شبکه ایمن

نصب فریم ورک لاراول – آموزش لاراول

نصب لاراول

لاراول یک فریم ورک برای ساخت برنامه های تحت وب با سینتکس ساده و زیبا است. یک فریم ورک وب ساختار و نقطه شروعی را برای ایجاد برنامه در اختیار توسعه دهنده قرار می دهد تا وقت خود را بر روی کارهای تکراری صرف نکند و فقط بر روی چیزی که می خواهد بسازند تمرکز کند.

ساخت اولین پروژه با لاراول

برای ایجاد یک پروژه لاراول هم می توانید به طور مستقیم از Composer استفاده کنید و هم می توانید از بسته نصب کننده لاراول نیز استفاده کنید. در ادامه برای هر کدام یک مثال میزنیم.

نصب Composer

اگر PHP و Composer را قبلا بر روی سیستم خود نصب کرده اید، می توانید از این بخش عبور کنید. برای نصب PHP می توانید هم از نرم افزارهای شبیه‌ساز وب سرور مانند Xampp و Wamp استفاده کنید و هم می توانید آن را از سایت رسمی زبان PHP دانلود و نصب کنید. برای نصب Composer به صفحه دانلود آن رفته و فایل Composer-Setup.exe را دانلود و نصب کنید. در هنگام نصب Composer باید مسیر پوشه ای که پی اچ پی در آن نصب شده است را تنظیم کنید.

اگر دستور composer در ترمینال شما شناسایی نشد، پس باید مسیری که این برنامه نصب شده است را به متغیر محیطی PATH اضافه کنید.

ایجاد پروژه با استفاده از Composer

ابتدا CMD یا ترمینال خود را باز کرده و سپس دستور زیر را در آن وارد کنید:

composer create-project laravel/laravel example-app

1 composer create-project laravel/laravel example-app

این دستور یک پروژه لاراول با نام example-app در Working Directory که ترمینال یا CMD در آن قرار دارد ایجاد میکند. سپس وارد پوشه example-app شوید:

cd example-app

1 cd example-app

و سپس با استفاده از دستور زیر سرور مربوط به پروژه لاراول را اجرا کنید:

php artisan serve

1 php artisan serve

بعد از اجرای دستور فوق آدرس و پورتی که سرور به آن گوش می دهد نمایش داده می شود و با وارد کردن آن در مرورگر خود می توانید وارد سایت example-app شوید.

ایجاد پروژه با استفاده از Laravel Installer

برای استفاده از بسته laravel/installer ابتدا باید آن را به صورت Global نصب کنید. برای این کار می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

composer global require laravel/installer

1 composer global require laravel/installer

توجه داشته باشید که لازم نیست همیشه این دستور را قبل از ایجاد پروژه اجرا کنید. این دستور فقط یک بار و برای نصب بسته laravel/installer استفاده می شود. حال که بسته مورد نظر نصب شد، ترمینال را باز کرده و دستور زیر را اجرا کنید:

laravel new example-app

1 laravel new example-app

این دستور یک پروژه لاراول با نام example-app در Working Directory که ترمینال یا CMD در آن قرار دارد ایجاد میکند. سپس وارد پوشه example-app شوید:

cd example-app

1 cd example-app

و سپس با استفاده از دستور زیر سرور مربوط به پروژه لاراول را اجرا کنید:

php artisan serve

1 php artisan serve

بعد از اجرای دستور فوق آدرس و پورتی که سرور به آن گوش می دهد نمایش داده می شود و با وارد کردن آن در مرورگر خود می توانید وارد سایت example-app شوید.

اگر میخواید هنگام ایجاد پروژه جدید، یک ریپازیتوری git هم برای آن ایجاد شود، می توانید از گزینه –git مانند نمونه زیر استفاده کنید:

laravel new example-app –git

1 laravel new example-app –git

همچنین با استفاده از گزینه –branch می توانید مانند نمونه زیر نام branch پیشفرض git را تنظیم کنید:

laravel new example-app –git –branch="main"

1 laravel new example-app –git –branch="main"

پیکربندی اولیه

در یک پروژه لاراول همه تنظیمات و پیکربندی مربوط به فریم ورک لاراول در داخل پوشه config قرار دارد. بخش های مختلف موجود این پوشه به صورت مناسب کامنت گذاری شده اند و می توانید با مطالعه آن ها متوجه بشید که هر کدام برای چه کاری است.

تقریبا تمام تنظیمات و پیکربندی‌های لازم برای پروژه Laravel از قبل تنظیم شده است و می توانید توسعه برنامه تحت وب خود را آغاز کنید. با این حال ممکن است بخواهید مقدار timezone و locale پیشفرض برنامه خود را تغییر دهید (مثلا فارسی کنید). موارد گفته شده در داخل فایل config/app.php قرار دارد.

پیکربندی مبتنی بر محیط

از آنجا که اکثر تنظیمات لاراول به محیطی که در آن اجرا می شود (محیط توسعه یا محیط اصلی) وابسته است، بسیاری از این تنظیمات در فایل .env قرار داده شده اند. فایل .env نباید به داخل git یا هر source control دیگری کامیت شود زیرا توسعه دهنده های دیگر ممکن است تنظیمات محیلی متفاوتی داشته باشند و مهم تر از آن ممکن است فایل .env شامل اطلاعات حساسی مثل آدرس سرور اصلی، رمز عبور، کلیدهای رمزنگاری و موارد مهم دیگر باشد و با کامیت شدن به داخل git، هر کسی که به ریپازیتوری دسترسی داشته باشد می توانید این اطلاعات را مشاهده کند.

پیکربندی دایرکتوری

پروژه لاراول همیشه باید بیرون از دایرکتوری وبی که برای سرور تنظیم شده است (مانند public_html)، قرار گیرد. قرار دادن پروژه لاراول در داخل دایرکتوری وب یا زیر دایرکتوریی از آن ممکن است باعث در دسترس قرار گرفتن فایل های مهم و حساس شود که برای امنیت پروژه خوب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید