شبکه ایمن

9 تا از روش های ارتقا محتوا که حتما به کارتان می آید

فرقی نمی کند که شما در دنیای وب و حتی شبکه های اجتماعی چه کاری انجام می دهید. به محض اینکه شما یک پست بلاگ، یک نوشته کوچک، یک استوری در اینستاگرام و هرچیز دیگری منتشر کنید، شما در حال تولید محتوا هستید. حالا آیا تمام این تولیدات محتوا به فروش و سودآوری ختم می شوند؟ مسلما خیر. محتوایی در نهایت باعث کسب درآمد می شود که به علاوه هدف دار بود، با کیفیت هم باشد. حال در اینجا ما روش های ارتقا محتوا را برای شما آماده کرده ایم که به آن هدف اصلی خودتان نزدیک تر شوید. در واقع ما قرار است کاری کنیم که شما چنان محتوای با کیفیتی ارائه بدهید که نه تنها از نظر مخاطبتان مناسب باشد، بلکه موتور های جست و جو نیز آن را یک محتوای ارزشمند تلقی کنند و به آن بهای بیشتری بدهند. پس در ادامه همراه ما باشید.

روش های ارتقا محتوا

وقتی شما می خواهید در دنیای وب فعالیت بهینه و درستی داشته باشید، به علاوه اینکه باید در جهت تولید محتوای جذاب برای مخاطب تلاش کنید، باید بتوانید قادر باشید این محتوا را اصلا به دست مخاطب برسانید. محتوا را چه کسی به دست مخاطب می رساند؟ موتور های جست و جو و همانطور که همه می دانند، مهمترین آن ها، یعنی گوگل. اینجاست که به علاوه روش های ارتقا محتوا ، سئو سایت هم مطرح می شود. سئو سایت همانطور که احتمالا بدانید، به مجموعه اموری گفته می شود که باعث بهینه سازی محتوای شما (سایت) برای موتور های جست و جو می شود. در مقالات قبلی بار ها درباره سئو سایت و اینکه چگونه محتوای مورد پسند موتور های جست و جو تولید کنیم صحبت کرده ایم. اینجا کمی موضوع فرق می کند. در این قسمت تمرکز ما هم گوگل و هم مخاطب گوگل می باشد.

“روش های بهتر کردن محتوا” که می خواهیم درباره آن ها صحبت کنیم، قرار نیست فقط یک سری نکته درباره این موضوع باشند که چگونه گوگل محتوای سایت ما را ایندکس کند و چه کاری انجام بدهیم که گوگل از ما راضی باشد. در اینجا می خواهیم پا را فراتر بگذاریم و درباره مخاطب هم کمی صحبت کنیم. درست است که هرچقدر محتوای ما برای مخاطب جذاب تر باشد، موتور جست و جو نیز رتبه بهتری به ما می دهد، اما همین حالا هم شما می توانید مطالبی را در سایت ها پیدا کنید که رتبه های اول را دارند، اما صرفا یک سری محتوای بهینه شده برای موتور جست و جو هستند و اصلا روش های ارتقا محتوا در آن ها رعایت نشده است. این موضوع ماندگاری محتوا در آن رتبه را تضمین نمی کند و در نهایت، گوگل هم رتبه آن محتوا را پایین می آورد.

9 روش های ارتقا محتوا که باید بدانیم

برای چه کسی می نویسیم؟

اولین نکته که باید در روش های ارتقا محتوا بدانیم این است که بدانیم که قرار است مخاطب محتوای ما چه کسی باشد. شاید پیش خودتان تصور کنید که این یک امر بدیهی است و حق هم دارید، هیچکس از محتوای نامرتبط خوشش نمی آید. اما شناخت مخاطب، صرفا به اینکه بدانیم مخاطب اصلی کسب و کار ما چیست بستگی ندارد. ما باید روحیات مخاطب مورد نظر، علایق او، سلیقه او و هرچیزی که لازم است را تا حد ممکن درباره مخاطب بدانیم. در واقع ما باید پرسونا مخاطب خودمان را رسم کنیم، سپس به تولید محتوا برای او بپردازیم. شناخت مخاطب، هم لحن تولید محتوای ما را بهبود می بخشد، هم نوع نوشتار ما را مشخص می کند، هم به ما می گوید که چه چیز هایی را باید چگونه بگوییم و در آخر اینکه یک ساختار درست به محتوای ما می دهد.

پس برای ارتقای محتوای خودمان بد نیست که به محتواهای قبلی خود سر بزنیم و ببینیم که کدام یک از آن ها برای مخاطب ما جذاب تر بودند و کدام یک از محتواهای ما بیشتر واکنش مثبت مخاطب ما را برانگیخته اند. برای این کار شما می توانید از ابزار Google Analytics نیز کمک بگیرید.

ادبیات و دستور زبان مطالعه کنیم

این نکته، با وجود اینکه نکته بسیار مهمی است، اما هرگز آنطور که باید به آن توجه نشده است. خیر، شما قرار نیست برای تولید محتوای خوب استاد ادبیات زبانی که با آن تولید محتوا می کنید باشید. اما بد نیست که یک سری مطالعاتی درباره ادبیات زبان مورد نظر داشته باشیم. همین زبان فارسی را در نظر بگیرید، از نظر بنده نویسنده یکی از پر نکته ترین و بهترین زبان های دنیا همین زبان فارسی می باشد. با مطالعه نکات زبان فارسی، دستور زبان، لغتنامه ها، طرز درست نوشتن فارسی و موارد دیگر، شما می توانید به یکی از روش های ارتقا محتوا دست پیدا کنید. پس بد نیست که برای ارتقای محتوای خودتان، مطالعه خودتان را هم چه در زمینه زبان فارسی و چه در موضوعی که درباره آن تولید محتوا می کنید، بیشتر کنید.

هرچقدر شما بتوانید به شیوایی بیان در ادبیات خودتان دست پیدا کنید، در نهایت می توانید مخاطب را هم بیشتر به خودتان جذب کنید و باعث نشوید که در هنگام مطالعه محتوای شما اذیت بشود.

ساده بنویسید

کلمه “ساده” یک کلمه منفی نیست و اگر هم باشد، حداقل در این زمینه کاملا یک کلمه مثبت به حساب می آید. دقت کردید مردم برای حافظ و سعدی احترام بسیاری قائل اند اما شعر های سعدی را بیشتر دوست دارند و بیشتر در ذهنشان می ماند؟ چون سعدی خیلی ساده تر از شاعر همشهری خودش حافظ صحبت می کرد و بیش از اینکه می خواست هنر شاعری خودش را به رخ بکشد، می خواست مردم بفهمند که او چه می گوید. شما هم درست است که ادبیات مطالعه کرده اید، اما دلیل نمی شود که از هر کلمه سنگین و سختی برای انتقال محتوا استفاده کنید. مخاطب شما استاد ادبیات هم که باشد، در حال حاضر می خواهد یک اطلاعاتی بدست آورد و پاسخی برای سوالش پیدا کند. پس ترجیح می دهد که موضوع، خیلی ساده و روان برایش توضیح داده شود.

املای کلمات را یاد بگیریم

به این موضوع فکر کنید که گوگل، اگر بخواهد زبان فارسی اش را تقویت کند و نتایج فارسی را بهتر ترتیب بندی کند، کلمات درست را به عنوان پیشفرض مد نظر قرار می دهد یا اینکه نسخه غلط آن ها را حساب می کند؟ پس شما باید به نوع نوشتار کلمات همیشه دقت کنید. به احتمال زیاد شما هم دیده باشید که در یک سایت معتبر، کلمه “گذاشتن” به معنی قرار دادن را “گزاشتن” نوشته اند این موضوع چنان می تواند در ذوق بزند که مخاطب ممکن است دیگر به شما اعتماد نکند. چون کسی که املای درست یک کلمه ساده را نداند، چگونه می خواهد یک محتوای قابل اعتماد به ما ارائه بدهد؟ پس حتما به این موارد دقت کنید و اگر از املای درست کلمه ای مطمئن نیستید، حتما آن را جست و جو کنید و از املای درست آن استفاده کنید.

به Heading ها و Subheading ها دقت کنید

هدینگ همان تیتر است و ساب هدینگ تیتری است که زیر مجموعه هدینگ واقع می شود. موضوعی که هم برای مخاطب (به طور ناخوداگاه) بسیار اهمیت دارد و برای موتور های جست و جو نیز راهی برای تشخیص موضوعات محتوای شما محسوب می شود. پس اول اینکه برای جداسازی موضوعات، سعی کنید حتما از این موارد در محتوای خودتان استفاده کنید و اینکه تا حد امکان، بدون خراب کردن متن، کلمات کلیدی را نیز در این هدینگ ها و ساب هدینگ ها قرار بدهید. اینطوری هم مخاطب متوجه می شود که شما در این بخش می خواهید درباره چه چیزی صحبت کنید و هم اینکه گوگل نسبت به کلمه کلیدی اصلی محتوای شما، مطلب شما را برای مخاطب نمایش می دهد.

فرمت های محتوا را بشناسید

تا به حال ما فقط درباره “نوشتن” صحبت کردیم. در حالی که محتواها محدود به نوشته ها نمی شوند و فرمت های دیگری از محتوا نیز وجود دارند. ویدیو ها، تصاویر، چارت ها، دیاگرام ها، اینفوگرافی ها و … نیز جزو محتوا ها محسوب می شوند. پس یکی از “روش های ارتقا محتوا” می تواند استفاده از فرمت های مختلف در تولید محتوا باشد. کاری نداریم که چقدر این موضوع خوشایند موتور های جست و جو است و به صفحات سایتی که از فرمت های مختلف محتوا استفاده می کنند توجه بیشتری می کند. بلکه حتی خود مخاطب شما نیز دوست دارد مطالب، با روش های دیگری نیز به او توضیح داده شود و گاهی یک سری از مخاطب ها، توضیح شفاهی یا تصویری را به خواندن متن ترجیح می دهند.

پس بد نیست که فرمت های مختلف محتوا را بشناسیم و تا حد امکان نسبت به چگونگی تولید آن ها نیز احاطه پیدا کنیم. مثلا برای ارتقای محتوای خودمان بد نیست به علاوه مهارت نویسندگی، کمی با برنامه های ادیت تصویر و ویدیو نیز کار کنیم یا سعی کنیم به محتوای خودمان المان های بیشتری مانند کادر ها و جداول را اضافه کنیم.

تایپوگرافی را قوی تر کنیم

تایپوگرافی را قوی تر کنیم

بدیهی است که یک محتوا باید مفهومی، منحصر به فرد و کاربردی باشد. اما یکی از روش های ارتقا محتوا این است که ما ظاهر نوشته های خودمان را نیز بیش از پیش بهبود ببخشیم. ما باید فونت های مناسب برای محتواهای مختلف را بدانیم و از فونت های خوب برای تولید محتوا استفاده کنیم. همچنین گاهی در برخی موارد بد نیست که از رنگ های مختلف متن نیز استفاده کنیم و با این کار، توجه مخاطب خودمان را بیش از پیش به مطلب مورد نظر و نکته ای که نوشتیم جلب کنیم. این موارد به طور مستقیم و غیر مستقیم روی کیفیت محتوای ما از نظر موتور جست و جو نیز تاثیر گذار هستند.

محتوا را کمی از خشک بودن دور کنیم

روش های ارتقا محتوا همه شان روش هایی سختگیرانه و خشک نیستند. یکی از این روش های ارتقا این است که ما گاهی شوخ طبعی و لطافت را هم به محتوای خودمان اضافه کنیم. فرقی هم نمی کند که مخاطب ما چه کسی باشد، هیچ عقل سلیمی از لطافت بدش نمی آید و همیشه کمی شوخ طبعی می تواند فضای خشک محتوای ما را به یک فضای ملموس تر تبدیل کند. قرار هم نیست که محتوا را به لودگی و طنز بیش از اندازه بکشانیم، فقط کافیست در جایی که فرصت آن پیش می آید، کمی نمک به محتوای خودمان بزنیم که هم مخاطب روی آن مکث کند و هم اینکه مخاطب احساس نزدیکی بیشتری به محتوای ما پیدا کند که این موضوع، شاید حتی بتواند مخاطب را به کسب و کار ما نیز نزدیک تر کند.

محتوا را حداقل دو بار چک کنید

قرار نیست با چک کردن محتوا، شما چیزی بیش از آنچه که باید به محتوای خودتان اضافه کنید. اما چرا چک کردن محتوا یکی از روش های ارتقا محتوا می باشد؟ چون خود شما وقتی محتوا را می نویسید، بیشتر به نوشتن آن و انجام دادن کار فکر می کنید و شاید در همین حین، کیفیت کار شما کمی افت کند. شما یک محتوانویس خوب هستید و نکات لازم را هم می دانید، اما ممکن است در لحظه این نکات را یادتان رفته باشد و زمانی که دوباره محتوای خودتان را چک می کنید، می توانید آموزه های خودتان را بهتر روی محتوا پیاده سازی کنید و با ویرایش بخش های مختلف محتوا، آن را تا حد امکان ارتقا بدهید.

سخن پایانی

ما سعی کردیم که چند پیشنهاد برای روش های ارتقا محتوا به شما ارائه بدهیم و در نهایت، این شما هستید که باید این روش ها را به کار ببندید. شاید اول از همه پیاده سازی این روش ها چندان آسان نباشد و وسوسه شوید که به همان تولید محتوای عادی برگردید. اما نترسید، گاهی باید از منطقه امن تولید محتوا بیرون بیاییم و کمی آزمون و خطا کنیم تا در نهایت به آن تولید محتوایی که می خواهیم برسیم. مطمئن باشید که به کار بردن روش هایی در جهت ارتقای محتوا، می تواند هم موتور جست و جو را از شما راضی تر کند و هم اینکه در نهایت شما مخاطب با کیفیت تری دریافت کنید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

Rate this post

نوشته 9 تا از روش های ارتقا محتوا که حتما به کارتان می آید اولین بار در دیجیتال مارکتینگ تابان. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید