شبکه ایمن

12+1 ترند در طراحی سایت در سالی که گذشت برای سال 1401

داریم کم کم به پایان سال 1400 نزدیک می شویم و چیزی به عید نوروز نمانده است. معمولا اینطور مواقع هموطنان ما ممکن است کمی به فکر فرو بروند و ببینند در سالی که گذشت چه کار هایی انجام دادند و این سال برایشان چطور گذشت. ما هم دقیقا می خواهیم برای طراحی سایت همین کار را انجام دهیم. برای همین هم هستش که می خواهیم به طراحی سایت در سالی که گذشت نگاهی بیندازیم. در این مقاله قصد داریم ببینیم که چه موارد و خلاقیت هایی به طراحی سایت اضافه شد و چه تکنیک های جدیدی برنامه نویسان و طراحان برای طراحی سایت در سال 1400 استفاده کردند. در سال 1401 قرار نیست که ما این ترند ها را رها کنیم و به همین دلیل هم قرار است نگاه به آن ها بیندازیم. با ما همراه باشید.

PDF

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

طراحی سایت در سالی که گذشت

C

13 ترند طراحی سایت در سالی که گذشت

طراحی سایت در سالی که گذشت

طراحی سایت در سالی که گذشت

طراحی سایت در سالی که گذشت برعکس باقی کسب و کار ها شاهد خوش یمنی های زیادی بود. دیگر اگر خیلی از کسب و کار ها به فکر طراحی سایت نیفتاده بودند، به خاطر وجود کرونا هم که شده برای حفظ فروش خود به سمت طراحی سایت آمدند و مسلما نتیجه آن را هم دیدند. در نتیجه ما شاهد خیلی از سایت های جدید در سال 1400 بودیم که ایده های خلاقانه و جدیدی را هم ارائه دادند. همین موضوع نه تنها باعث شد که کسب و کار ها بتوانند با قدرت به کارشان ادامه دهند، بلکه باعث شد که یک سری خلاقیت های جالبی در طراحی سایت بوجود بیاید که قرار است در این مقاله به همین موارد بپردازیم. با ما همراه باشید.

13 ترند در طراحی سایت در سالی که گذشت

حال دیگر وقت آن رسیده است که ببینیم طراحی سایت در سالی که گذشت چه ترند هایی را به خود دید و چه خلاقیت های جالبی به آن اضافه شد. با ما همراه باشید.

فونت های Retro

Retro در اصطلاح به معنی “قدیمی” است. در واقع نه که دقیقا معنی قدیمی بدهد بلکه به چیز هایی که در زمان های قدیم مد بودند و الان قدیمی شده اند Retro می گویند. همانطور هم که می دانید یکسری می گویند همه چیز قدیمی اش خوب است. حال این حرف کاملا درست نیست اما در گذشته چیز های جالب و قشنگی وجود داشت که یکی از آن ها Retro Font ها هستند. فونت های جالبی که به شکل قدیمی نوشته می شوند و احتمالا این فونت ها را در فیلم های کلاسیک دیده اید. در سال 1400 از این فونت ها خیلی استفاده شد و نتیجه خوبی هم داد. این فونت ها نه صرفا در متون سایت، بلکه در تصاویر سایت ها بسیار استفاده شد و شکل زیبایی هم به طراحی سایت در سالی که گذشت داد.

انیمیشن های اسکرول Parallax

افکت های پارالکس در طراحی سایت در سالی که گذشت بسیار استفاده شد و این موضوع به طراحی سایت خیلی کمک کرد. افکت های اسکرول پارالکس به این صورت است که شما با اسکرول کردن در سایت می بینید که تصاویر تغییر می کنند و حالت دیگری به خودشان می گیرند. این موضوع در یکسری از سایت ها به قدری خلاقانه اجرا شد که احتمال می رود در سال 1401 هم این موضوع را بیشتر ببینیم.

اسکرول افقی

مثل اینکه بعد از مدت ها طراحی سایت در سال که گذشت شاهد اسکرول افقی در سایت هم بود. البته این موضوع به این دلیل نیست که قرار است ساختار اسکرول در سایت به طور کلی از عمودی به افقی تبدیل شود. اما برای یک سری المان ها این موضوع بسیار خلاقانه و عالی اجرا شد. مثلا شما می توانید یک سری محتوا ها را به صورت پشت سر هم و به طور منظم مثل یک گالری تصاویر مشاهده کنید. این خلاقیت توسط خیلی از سایت ها به کار برده شد و انصافا هم جواب داد.

المان های تصویری سه بعدی

طراحی سایت در سالی که گذشت خیلی شاهد المان های بصری سه بعدی بود. تصاویر یا المان های جذاب و جالبی که به صورت خلاقانه طراحی شده بودند که انگیجمنت مخاطب با سایت را بیشتر کنند. استفاده از این موارد نه تنها باعث نشد که سرعت سایت ها پایین بیاید، بلکه آنقدر بهینه طراحی شده بودند که تجربه کاربری را هم بهتر می کردند. به احتمال زیاد خیلی از این مورد بیشتر در سال آینده خواهیم دید.

تجربه های چندرسانه ای بسیار

در طراحی سایت سال 1400 المان های چند رسانه ای جذابی دیده شد. به این صورت که طراحان سایت یک المان ترکیبی از صدا و تصویر را در داخل سایت قرار می دادند که برای مخاطب بسیار جذاب بود و توجه او را جلب می کرد. استفاده از فرمت های مختلف محتوا، تصاویر، GIF ها و… در این سال بیش از پیش افزایش پیدا کرد تا هدف سایت سریع تر و جذاب تر به مخاطب برسد.

تمرکز بیشتر بر روی رنگ های سبک تر

طراحی سایت در سالی که گذشت بیشتر شاهد رنگ های کمرنگ تر بود برای اینکه محتوا بیشتر از قبل به چشم بیاید و به علاوه آن در قالب زیباتری هم قرار بگیرد. به این صورت که بیشتر بک گراند سایت از رنگ های خیلی روشن استفاده می شد و بر روی آن المانی کوچک با رنگ تیره تر قرار می گرفت. ممکن است این موضوع برای یکسری از مخاطبان آنقدر جذاب نباشد ولی تاثیر محتوا را به شدت بالاتر می برد و باعث می شود که حواس مخاطب پرت نشود.

طراحی بر پایه ترجیح مخاطب

طراحی سایت در سالی که گذشت بیشتر سعی کرد که بر پایه تجربه شخصی کاربر باشد. به این صورت که کاربر آن طوری سایت را مشاهده کند که می خواهد مشاهده کند. برای مثال می توان مواردی مانند سوییچ کردن از حالا لایت مود به دارک مود، نویگیشن تغییر کننده و غیره را نام برد. در واقع در این سال تلاش شد که طراحی سایت نه صرفا بر پایه تجربه کاربری، بلکه بر محور کاربر باشد و کاربر آزادی عمل بیشتری در تجربه کاربری خود داشته باشد.

اسکرول داستانی یا همان Scrollytelling

در سالی که گذشت طراحی سایت یک مسیر متفاوتی را پیش برد. به این صورت که شما هر چه در سایت بیشتر اسکرول می کنید و پایین می آیید حس می کنید که سایت دارد برای شما یک داستان تعریف می کند که به این صورت است که توضیحات با اسکرول کردن شکل دیگری به خودشان پیدا می کنند و مثل یک داستان مصور می شوند. در این نوع طراحی، تصاویر در یک منطقه کوچک قرار می گیرند و به مخاطب این اجازه داده می شود که با المان های سایت بیشتر تعامل برقرار کند. البته این نوع طراحی برای همه سایت ها مورد استفاده قرار نگرفت به این خاطر که هر سایتی نمی تواند اینطوری از کسب و کار خود روایتی بیاورد.

حالت تاریک یا Dark Mode

درباره Dark Mode در مقالات قبلی صحبت کردیم و گفتیم که دارک مود چه مزایایی برای مخاطب دارد و باعث می شود که چشم مخاطب زمانی که در حال خواندن محتوا در سایت شماست خسته نشود. توسعه دهندگان سایت تلاش کردند طراحی سایت در سالی که گذشت به گونه ای باشد که سایت ها کابر محور باشند و دارک مود یکی از جالب ترین خلاقیت ها در این زمینه بود. خلاقیتی که به علاوه چشم نوازی مخاطب، به فکر سلامت چشم او هم بود و باعث شد که خیلی از سایت ها به دلیل داشتن این امکان پر طرفدار تر شوند.

تصاویر کارتونی

فقط کودکان نیستند که از کارتون و محتوای مصور لذت می برند. ما بزرگسالان هم ته دلمان عاشق تصاویر کارتونی هستیم به این دلیل که این تصاویر معمولا زیبا و چشم نواز هستند. طراحی سایت در سالی که گذشت بسیار از این تصاویر استفاده کرد و نتیجه هم گرفت. تصور کنید که موضوع کسب و کار خودتان را بتوانید فقط با یک تصویر کارتونی جذاب توصیف کنید. دیگر نیازی به توضیحات بیشتر و پر کردن صفحه از متن نیست.

طراحی بی رنگ

رنگ ها همیشه خوب و جذاب هستند اما گاهی با زیرکی می شود با تصاویر و المان های سیاه و سفید هم جذابیت را به ارمغان آورد. در سال 1400 خیلی شاهد بودیم که المان های رنگی ای ساخته می شوند که همین که موس مخاطب روی آن ها می رود رنگشان به سیاه و سفید تغییر پیدا می کند. این موضوع هم باعث تنوع می شود و هم اینکه مخاطب را بیشتر درگیر سایت می کند و این غافلگیری را به فال نیک می گیرد.

استفاده از صدا

خیر منظور ما آن سایت های قدیمی نیست که وقتی واردشان می شدید یک موزیک شروع به پخش شدن می شد و شما باید تلاش می کردید که پیدا کنید چگونه می شود این آهنگ را قطع کرد که معمولا هم موزیک مورد نظر اصلا با سلیقه ما جور نبود. منظور ما در واق استفاده از المان های صدا دار یا حتی پادکست است که می تواند به سایت شما هم کارکرد های بهتری بدهد و هم باعث می شود که مخاطب بیشتر درگیر سایت شما بشود. احتمالا در سال آینده المان های صوتی بیشتری در طراحی سایت استفاده خواهد شد و بیشتر شاهد این موارد خواهیم بود به این دلیل که می شود خلاقیت های جالبی را با این کار ها خلق کرد.

دیگر خبری از کد نیست!

باور کردید؟ نه دیگر تا اون حد هم پیش نرفتیم که هیچگونه کد نویسی ای در طراحی سایت استفاده نشود و اصلا مگر می شود که کار توسعه دهندگان و برنامه نویسان را دست کم گرفت؟ اما در سالی که گذشت کد نویسی در سایت کمی کمتر شد. هم CMS ها این امکان را پیدا کردند که المان های مختلفی را به سایت اضافه کنند و هم اینکه المان های سبک تر که با کد های کمتر نوشته می شوند بیشتر شد. حال دیگر دیزاینر ها دارند با این وجود تبدیل به توسعه دهندگان فرانت اند می شوند، محتوا نویسان تبدیل به طراح سایت می شوند و صاحبان کسب و کار های کوچک هم دارند وارد صنعت بزرگ فروشگاه های اینترنتی می شوند. در این سال در کل بخواهیم بگوییم همه چیز راحت تر از قبل هم شد.

نتیجه گیری

دیدیم و خواندیم که طراحی سایت در سالی که گذشت شاهد خلاقیت های جالب و بی نظیری بوده است که شاید قبلا هم وجود داشتند، اما به این حد ترند نبودند که خیلی از سایت ها از آن ها استفاده کنند. دیگر در سال 1401 قرار است موارد خاص تبدیل به ویژگی های قابل اضافه سایت شوند و احتمالا خیلی از سایت ها قرار است از موارد بالا استفاده کنند و احتمالا در سال 1401 هم موارد و ترند های خاص زیادی مطرح خواهند شد که بعدا تبدیل به ارکان اصلی طراحی سایت شوند. ما هم باید خودمان را با مسیر همگام کنیم تا بتوانیم در دنیای مدرن به موفقیت های بیشتری در طراحی سایت دست پیدا کنیم. ممنون که امسال هم مثل پارسال در کنار ما هستید و امیدواریم که از خواندن این مقاله نیز لذت برده باشید.

منبع:

Webflow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.