شبکه ایمن

نگاهی بر مراحل ساخت سایت فروشگاهی

در این مطلب، قرار است درباره یک موضوع مهم پیرامون سایت صحبت کنیم که این موضوع، چیزی نیست جز مراحل ساخت سایت فروشگاهی. شاید در نگاه اول، نظرتان این باشد که ساخت سایت فروشگاهی نیز مانند ساخت سایت برای سایر کسب‌وکارهاست و هیچ فرقی بین آن‌ها وجود ندارد. شاید این عقیده، هم درست باشد و هم غلط! درستی آن از این جهت است که مراحل طراحی‌ و توسعه سایت‌ها به‌طور کلی، شبیه به یکدیگر است. اما آن‌ چیزی که غلط است، این است که مراحل ساخت یک سایت فروشگاهی سودآور از زمین تا آسمان با دیگر سایت‌ها فرق دارد!

فهرست مطالب

مراحل ساخت سایت فروشگاهی

آخرین تحولات طراحی سایت

موارد طراحی سایت فروشگاهی

سخن پایانی

مراحل ساخت سایت فروشگاهی

یک سایت باید مکانی برای کسب درآمد و سودآوری برای صاحبین فروشگاه باشد و علاوه بر آن، یک مکان جذاب و متنوع برای کاربرانی باشد که قصد خرید دارند. یک سایت فروشگاهی خوب، سایتی است که رقبایتان را از میدان به‌در کند. البته پیاده‌سازی سایتی با این ویژگی‌ها در قرن 21 بسیار سخت شده است. برندهای بزرگ و پرسروصدا نمی‌توانند مانند قبل با کاربرانشان ارتباط برقرار کنند. کووید 19 نیز بزرگ‌ترین عاملی بود که باعث شد هم شیوه اداره کسب‌وکارها و هم شیوه خرید مشتریان به‌کلی تغییر کند.

درست است که کووید اتفاقات ناراحت‌کننده بسیاری را رقم زد، اما تحولی نیز ایجاد کرد که موجب شد مراحل ساخت سایت فروشگاهی به‌کلی تغییر کنند و رنگ‌وبوی متفاوتی به خود بگیرند. در ادامه، قرار است این مراحل را بررسی کنیم و نکات مهمی که پیرامون آن‌ها وجود دارند را بگوییم. آیا آماده هستید سوار بر قطار طراحی سایت شوید و از ایستگاه‌های جذاب این مسیر دیدن کنید؟

آخرین تحولات ایجاد‌شده در دنیای طراحی‌ سایت

پیشرفت تکنولوژی و گسترده‌شدن اینترنت، موجب رونق‌گرفتن بازار طراحی‌ سایت فروشگاهی شد. اما اصلی‌ترین اتفاق در طول تاریخ که باعث شد ارزش سایت خیلی بیشتر از قبل شود، شیوع ویروس کووید 19 بود. این بیماری دنیا را فرا گرفت و کاری کرد که فروشگاه‌های فیزیکی در سراسر دنیا تعطیل و خیلی از افراد نیز از کار بی‌کار شوند!

اما در همین بین، افرادی بودند که از این شرایط، نهایت استفاده را کردند و سایت خود را به بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین تبدیل کردند. فروش دیجیتال در این بازه به اوج خودش رسیده بود و این، یعنی سایت‌ها باعث شدند شیوه‌های فروش از این‌ رو به آن‌ رو شود! آمارهای جهانی نشان می‌دهند که 46 درصد از مصرف‌کنندگان در آمریکا، تصمیم به خرید از برندهای جدید می‌گرفتند و مایحتاج خود را از خرده‌فروشی‌های جدید می‌خریدند.

طبق مطالعات انجام‌شده در Accenture، انتظار می‌رود حجم خرید کاربران بی‌تجربه و افرادی که کمترین خرید آنلاین را داشته‌اند از تجارت الکترونیک، 160 درصد افزایش پیدا کند. آمارها نشان می‌دهند 50 درصد از هزینه در خریدهای آنلاین از طریق گوشی‌های موبایل پرداخت شده است. پس سایتی اینجا برنده بوده که ویژگی موبایل فرندلی‌بودن و ریسپانسیو را پیاده‌سازی کرده است.

اکنون فرصتی گسترده و رو‌به‌‌رشد برای صاحبین کسب‌وکارهای کوچک و خرد ایجاد شده است که استفاده از آن‌ها، می‌تواند شکوفایی اقتصادی برای یک کسب‌وکار داشته باشد. نکته حائز اهمیت در این بخش، این است که به‌عنوان یک طراح‌ سایت، نباید تمرکزتان را فقط روی ساخت یک سایت بگذارید. بلکه باید سایتی بسازید که مانند یک آهنربا کاربران اینترنت را به خودش جلب کند و فروش را به میزان چشمگیری افزایش دهد. طراحی‌ سایتی با این ویژگی‌ها، نیازمند رعایت یک سری قوانین خاص است که آن‌ها را در ادامه به شما خواهیم گفت.

پیشرفت های طراحی سایت

چه مواردی باید در طراحی سایت فروشگاهی رعایت شوند؟

از آنجایی که مراحل طراحی سایت فروشگاهی نسبت به دیگر سایت‌ها متفاوت است، تصمیم گرفته‌ایم که این مراحل را با شما در میان بگذاریم و نکات خیلی مهم و اساسی را که پیرامون آن‌ها وجود دارند، به شما بگوییم. پس تا آخر همراه ما باشید.

1- طرح تجاری خود را ثبت کنید

این روزها، بازار تجارت الکترونیک به‌شدت داغ است و خیلی از خرده‌فروشان، می‌توانند به‌راحتی تبدیل به یک برند بزرگ شوند. در واقع این داستان برند‌های بزرگی چون آمازون است که از خرده‌فروشی شروع کردند؛ اما با تلاش و کار اصولی، توانستند تبدیل به یک ابر کمپانی شوند.

2- تجزیه‌ و تحلیل SWOT انجام دهید

SWOT مخفف Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threats و یک راه ساده و صدالبته موثر برای ارزیابی ایده‌ها پیرامون محصول است. این تجزیه‌و‌تحلیل به شما کمک می‌کند که محصولات کاربردی‌تری را انتخاب کنید.

3- شکاف‌های صنعت خود را پیدا کنید

با تحقیقات هدفمند، می‌توانید بررسی کنید که مشتریان در صنف شما چه خواسته‌هایی دارند که تاکنون برآورده نشده است. از نتایج به‌دست‌آمده می‌توانید به نفع خودتان استفاده کنید و بازار را به انحصار خودتان در بیاورید. برای این کار، می‌توانید به سراغ شبکه‌های اجتماعی رقبایتان بروید و بررسی کنید که کاربرانشان چه کامنت‌هایی برای آن‌ها گذاشته‌اند و از چه مواردی گلایه داشته‌اند.

علاوه‌ بر این، می‌توانید به پرفروش‌ترین‌های آمازون نیز مراجعه کنید، کامنت‌های خریداران را بخوانید و مایحتاجی که به دنبالش هستند را پوشش دهید.

مراحل ساخت سایت فروشگاهی

4- نوع سایت خود را مشخص کنید

یکی از مراحل ساخت سایت فروشگاهی، انتخاب یک سایت مناسب است. سایت‌ها می‌توانند از نوع برنامه‌نویسی باشند که برای داشتن سایتی با این ویژگی، ملزم به پرداخت هزینه به برنامه‌نویسان هستید؛ حقیقتش را بخواهید، ما اصلا برای شروع، این کار را توصیه نمی‌کنیم! نوع دیگری از سایت نیز وجود دارد که به آن CMS گفته می‌شود. سایت‌های وردپرسی از این نوع سایت‌ها هستند.

وردپرس قالب‌های آماده و حرفه‌ای زیادی برای سایت‌های فروشگاهی دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب و سایت خودتان را خیلی سریع و راحت راه‌اندازی کنید. نکته‌ای که وجود دارد، این است که شما باید از ابتدا، تمام جوانب لازم را بررسی کنید و تنها به دنبال ارزان‌بودن نباشید! سایت شما برای امروز و فردا نیست و قرار است تا مدت‌ها، پاسخگوی نیاز مشتریان شما باشد.

پس همین ابتدا، سایتی را ایجاد کنید که ویژگی‌های لازم یک سایت خوب را داشته باشد؛ چراکه ممکن است در آینده، تعداد مشتریان شما افزایش پیدا کند و این سایت ارزان‌قیمت دیگر پاسخگو نباشد. اینگونه شما مجبور می‌شوید که از این سایت به یک سایت دیگر مهاجرت کنید.

5- تجزیه‌وتحلیل کنید

یکی از مراحل ساخت سایت فروشگاهی که بسیار هم مهم است، تجزیه‌وتحلیل و همچنین نیازسنجی است. هنگامی که می‌خواهید قالب سایت خود را انتخاب کنید، باید همه جوانب را بررسی و همه‌چیز را تجزیه‌وتحلیل کنید. اولین قدم، این است که متوجه شوید در سایت شما قرار است چه محصولاتی فروخته شوند؟ چه تعداد از این محصولات قرار است به فروش برسند؟

اگر محصولات شما تعداد کمی دارند، پس نباید هزینه‌های سنگین را به خودتان تحمیل کنید و از سایت‌های گران‌قیمت استفاده کنید. با‌این‌حال، ممکن است کسب‌وکار شما روزبه‌روز بزرگ‌تر شود و شما نیز بخواهید ویژگی‌های بیشتری به سایتتان اضافه کنید. پس اگر کسب‌وکار شما این ویژگی‌ها را دارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقداری پول کنار بگذارید تا بتوانید یک سایت گران‌قیمت‌تر تهیه کنید.

6- ویژگی‌های مد نظرتان را مشخص کنید

شما باید تمام ویژگی‌های مد نظرتان را که می‌خواهید در سایت وجود داشته باشند، یادداشت و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. به‌طور مثال، بررسی کنید که آیا سایتی که انتخاب می‌کنید، تمام ویژگی‌های حیاتی را بومی‌سازی کرده است یا خیر؟ آیا با افزونه‌هایی که وجود دارد، سازگار است یا خیر؟

7- محصولات مناسب را برای فروش انتخاب کنید

انتخاب محصول مناسب برای فروش، در موفقیت یک سایت تاثیر بسزایی دارد. شاید به خودتان بگویید که خب واضح است؛ باید محصولات مناسب بفروشیم! اما باید بدانید که در واقعیت، اصلا این‌طور نیست. در اغلب اوقات، کسب‌وکارهایی که رو‌به‌زوال هستند، دست‌به‌دامن همه‌چیز می‌شوند که یکی از آن‌ها، فروش محصولات غیر مرتبط است.

صاحبین این سایت‌ها ابتدا محصولاتی را برای فروش انتخاب کرده بودند که بازار از آن‌ها اشباع شده بود یا اینکه به‌سادگی در دسترس همه افراد قرار داشتند. پس همان‌طور که با وسواس تمام، یک پلتفرم مناسب را برای فروش محصولاتتان انتخاب کرده‌اید، باید برای انتخاب محصولات داخل سایت هم این وسواس را خرج کنید! پیشنهاد ما به شما، این است که کالاهایی را انتخاب کنید که منحصر‌به‌فرد هستند و به‌سادگی نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

8- فروشگاه آنلاین خود را طراحی کنید

یکی از پیچیده‌ترین مراحل ساخت سایت فروشگاهی، طراحی‌ سایت است. شما باید از بین هزاران‌هزار الگویی که وجود دارند، الگوی متناسب با برند خود را انتخاب کنید. انتخاب یک الگوی اشتباه، ممکن است کاربر را به درب خروجی سایت هدایت کند که اینگونه به‌طبع فروش کاهش پیدا می‌کند و رشد نیز متوقف می‌شود!

9- شیوه‌های پرداخت متفاوت داشته باشید

دنیای امروز، دنیای رقابت است! یکی از بهترین مزایای رقابتی، این است که شیوه‌ پرداخت متفاوتی را برای کاربرانتان انتخاب کنید؛ مثل پرداخت در محل، پرداخت از طریق ولت آنلاین، پرداخت از طریق شارژ کیف‌‌پول سایت و مواردی از این دست. نکته‌ای که در این مرحله از ساخت سایت فروشگاهی وجود دارد، این است که کارمزد انواع تراکنش‌ها را محاسبه کنید که مشکلی پیش نیاید.

موارد طراحی سایت فروشگاهی

سخن پایانی

در این مطلب، درباره مراحل ساخت سایت فروشگاهی صحبت کردیم و متوجه شدیم که سفر هر کس به دنیای تجارت آنلاین تا حدودی متفاوت است. برخی از افراد، می‌خواهند به‌عنوان یک خرده‌فروش فعالیت کنند؛ اما بعضی دیگر، می‌خواهند نبض بازار را به دست بگیرند. در مراحل قبل، گفتیم که با توجه به نوع فعالیتتان، اندازه کسب‌وکارتان، آینده‌ای که پیش‌بینی می‌کنید، محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید و موارد بسیار دیگر، باید نوع سایتتان را انتخاب کنید.

سایت شما باید این توانایی را داشته باشد که اهداف شما را برآورده و نیازهای کاربرانتان را برطرف کند. انتخاب تک‌تک این ویژگی‌ها، بسته به این است که شما چقدر هزینه می‌کنید و تا چه میزان پیشرفت را برای سایتتان مشخص کرده‌اید. تک‌تک مراحل ذکر‌شده در بالا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. امیدواریم از آن‌ها استفاده کنید و نتیجه را به ما نیز بگویید. اگر سوالی درباره طراحی‌ سایت دارید، چه سخت و چه آسان، آن را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

منابع:

Bigcommerce

Shopify

دیدگاهتان را بنویسید