شبکه ایمن

مدارکی که قاضی برای درخواست طلاق می‌خواهد

مدارکی که قاضی برای درخواست طلاق می‌خواهد

گاهی تصمیم به طلاق و جدایی گرفته می شود و حسب مورد ممکن است تقاضای طلاق توسط زوجه، زوج یا متقابل به دادگاه ارائه شود. در این شرایط دادگاه باید پس از بررسی دادخواست طلاق ابتدا گواهی عدم سازش یا حکم طلاق صادر کند و سپس زوجین با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق طلاق خود را ثبت کنند.

اما نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که دادخواست طلاق ارائه شده توسط هر یک از زوجین باید دارای شرایط خاص باشد و همچنین مدارک لازم برای درخواست طلاق همانطور که در قسمت اسناد و ضمایم در تنظیم دادخواست طلاق ذکر شده است به شعبه مربوطه رسیدگی شود تا بر اساس آن حکم طلاق صادر شود. گاهی ممکن است به دلیل عدم ارائه مدارک لازم برای درخواست طلاق، دادگاه درخواست طلاق را رد کند و یا نیاز به اصلاح آن باشد که در این صورت طرفین درگیر دعوا می شوند.

طلاق توسط همسر در مواردی که همسر حق طلاق را دارد، امکان پذیر است و در زمان عقد ازدواج مشخص شده است که همسر می‌تواند با توجه به نیازهای حقوقی خود، از طریق نمایندگی توسط وکیل اقدام به طلاق نماید و به طوری که خودش را طلاق داده اعلام کند.

مدارک لازم برای درخواست طلاق

  1. علاوه بر اسناد ضروری برای اقدام به طلاق مانند شناسنامه و مدارک شناسایی، خواهش‌کننده باید هر نوع سند و شواهدی را که می‌تواند ادعای خود را تایید کند، به عنوان ضمیمه به درخواست طلاق و در تنظیم لایحه ارائه دهد.
  2. در مواردی که طلاق توسط همسر درخواست شده باشد، ارائه شواهد مستند قوی منجر به صدور گواهی عدم توافق می‌شود. در طلاق‌هایی که توسط شوهر آغاز شده باشد، اسناد ارائه شده باید مربوط به پرداخت حقوق مالی همسر باشد و نشان دهد که شوهر حقوق مهریه همسر را پرداخت کرده است و بنابراین درخواست طلاق را دارد.
  3. در طلاق به توافق مشترک، یکی از اسناد مهمی که باید توسط همسر ارائه شود، توافق‌نامه‌ای است که مسائل مختلفی از جمله مهریه، نگهداری از فرزندان، نفقه و غیره را که بین همسر و شوهر مورد توافق قرار گرفته است، مشخص می‌کند. به طور اساسی، از آنجا که همسر و شوهر به طور مشترک به طلاق موافقت کرده‌اند، آنها باید همچنین به طور مشترک تمام مسائل مربوط به رابطه زناشویی خود را، از جمله ترتیبات پس از طلاق، مشخص کنند.
  4. همسر باید به درخواست طلاق اسنادی را ارائه دهد که ادعای او را تایید کرده و اثبات کند که او حق طلاق را دارد. دادگاه تمام اسنادی را که توسط همسر ارسال شده است، بررسی می‌کند و سپس بر اساس این مبانی و شواهد موجود، حکم طلاق صادر می‌کند.
  5. هر گونه سند یا شواهدی که همسر به درخواست طلاق ارائه می‌دهد باید در بخش دلایل و پیوست‌های درخواست معرفی شود. اکنون، یکی از اسنادی که باید در تمام موارد طلاق ارائه شود، مدارک شناسایی هستند.
  6. خواهان باید کارت ملی و شناسنامه خود را به درخواست طلاق ضمیمه کند و آن‌ها را به دادگاه برای بررسی ارسال کند.
  7. مدارک شناسایی همسر هم در مرحله دادگاه و هم در فرآیند ثبت موثر هستند. در واقع، علاوه بر اینکه همسر کارت ملی یا شناسنامه خود را به دادگاه ارائه می‌دهد، او باید همچنین این اسناد را به دفتر ثبت برای ثبت فرآیند طلاق ارائه کند.
  8. درخواست دوم برای طلاقی که توسط همسر آغاز می‌شود، قرارداد ازدواج است. اسناد ازدواج باید در موارد طلاق ارائه شود تا رابطه زناشویی بین زن و مرد را اثبات کنند. در مراحل طلاق، باید برای دادگاه مشخص شود که بین زن و مرد رابطه زناشویی وجود داشته و به طور مؤثر آن‌ها را به عنوان همسر و همسر مورد نظر در نظر گرفت.
  9. ارائه قرارداد ازدواج هم زمانی که در دادگاه حضور پیدا می‌کنید و هم برای ثبت فرآیند طلاق لازم است. گواهی ازدواج اصلی به درخواست طلاق ضمیمه می‌شود و اگر این سند اصلی گم شده باشد، می‌توان یک نسخه از آن را به جای آن ارائه داد. برای دریافت نسخه‌ای از قرارداد ازدواج، باید به همان دفتری که فرآیند طلاق ثبت شده است مراجعه کرده و یک نسخه از گواهی ازدواج را درخواست کنید.
  10. اگر شوهر به همسر خود وکالت طلاق داده باشد و همسر بر اساس این وکالت طلاق رسمی اقدام به درخواست طلاق نموده باشد، ارائه این سند برای دادگاه ضروری است تا پرونده طلاق را در نظر بگیرد.
  • در مراحل طلاق، وکالت فقط از طریق یک سند خاص وکالت قابل اجراست، حتی اگر وکالت طلاق در قرارداد ازدواج به همسر داده شده باشد؛ باز هم باید این موضوع از طریق اسناد رسمی تأیید شود.
  • باید توجه داشت که ضمیمه کردن وکالت طلاق فقط زمانی الزامی است که درخواست طلاق توسط همسر بر اساس وکالت طلاق انجام شود. در موارد دیگر طلاق، هیچ نیازی به ارائه این سند وجود ندارد.
  • با رسمی کردن وکالت طلاق در دادگاه، که شوهر پیش از این به همسر داده است، همسر می‌تواند با طلاق ادامه دهد و وکالت طلاق را به همراه سایر اسناد مورد نیاز به درخواست طلاق ضمیمه کند.
  1. اسناد مربوط به نتایج مشاوره طلاق نیز باید به درخواست طلاق ضمیمه شوند و باید در بخش دلایل و پیوست‌ها عنوان شوند. با توجه به اینکه در روند قانونی، شرکت در جلسات مشاوره مشخص شده پیش از طلاق الزامی شده است، همسر باید نتیجه مشاوره را که به صورت گواهی عدم قابل بازگشت طلاق صادر می‌شود، به درخواست طلاق ضمیمه کند.
    • اگر همسر در جلسات مشاوره طلاق شرکت نکرده و به همین دلیل گواهی صادر نشده باشد، دادگاه با ارائه یک نامه ارجاع به همسر، او را به مراکز مشاوره خانواده ارجاع خواهد داد تا در جلسات مشاوره شرکت کند.
  2. یکی دیگر از اسنادی که ممکن است در طلاقی که توسط همسر آغاز می‌شود، لازم باشد گواهی بی‌اختیاری است. با این حال، این گواهی معمولا باید در زمان ثبت طلاق ارائه شود و نیازی به درج آن در درخواست طلاق به عنوان یک سند ضروری نیست.
    • الزام به ارائه گواهی بی‌اختیاری به این معنی نیست که طلاق نمی‌تواند ثبت شود اگر همسر باردار باشد. به جای آن، اگر آزمایش بارداری نتایج مثبتی نشان دهد که بارداری همسر را نشان می‌دهد، ضروری است که قبل از ادامه ثبت طلاق حقوق کودک تعیین شود.
    • اگر نتیجه آزمایش بارداری منفی باشد، دیگر هیچ مانعی برای ثبت طلاق وجود ندارد و ثبت طلاق می‌تواند فورا پس از تکمیل روند قانونی و مذهبی در جلسه دادگاه انجام شود.
  3. گواهی پزشکی قانونی، به ویژه در موارد طلاق که به ویژه توسط همسر آغاز شده است، بسیار موثر است. اگر همسر به دلیل تحمیل خشونت جسمانی به او درخواست طلاق داده باشد، لازم است که او مربوط به موضوع گواهی پزشکی قانونی مناسبی ارائه دهد.

مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای یک درخواست طلاق که توسط شوهر آغاز می‌شود، به طور عمده مشابه با مدارک مورد نیاز برای یک درخواست طلاق که توسط همسر آغاز می‌شود است. در این بخش، ما این اسناد را بررسی خواهیم کرد.

ارائه گواهی تولد همسران، کارت ملی، و همچنین قرارداد ازدواج یا یک نسخه از آن، از مهمترین اسناد مورد نیاز برای یک درخواست طلاق که توسط شوهر آغاز می‌شود، و جزئیات ضروری درخواست طلاق محسوب می‌شوند.

اگر یک وکیل قضایی توسط شوهر تعیین شده باشد، وکالت وکیل نیز باید به درخواست طلاق توسط شوهر ضمیمه شود.

دیدگاهتان را بنویسید