شبکه ایمن

چگونه قرارداد سئو ببندیم؟ نحوه بستن قرارداد سئو

یکی از اصلی ترین چالشایی که هم سئوکارا و هم کارفرماها همیشه باهاش رو به رو میشن نحوه بستن قرارداد سئو هستش. چرا؟ چون هم تخصص جدیدیه تقریبا و برای همه آشنا نیست و هم اینکه مسائل پیچیده ای داره که نمیشه همینجوری بدون اطلاعات سراغشون رفت. منم الان میخوام اینجا یکم کارو براتون راحت تر کنم و یه سری موارد رو در رابطه با بستن قرارداد بهتون بگم که تو پروسه کار کمی راحت تر با مسائل رو به رو بشید. همراه من باشید.

فهرست مطالب

قرارداد سئو

بستن قرارداد برای سئوکار

بررسی های مربوط به سایت جدید

تاثیر ظاهر پروژه روی سئو

بررسی های مربوط به سایت کارکرده

انتخاب کلمه کلیدی

تعهد در قرارداد

بستن قرارداد برای کارفرما

کار با سئو کار در محل

استخدام فریلنسر

کار با شرکت

مفاد قرارداد

سخن پایانی

قبل از مطالعه حتما ویس من رو گوش کنید

https://tabaneshahr.com/wp-content/uploads/2023/10/voice_11-10-2023_12-39-48.ogg

قرارداد سئو

درود بر شما من پارسا امین زاده هستم مدیر سئو تابان شهر تو این مقاله میخوایم با هم بپردازیم به بحث قرارداد های سئو در شرکت های مختلف هم از دید شما که سئو کار هستید هم از دید شما که کارفرما هستید. حالا شما اول از همه انتخاب کنید که شما یک سئو کار هستید یا کارفرما هستید و بخش مربوط به خودتان را انتخاب کنید. هرچند که بد نیست که مفاد طرف مقابلتان را هم مطالعه کنید.

حالا انتخاب کنید که شما

سئو کار هستیم

میخوام با سئوکار قرارداد ببندم

بستن قرارداد سئو برای سئوکار

حالا که سئو کار هستید، یه سری مسائل رو باید در نظر بگیرید، اول از هرچی باید سایت رو برسی کرد که اونم بستگی داره سایت نو پا هست یا کارکرده نو پا یعنی اصلا ایندکسشو نزدن هنوز سایت کهنه یعنی از زمان ایندکس اون مثلا 6 ماه میگذره. بعد از در نظر گرفتن این، حالا موارد دیگه ایم هست که باید حتما بهشون توجه کنید.

برسی های مربوط به سایت جدید

برای سایت نو پا فقط میریم برسی میکنیم که کد سایت یا اگر از CMS استفاده شده آیا با استاندارد های سئو تکنیکال همخونی داره که اینو به نظرم یه SEO Specialist باید بتونه تشخیص بده که اگر نشد با یه دولوپر مربوط به اون زبان باید برسی بشه که مثلا تگ ها به درستی رعایت شده یا کد قابل خواندن برای گوگل هست یا نه که بهش میگن برسی Accessibility که از مرورگر Fire fox قسمت inspect قابل برسی هست در این شرایط اوکی بود که هیچ اگر نه باید نسبت به تغییر سایت قبل از شروع قرارداد سئو سایت اقدام کنید چون که اگر درست نشه تمام زحمات آنده شما به فنا میره.

ظاهر پروژه چه تاثیری روی سئو سایت داره؟

اینجوری نیست که بگم گوگل ظارو میبینه خوب باشه اوکی میده نباشه نه. مسئله اینه که گوگل به کاربرش نگاه میکنه که آیا توی سایت درگیر میشه و به هدف خودش میرسه یا نه!

خب اگر ظاهر سایت ما بر اساس سلیقه خودمون یا مشتری باشه که نمیشه باید به اون حوزه دقت کر پرسنای مخاطب رو در نظر بگیریم تا ببینیم آیا سایت ما هم اون استاندارد هارو داره حالا از اونجایی که خوب یا بد بودن یک تعریف نسبی هست ما باید طراح سایتی در کنارمون باشه که با توجه به پرسنای مخاطبین و طراحی ترند روز کارو پیش ببره که کاربرمون تو سایت گم نشه.

من یه مثال دارم همیشه میزنم میگم یک سایت داخلی رو نمیشه شبیه سایت خارجی بزنیم شما سایت دیجیکالا رو در نظر بگیر خب توش کلی المان هست و بعضی میگن شلوغه اوکی قبول شلوغه ولی جاش نمیتونیم بگیم میخوام شبیه آمازون باشه چون به نظر شخصی خودم خلوته!! کاربران ایرانی با این سبک دیگه درآمیخته شدن چون اول اینو دیدن و با این پیش رفتن گاها ما یا کارفرما فک میکنه اومده ساده سازی کرده در صورتی که بیشتر کاربران رو گمراه کرده.

نکته: موارد سئو داخلی رو تو مرحله طراحی اعمال نکنید تکنیکال اوکی بود ایندکس کنید سایت رو بعد برید کارای سئو داخلی رو انجام بدید.

بررسی های مربوط به سایت کارکرده

اینجای پروژه خیلی حساسه چرا؟

چون اگر یکسری سابقه های بد داشته باشه و ما قرارداد رو ببندیم، کارمون ساختس!

  • برسی سرور سایت و گرفتن دسترسی هاست جهت برسی اینکه ایا شده سایت بیش از 10 ساعت از دسترس خارج شده باشه که حالا علت اون مثلا عدم پرداخت هاست یا مشکل سرور بوده باشه.
  • برسی اینکه شده دامنه سایت تموم بشه و سایت از دسترس خارج شده شده باشه و نفر بعد اومده تمدید رو انجام داده چونکه برای گوگل دقت به تمدید زودتر ازموعد هاست و دامنه مهمه و پاک کردن این سابقه بد بسیار دشوار هست.
  • برسی سایت توی سایت archive.org/web که کمک میکنه شما سابقه سایت رو ببینید چرا که یهو یه دامنه بهتون میدن میگن شما رو این سایت بیار بالا برین ببینید که این دامنه سابقه فعالیت داشته اگر دشته بعد قطع شده به هر دلیلی شروع مجدد رو اون دامنه کار پر ریسکی هست. نمونه زیر رو ببینین:

تاریخچه سایت در وی بک ماشین

یک سایتی که 2018 فعالیت داشته بعد از اول 2020 تا آخر 2021 هیچ سایتی بالا نبوده دوباره اومده فعالیت رو شروع کرده و کلمات با اهمیت این پروژه بالا نیومده.

این خیلی مهمه ها خیلی!

  • برسی سرچ کنسول سایت میتونه به شما نشون بده ایا سایت در یک بازه ای افت عجیبی داشته؟ اگر داشته علت اون چی بوده گوگل آپدیتی داده که سایت باهاش سازگار نبوده یا نه اشتباهات فردی تاثیر گذاشته که اینجا باید با تکیه بر تجربتون انتخاب کنید دامنه سایت جدید بیارین بالا یا نه.
  • برسی گوگل سرچ کنسول قسمت Settings> Crawl stats> Host status اگر تو این بخش ارور های قرمز داشتید حتما قبلش طی کنید با کارفرما و تغیرات لازم رو بدید.

خیلی نکات دیگه ای هم هست که من اصلی ترین هاشو به شما گفتم تازه اینارو دیدید اوکی بود.

میرسیم به انتخاب کلمه های کلیدی!

اینجا کلی بگم یک نکته بیشتر وجود نداره اونم اینه واقعا برای کارفرماتون کلمه هایی رو بگذارید که بتونه باهاش پول در بیاره که اگر اینطور نباشه دیر یا زود پروژه رو از دست میدید با انتخاب کلمه های خیلی سطح پایین فقط به سود کوتاه مدت میرسید درسته فرایندتون سخت تر میشه ولی خب متخصص شدیم برای همچین روزی دیگه!

مبحث تعهد در قرارداد

این مسئله واقعا یک چیز شخصی هست من نظرم اینه هرچی قراره باشه باید دو طرفه باشه نه که فقط اینجا سئوکار تعهد بده مشتری موارد کارای سمت خودشو پشت گوش بندازه و همینطور برعکس این یک اصل در ارتباط سالم و بدون درگیری در کار هست.

بستن قرارداد سئو برای کارفرما

مسائل مربوط به دوستانی که میخوان برای پروژه خود سئوکار پیدا کنن هم به این صورتی که میگم هستش. ببینید وقتی داریم روشی برای سئو سایتمون میگردیم چند حالت هست که من میگم و سعی میکنم براتون بشکافم. در نتیجه بیایید شرایط مختلف را در نظر بگیریم.

زمانی که می خوایم سئو کار برای سایتمون بیاریم

بیایم یک نیرو سئو استخدام کنیم که تو مجموعه خودمون برامون سئو کنه این روش قشنگیه ولی فقط یه نفر ادم نمیتونه تمام کار سایت شمارو انجام بده که اگر میگه میدم قطعا متخصص نیست چون خود مسائل سایت به قدری نیاز به تجربه داره و خود سئو انقدر کار داره که یک نفر به تنهایی حتی از پس یکی به راحتی بر نمیاد ولی میشه در کنارش تیم چینی کرد یعنی یه پشتیبان سایت باشه یه سئوکار باشه یه محتوا نویس باشه یک نفرم کارای گرافیکی انجام بده ولی خودمونیم اینهمه ادم بیان برای چقدر و تا کی؟

تمام هزینه پرسنل و مکان و بیمه و خیلی چیزای دیگه میوفته گردنمون یه نفرم بیاریم به فرض اینکه بتونه هم کیفیت کمه هم زمان زیادی میبره و کسی که واقعا متخصص سئو باشه حاضر نیست بره یه شرکت از صبح بشینه تا یکسری کار بهش بدن یا خودش انجام بده تهش میره برای خودش مشاور میشه تو یک شرکت مارکتینگ هم کار میکنه یا دوره میفروشه و خیلی چیزای دیگه.

خیلی از اینایی که اعلام میکنن سئو کارن تو شرکت های سئو و طراحی سایت اصلا کارشناس تلقی نمیشن چرا که تعریف من به عنوان کسی که سالهاست دارم سئو میکنم با کسی که با سئو آشنایی نداره و میخواد یکنفر دیگرو بیاره فرق میکنه چرا؟ چون من میدونم اون چقدر باید بلد باشه و قراره درگیر چه چیزایی بشه و وقتی پیش من کار میکنه خروجیش برام قابل اندازه گیری و برسی هست چون من نسبت به کار اون آدم آگاه هستم.

استخدام فریلنسر

بیایم یک نفر خارج شرکت بزاریم برای سئو که به اصطلاح بهشون میگم فریلنسر که خب اینم مثل مورد بالایی فارق از اینکه یک نفر نمیتونه جمع بکنه کارو بد ترینش اینه یک روز جوابتونو نده همه چی میره هوا یا ازش بخواین بگیرین میتونه هزاران کار کنه که به سایت شما ضربه وارد کنه که این مورد در بالا هم صدق میکنه چون شما به کارایی که اون میتونه و داره انجام میده آگاه نیستین البته با کمال احترام به تمام این دوستان بعضی ها هستن که چون زیر مجوعه یک شرکت نیستن که قرار باشه به بالاسری پاسخ بدن اینطوری رفتار میکنن ولی خب هزینه کمتری داره براتون ولی فقط از نظر مادی.

کار کردن با یک شرکت سئو سایت

سایت رو بدیم به یک شرکت خب این میتونه خوب باشه چرا که 2 مورد بالا بد بود ولی ما شرکت هایی داریم که 100 برابر بدتر هستن چرا که مشتری برای برسی اینکه به کجا بدم سئو کنن سایت منو فقط پارامتر قیمت رو در نظر میگیره که این بی اهمیت ترین هست چرا که زمانی که داره صرف میشه با توجه به طولانی بودن سئو شما بد بودن کار یک نفر رو بعد 6 ماه میفهمی بعد تازه از یک نفر میخواید بیاد سایت رو برسی کنه که آقا این سئو کار من داره چیکار میکنه!!!!!

حالا باید چیکار کنیم چطوری انتخابمونو درست پیش ببریم؟ من میگم اصل اصل اصل یک شرکتی که سئو میگه میخوام براتون انجام بدم نمونه کارهای اون هست که باید به شما بدن تا شما هم سایت رو ببینی هم ببینی با چه کیوردهایی در گوکل میاد بالا مثال میزنم:

حوزه کاری شما : فروش کف کاذب

کلماتی که درسته باهاش بالا باشید : “خرید کف کاذب” “قیمت کف کاذب” ” فروش کف کاذب”

چرا؟ چون کسی که اینو سرچ میکنه اومده که بخره نزده تو گوگل کف کاذب که ببینه فقط چیه دنبال خریده و برای شما مشتری قطعی حساب میشه.

کلمات بد: “بهترین شرکت های کف کاذب در تهران””نحوه نصب کف کاذب””انواع کف کاذب”

چرا؟ چون این کلمات، کلمات اطلاعاتی (Informational) هستن یعنی کاربر بعد سرچ اینا میخواد یه چیزی ببینه یا یاد بگیره نه که بد باشه، ولی به عنوان کیورد های اصلی افتضاحه چون شما باید کیوردهایی رو به عنوان کیوورد اصلی انتخاب کنید که قطعا شمارو به فروش برسونه که این خواسته طبیعی شماست.

پس دیدن نمونه کارا کمک میکنه ببینیم آیا واقعا سئو میکنن و اگر میکنن رو چه کلمه هایی کار میکنن تازه من باشم به مشتری هاشون زنگ هم میزنم ببینم واقعا نمونه خودشه یا مشتری واقعا با کاری که اینا براش کردن به فروش رسیده؟ کلماتو گوگل میکنم ببینم اصلا هستن تو نتایج گوگل یا خیر.

بعدش میرسم به چند شرکت درست که اونجا میرم با توجه به قیمت انتخاب میکنم.

این ویدئو رو ببینید بعد ادامه بدید.

سئو سایت E

تو عقد قرارداد به چی باید دقت کنیم؟

  1. کلماتمونو با طرف مقابل مشخص کنیم و سعی کنیم در قرارداد بیارن برای ما.
  2. چند ماه زمان میبره با این کیورد ها کار کنیم و نتجیه نهایی که مثلا صفحه اول هست داخلش ذکر بشه.
  3. شرح کارایی که انجام میدن داخل قرارداد ذکر بشه.
  4. نحوه گزارش دهی مشخص باشه.
  5. هزینه های وابسته و غیر وابسته راجبش مکتوب بشه نه که بعد مدتی با یکسری فاکتور شمارو سوپرایز کنن.
  6. از تعهدای بازدید و اینا که میگن ماهانه بازدید شمارو به عدد فلان میرسونیم پرهیز کنید چون تهش اینه براتون بازدید میزنه یا اگر خیلی خوب باشه میاد تعداد مقاله هارو زیاد میکنه که اونم گفتم بخش مقاله بیشتر محتواهای اطلاعاتی هست فروش ندارن برای شما.

سخن پایانی

خب من همه چیو براتون باز کردم مثل یک مشاور اگر سوالی داشتید میتونید با شرکت تماس بگیرید و بگید با پارسا امین زاده کار دارم من هستم که سوالات شما رو پاسخ بدم کامنت هم بزارید پاسخ داده میشه.

بدرود همکاران و کارفرمای عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید