شبکه ایمن

الگوریتم Top Heavy چیست و چه کسانی باید از آن بترسند؟

خیلی بد است اگر شما یک کلمه کلیدی را در گوگل جست و جو کنید و نتایجی که در رتبه های اول نمایش داده می شوند، انقدر سردرگم کننده باشند که نتوانید محتوایی که می خواهید را پیدا کنید. بار ها شده که شما هم یک کلمه را در گوگل سرچ کرده باشید و وارد سایت هایی شده باشید که انقدر تبلیغات آن ها زیاد بوده که سریع آن را ترک کرده اید. گوگل این را نمی خواهد و برای همین Top Heavy آمده است. الگوریتم Top Heavy چیست؟ آپدیتی که قرار است در این مقاله آن را بررسی کنیم و می خواهد به جنگ صفحاتی برود که به جای پاسخ دادن به کاربر، فقط به فکر کسب درآمدشان هستند و برای کاربر هیچ احترامی قائل نیستند. این صفحات، همان صفحاتی هستند که باید از این الگوریتم بترسند. همراه ما باشید تا این آپدیت را بررسی کنیم.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C تاثیر الگوریتم Top Heavy چیست؟ C آپدیت Top Heavy گوگل چگونه کار می کند؟ C راه های به سلامت عبور کردن از الگوریتم Top Heavy

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

مشاهده خدمات Framework چیست

الگوریتم Top Heavy چیست؟

اول از همه بگذارید یک نکته را در سئو سایت متذکر بشویم. گفتن الگوریتم به آپدیت های گوگل درست نیست. هرچند که این آپدیت ها روی الگوریتم ها تاثیر می گذارند و برای همین هم به همین Top Heavy الگوریتم می گویند، اما بهتر است که از لفظ درست آن یعنی آپدیت برای آن استفاده کنیم اما چون همه (حداقل در ایران) به الگوریتم عادت دارند، ما نیز به آن الگوریتم می گوییم. حال الگوریتم Top Heavy چیست ؟ این آپدیت گوگل در واقع الگوریتمی را معرفی کرده است که طبق آن قرار است صفحاتی که تبلیغات بسیار زیاد، خصوصا در بالای Fold دارند دچار افت رتبه بشوند. در واقع گوگل باز هم آمده است به نفع کاربر خود کار کرده است و این موضوع، به ضرر یک سری از صاحبان سایت تمام شده است. چون تبلیغات زیاد آن هم در بدو ورود کاربر، بسیار آزار دهنده می باشد.

البته شاید با این مورد تصور کنید که گوگل با تبلیغات در سایت ها در سئو سایت مخالف است. خیر! اینطور نیست و گوگل مشکلی با وجود تبلیغ در سایت شما ندارد، بلکه اتفاقا با ارائه Adsense هم همیشه خواسته که شما بهترین تبلیغات را در سایت خود داشته باشید. ولی موضوع اینجاست که گوگل همیشه با اذیت شدن کاربر موتور جست و جویش مخالف بوده (مسلما هم باید باشد!) و برای همین هم هستش که این آپدیت الگوریتمی را ارائه کرده است. حال ما هنوز دقیق نگفتیم که “آپدیت Top Heavy چیست” اما صرفا با این توضیحات قرار است به استقبال توضیحات اصلی برویم. در این مقاله ما قصد داریم که ببینیم واقعا الگوریتم Top Heavy چیست ؟ آیا ما هم باید از آن بترسیم؟ روی چه مواردی تاثیر می گذارد؟ و در نهایت اینکه اگر ضرر آن به ما هم رسید چه کاری باید انجام دهیم؟

تاثیر الگوریتم Top Heavy چیست؟

حال می دانیم که الگوریتم Top Heavy چیست اما تازه شروع شده است. این آپدیت در 19 ژانویه سال 2012 ارائه شد و هدف آن پایین آوردن رتبه صفحاتی در موتور جست و جو بود که تبلیغات بالای Fold داشتند. در مقاله قبلی گفتیم که Fold در طراحی سایت چیست و منظور ما از Fold آن خطی است که بخش ورودی صفحه (که کاربر با وارد شدن به صفحه با آن مواجه می شود) را از بخشی که اسکرول می کند و در سایت پایین تر می آید جدا می کند. بالای Fold در واقع همان برخورد اول کاربر با سایت است که هنوز با سایت تعاملی برقرار نکرده است و تازه وارد آن شده است. حال تصور کنید که کاربر با ورود به سایت، در همان برخورد اول با بمب بارانی از تبلیغات مواجه شود. همانجا صحنه را ترک می کند و پشت سرش را هم نگاه نمی کند.
پس برای همین هم آپدیت Top Heavy گوگل آمد که رتبه این صفحات را پایین تر بیاورد و صفحاتی بالاتر بیایند که به جای تمرکز روی تبلیغات، روی محتوای خودشان تاکید دارند و قصد دارند به بهترین شکل ممکن پاسخ مخاطب را بدهند. در واقع آن سایت هایی باید بدانند الگوریتم Top Heavy چیست و از ان بترسند که آنقدر تبلیغاتشان زیاد است که محتوا در بین تبلیغات گم می شود و کاربر نمی تواند به آن اطلاعاتی دست پیدا کند که به دنبال آن بوده است. این موضوع کاربر را عصبانی می کند و عصبانیت کاربر، برابر با عصبانیت گوگل است. گوگل هم چون می خواهد همیشه بهترین موتور جست و جوی دنیا بماند، آن سایت هایی را در رتبه اول قرار می دهد که تبلیغات کمتری دارند (لااقل تبلیغ های آن ها پایین Fold است) و تجربه کاربری را خراب نمی کنند.

تاثیر الگوریتم Top Heavy چیست؟

آپدیت Top Heavy گوگل چگونه کار می کند؟

باز هم تاکید می کنیم، حالا که می دانید الگوریتم Top Heavy چیست ، قرار نیست که دیگر همه تبلیغات خودتان را حذف کنید و بعد هم بگویید که گوگل نان شما را آجر کرده است. طبیعی است که سایت ها برای کسب درآمد بیشتر بخواهند تبلیغات هم بگیرند و این موضوع کاملا هوشمندانه است. اتفاقا خود گوگل یک پلتفرمی به نام AdSense دارد که تبلیغات هدفمند را برای مخاطب خاص شما در سایت شما قرار می دهد. حال چون این تبلیغات به تجربه کاربری آسیبی وارد نمی کنند، کاربران می توانند آن ها را ببینند، اگر دوست داشتن روی آن ها کلیک کنند و شما هم در این فرایند پولی بدست بیاورید. ولی اگر تبلیغات در سایت شما طوری باشد که کاربر نتواند به خوبی به محتوا دسترسی پیدا کند، آن وقت است که Top Heavy وارد عمل می شود و به جنگ سایت می آید.
اگر شما تبلیغات را بالای صفحه Fold قرار بدهید، کاربر اسکرول نمی کند تا تبلیغات را رد کند و معمولا بیشتر کاربران تا این حد با حوصله نیستند. سایت شما را می بندند و سایتی را باز می کنند که محتوایش در دسترس تر است. قبول کنید که خود شما هم همین کار را می کنید پس باید کاربر را درک کنید. حتی اگر از AdSense هم استفاده می کنید (که در ایران بعید می دانم که خیلی جواب بدهد) باز هم نباید تبلیغات شما آنقدر بالای صفحه باشد که کاربر نتواند محتوای سایت شما را به درستی ببیند. نگران هم نباشید! این الگوریتم تمرکزش روی تبلیغات ثابت است و اگر تبلیغات سایت شما خارج از کادر محتوا یا حتی به صورت Pop-up باشد، این الگوریتم با آن ها کاری ندارد. هرچند که پاپ آپ های زیاد هم آزار دهنده هستند و نباید استفاده بشوند.

راه های به سلامت عبور کردن از الگوریتم Top Heavy چیست؟

با هر آپدیتی که عرضه می شود، فقط یک درصد از سایت ها یا کمتر دچار مشکل می شوند. (البته نمی دانیم چرا در ایران اینطور نیست و بیشتر سایت ها صدمه می بینند!) با این حال ممکن است با دانستن اینکه الگوریتم Top Heavy چیست بخواهید بدانید که چگونه می شود که ضرر آن شامل حال شما نشود. اگر تبلیغات بالای Fold زیادی داشته باشید و متوجه شده باشید که رتبه شما هم اخیرا افت کرده است، شاید جزو آن یک درصد سایت هایی باشید که آپدیت Top Heavy گوگل آن ها را تحت تاثیر قرار داده است. پس این دو راهی که به شما می گوییم را انجام بدهید شاید بلکه باعث شوند شما دوباره به نتایج بالای گوگل برگردید.

تبلیغات بخش بالایی صفحه خودتان را کم یا حذف کنید

اگر تبلیغات زیادی در بالای صفحه Fold سایت خودتان دارید که تا الان که می دانید الگوریتم Top Heavy چیست باید به این نتیجه رسیده باشید که حداقل یا باید آن ها را کم کنید، یا کلا همه آن ها را حذف کنید. اگر می بینید که وجود یک تبلیغی ارزش این را دارد که آن جا باشد، همان یک تبلیغ را نگه دارید به طوری که آسیبی به محتوا و تجربه کاربری وارد نکند اما تا حد امکان بهتر است تمامی تبلیغات بالای Fold را حذف کنید. یادتان باشد که کاربر برای اطلاعات صفحه شما آمده است و تبلیغات را نمی خواهد. کلا البته هیچکس هیچوقت تبلیغات نمی خواهد این صاحبان سایت هستند که به تبلیغات نیاز دارند. پس مطمئن باشید هرچه تبلیغ کمتر باشد همیشه بهتر است. (شما تصور کنید کاربران Youtube پول می دهند و نسخه پریمیوم آن را دریافت می کنند که فقط تبلیغ نبینند!)

از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید

یک سر به Google Analytics بزنید و ببینید که رفتار کاربران شما با صفحه بالای Fold شما چگونه است. اگر دیدید در صفحه ای که تبلیغی هست و کاربران در صفحه می مانند، Session ایجاد می کنند و Time on Page هم بالاست، نیازی نیست که تبلیغات را حذف کنید. چون اینطور که معلوم است انگار کاربر اذیت نمی شود و از محتوای سایت شما هم استفاده می کند و این مهمترین چیز برای گوگل است. شما هرکاری هم در صفحه خودتان بکنید و کاربر به هر حال از آن استقبال کند، گوگل رتبه شما را پایین نمی آورد که هیچ، رتبه شما را بالاتر هم می برد. همه چیز کاملا به کاربر بستگی دارد و رفتار کاربر را هم می توانید با گوگل آنالیتیکس بررسی کنید. اما اگر دیدید که نرخ پرش سایتتان بالاست، سریعا باید برای حذف تبلیغات اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله یکی دیگر از آپدیت ها یا الگوریتم های گوگل را شناختیم. دیدیم که الگوریتم Top Heavy چیست و دریافتیم که چقدر گوگل به فکر کاربران خودش است. گوگل هیچوقت نمی خواهد کاربرانش از او ناراضی باشند. تصور کنید، شما پر بازدید ترین دامنه در دنیا هستید و همه دنیا از شما استفاده می کنند اما هنوز هم به فکر بهتر و بهتر کردن الگوریتم های خودتان هستید و می خواهید همیشه بهترین محتوا را به کاربر خود نشان بدهید. این همان چیزیست که گوگل را همیشه در جایگاه بالای خودش حفظ می کند و موتور های جست و جوی دیگر باید هنوز با یکدیگر رقابت کنند تا بتوانند شاید رتبه دوم را دریافت کنند. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع:

Linchpinseo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.