شبکه ایمن

Fold در طراحی سایت و هر آنچه باید درباره آن بدانیم!

8 ثانیه، بسته به زمینه استفاده اش می تواند زمان کم یا زیادی باشد. مثلا 8 ثانیه مطالعه مسلما خیلی زمان کمی است اما 8 ثانیه دیر تر به خط پایان رسیدن برای یک دونده، می تواند یک شکست بد را به همراه داشته باشد. در طراحی سایت این 8 ثانیه نه کم و نه زیاد است. 8 ثانیه ای که معمولا مخاطب سایت شما وقت می گذارد که بررسی کند سایت شما جوابی که می خواهد را دارد یا خیر. Fold در طراحی سایت همان بخشی از سایت شماست که کاربر به مدت هشت ثانیه نگاهی به آن می اندازد و تصمیم می گیرد که در سایت شما بماند و یا اینکه به سراغ سایت دیگری برود. حال این Fold چیست؟ در این مقاله قصد داریم درباره همین مبحث مهم صحبت کنیم و زیر و بم آن را بشناسیم. پس جایی نرید و همراه ما باشید.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

Fold در طراحی سایت

C

بالای Fold در طراحی سایت چیست؟

C

نکاتی که باید در رابطه با Fold رعایت کنیم

آشنایی با انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

مشاهده خدمات Fold در طراحی سایت

Fold در طراحی سایت

همه ماهایی که با در دنیای وب جست و جو های خودمان را انجام می دهیم و دنیای وب بخشی از زندگیمان شده است، همیشه با مفهوم Fold درگیر بودیم. نام آن را نمی دانستیم و هرگز هم نمی دانستیم به کدام یک از بخش های سایت می گویند، ولی جالب است که همین Fold بوده که تا به حال باعث شده است که خیلی از سایت ها، تبدیل به سایت های مورد علاقه ما بشوند. Fold در طراحی سایت در واقع آن بخشی از سایت است که کاربر با ورود به سایت آن را می بیند. بخشی که اولین برخورد کاربر با سایت شماست و زمانی نشان داده می شود که سایت شما اولین محتواهای خود را برای کاربر بارگذاری می کند و کاربر هنوز اسکرول نکرده و بخش های دیگر سایت را ندیده است. این بخش، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا؟

همه ما می دانیم که برخورد اول با هر مفهوم، جسم و انسانی چقدر مهم است. بار ها شده که با شخصی ملاقات کنیم که ذاتا انسان خوبی است، اما در برخورد اول رفتاری نشان داده است که تصور کرده ایم که آن شخص غیر قابل اعتماد و ناهنجار است. ممکن است این برخورد اول با تصمیم ما در رابطه با معاشرت با این شخص تاثیر بگذارد. “فولد در طراحی سایت” همان برخورد اول ما با یک وب سایت است. برنامه نویس، محتوا نویس، کپی رایتر، طراح و سئو کار باید تمرکز خودشان را روی این بخش بگذارند. چون کاربر زمانی که وارد سایت شما می شود، در واقع با صفحه Fold شما مواجه می شود و اگر این Fold به هر دلیل باعث شود کاربر صفحه شما را بدون برقراری تعامل ترک کند، یک جای کار ایراد دارد و باید تصمیمات جدی در این رابطه اتخاذ شود.

بالای Fold در طراحی سایت چیست؟

بگذارید اول از همه به شما بگوییم که در این مقاله بیش از اینکه با Fold در طراحی سایت کار داشته باشیم، تمرکز ما روی “بالا”ی فولد است. چرا؟ چون Fold، اصطلاحا به بخشی گفته می شود که کاربر در برخورد اول آن را می بیند و در واقع Fold، آن خطی هستش که برخورد اول سایت را از اولین اسکرول کاربر جدا کرده است. پس بخشی که اول از همه کاربر با آن مواجه می شود بالای Fold است و بخشی که کاربر اسکرول می کند و پایین تر می رود، پایین Fold می باشد. شاید تا به امروز (اگر البته برنامه نویس، طراح، سئوکار و وب مستر نبودید) نمی دانستید که Fold چیست و شاید تا همین حالا هم برایتان روشن شده باشد که فولد چقدر ارزشمند است. اما صبر کنید، داشتن یک بخش بالای فولد عالی نیازمند دانستن یک سری نکات کلیدی است.

ما در این مقاله قرار است به شما بگوییم که این Fold یا بخش بالای فولد چه ویژگی هایی باید داشته باشد و چه محتواهایی در آن باشد که کاربر، بیشتر از آن 8 ثانیه که گفتیم در سایت بماند. یعنی فولد شما باید به گونه ای باشد که کاربر بعد از آن 8 ثانیه با خودش بگوید، “دقیقا! این همان چیزیست که می خواستم” و به خواندن مطالب سایت شما ادامه بدهد. به علاوه اینکه فولد در طراحی سایت مهم است، نقش بسیار بزرگی در سئو سایت هم ایفا می کند که جریان آن مفصل است. اما با گفتن نکاتی که جلوتر به آن ها اشاره خواهیم کرد، متوجه خواهید شد که چرا موتور های جست و جو انقدر به این بخش اهمیت می دهند و برایشان مهم است سایت هایی که به مخاطب خودشان نشان می دهند، بهترین Fold را داشته باشد. پس در ادامه همراه ما باشید.

بالای Fold در طراحی سایت چیست؟

نکاتی که باید در رابطه با Fold در طراحی سایت رعایت کنیم

عنوان مشخص، جذاب و مفهومی

بدون شک اولین چیزی که کاربر در Fold در طراحی سایت با آن مواجه می شود، تگ H1 یا همان عنوان اصلی صفحه شماست. در واقع کاربر باید متوجه بشود که شما قرار است درباره چه چیزی صحبت کنید و آیا چیزی که می خواهید بگویید، پاسخ کاربر را می دهد یا خیر. حال تصور کنید که صفحه شما یک لندینگ پیج یا اصلا یک Homepage (صفحه اصلی) است و در آن می خواهید به برای کاربر خدمات خودتان را پروموت کنید. در اینجا شما می توانید از یک کپی رایتر خوب کمک بگیرید که یک جمله عالی برای شما بنویسد که کاربر، متوجه شود که خدمات شما دقیقا چیست و قرار است چه نیازی از او برطرف بشود. مثلا اگر یک شرکت تعمیرات ماشین هستید باید در کپی (آن جمله تبلیغاتی که به گونه ای شعار برند است) بنویسد، “تعمیر تخصص خودروی شما!” و کار انجام می شود.

اما گاهی ممکن است صفحه مورد نظر ما یک پست بلاگ باشد که در این صورت، باید یک عنوان جذاب و مفهومی داشته باشیم. چیزی که به کاربر بگوید که محتوایی که به سراغش آمده است هم وقت کاربر را نمی گیرد و هم اینکه قرار است چیزی را به مخاطب یاد بدهد که او می خواهد یاد بگیرد.

Call to Action: از کاربر چیزی بخواهید

برخی عقیده دارند که کاربر وقتی وارد سایت می شود، باید به او این فرصت را بدهیم که قشنگ همه بخش های سایت را بررسی کند و سپس از او بخواهیم که مثلا با ما تماس بگیرد یا به سراغ خدمات ما بیاید. این افراد این موضوع را در نظر نمی گیرند که گاهی واقعا کاربر عجله دارد و می خواهد سریع از یک سری خدمات خاص استفاده کند. اینجاست که Fold در طراحی سایت به کار می آید و شما می توانید در همان بدو ورود کاربر، راه های ارتباطی را به او معرفی کنید و از او بخواهید که در صورت نیاز با شما تماس بگیرد. حال اگر کاربر عجله داشت، همانجا بلافاصله از این کال تو اکشن استفاده می کند و اگر هم فرصت کافی داشت، بعد از خواندن مطالب پایین فولد به سراغ این مورد می آید.

در واقع بد نیست که شما از کاربر سریعا چیزی بخواهید و سعی کنید او را با سایت خودتان درگیر کنید. CTA می تواند جای Pop-up های مزاحم در سایت ها را نیز بگیرد و به کاربر این حق انتخاب را بدهد که هم می تواند اسکرول کند به سمت پایین و هم می تواند همان موقع از خدمات استفاده کند.

CTA

5 الی 7 المان برای Fold کافیست

اصلا Fold در طراحی سایت هست که سبک باشد و فقط اصل مطلب را به کاربر بگوید. یک Fold شلوغ کاربر را سردرگم می کند و اینجسات که کاربر صفحه را می بندد و به سراغ صفحه دیگری می رود. پس دقت کنید که در بالای فولد سایت فقط مهمترین المان ها را قرار دهید و از شلوغ کردن آن جدا خود داری کنید. به این خاطر که معمولا کاربران در بدو ورود به یک سایت نمی خواهند که همه چیز آن سایت را امتحان کنند. کاربر نیازی یا سوالی دارد که می خواهد پاسخ گفته شود. پس بهتر است با 5 الی 7 آیتم او را به مقصد برسانید.

همچنین این موضوع را هم در نظر داشته باشید که سنگین کردن Fold مساوی است با کمتر کردن سرعت بارگذاری سایت خودتان که آسیب های جدی به تجربه کاربری وارد می کند. حال اگر کاربر تجربه خوبی از سایت شما نداشته باشد آن را می بنند و سراغ سایت دیگری می رود. خبر بدی برای شما که نوید پایین رفتن رتبه سایت شما در موتور جست و جو را می دهد.

پس زمینه حواس پرت کننده را حذف کنید: پس زمینه تقویت کننده محتواست یا حواس پرت کننده؟

بودن یک ویدیو عالی در پس زمینه می تواند جالب باشد و حتی کاربر را هم جذب کند. اما آیا این ویدیو قرار است اصل محتوای ما را تقویت کند یا فقط قرار است حواس کاربر را از اصل موضوع پرت کند. این موارد باید بررسی بشوند و در صورت صحت مورد اول، ویدیو را نگه می داریم ولی اگر ویدیو کاری جز حواس پرتی نمی کرد، بهتر است آن را حذف کنیم که Fold در طراحی سایت را سبک تر کنیم و کاربر را هم به سمت آن هدفی که می خواهیم سوق بدهیم.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد که بهترین وب سایت های دنیا به شما معرفی بشوند و خودمان هم می دانیم که این سایت ها رسما بهترین سایت های دنیا نیستند. اما حداقل جوایزی که این سایت ها طی سال های مختلف دریافت کرده اند نشان می دهد که چقدر ایده جالبی پشت آن ها بوده است و چقدر می توانند منبع الهامی برای دیگر سایت ها باشند. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و شما نیز ایده خوبی برای طراحی سایت به ذهنتان رسیده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید