شبکه ایمن

زامبی پیج چیست و چرا روی سئو ما تاثیر دارد؟

زامبی پیج چیست ؟

بررسی زامبی پیج ها و تاثیر آن ها بر سئو سایت

زامبی پیج | Zombie Page

قبل از آنکه به بررسی این موضوع بپردازیم که زامبی پیج چیست ؟ بهتر است اول به معنای واژه زامبی (ZOMBIE) و تاثیر آن بر سئو on page بپردازیم. زامبی به معنی شخصی می باشد که بی ارزش است و رفتاری متفاوت دارد و با یک شخص مرده تفاوتی به جز وجود داشتن ندارد. حال به نظر شما کدام صفحات سایت ما می توانند دارای این صفات باشند ؟ در ادامه به همه سوالاتی که در مورد زامبی پیج ها دارید پاسخ داده می شود پس با ما همراه باشید.

به مشاوره سئو سایت نیاز داری ؟

مشاوره رایگان سئو

انواع زامبی پیج ها

زامبی پیج ها انواع متفاوتی دارند در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

صفحات ایندکس نشده

این صفحات معمولا مشکالت تکنیکالی دارند مثل تایم لود بالا و یا اجرا نشدن صحیح اسکریپت ها. ربات های خزنده گوگل زمانی که صفحات سایت شما را crawl می کنند و گزارش آن را به crawler می دهند، تصمیم می گیرد که صفحاتی که از سرعت پایینی به عنوان مثال برخوردار هستند و یا از سایر دستور العمل های گوگل پیروی نکرده است را ایندکس نکند تا در نتایج به کاربران و بازدیدکنندگان نمایش داده نشود تا باعث نشود که آن ها گوگل را ترک کنند.

صفحاتی که ریسپانسیو نیستند

خب با توجه به این موضوع که تعداد بسیار چشمگیری از کاربران گوگل از موبایل استفاده میکنند این موضوع طبیعی است که صفحاتی که برای پلتفرم های مختلف مثل گوشی همراه بهینه نشدند و یا زمان بسیار زیادی را در تایم لود سپری می کنند توسط گوگل تنبیه شوند چرا که اصل تجربه کاربری را زیر پا گذاشته اند. این صفحات از دیتابیس گوگل حذف نمی شوند اما رتبه آنها جریمه شده و افت می کند.

صفحاتی با محتوای منسوخ شده یا بی کیفیت

دو نوع از این صفحات وجود داره
اولی صفحاتی هستند که چندین سالی از افتتاح آن ها گذشته است و آپدیتی روی آن ها صورت نگرفته و به طبع گوگل این موضوع را در نظر می گیرد و به علت آنکه آن محتواها دیگر درست نیستند رتبه آن ها را از آن ها خواهد گرفت.
دومی صفحاتی با محتوای بسیار کم (به عنوان مثال کمتر از 300 کلمه) هستند که یا بدون هدفی هستند که آن ها نیز جریمه می شوند. هر دو این دو نوع از صفحات به تدریج از نتایج حذف خواهند شد.

صفحاتی که سئو نشده اند

البته صفحاتی که سئو کمی روی آن ها صورت گرفته هم جزو این دسته محسوب می شوند. در نظر داشته باشید ممکنه این صفحات برای کاربران کاملا مفید باشند اما اصول پایه ای سئو مانند alt تصاویر و یا تگ های h1, h2, h3 و ..استفاده از کلمه کلیدی و یا حتی عنوان های کوتاه یا طولانی را رعایت نکرده اند. این صفحات در SERP گوگل رتبه هایشان را از دست می دهند.

صفحات یتیم

به صفحاتی گفته می شود که دسترسی ربات های خزنده گوگل به آن ها دشوار است. این صفحات با هیچ لینک داخلی قابل راه یابی نیستند و در منو و سایت مپ نیز به آن ها اشاره نشده است. به همین علت کاربردی ندارند.

تاثیر زامبی پیج بر سئو زامبی پیج و سئو

زامبی پیج و سئو

زامبی پیج ها چه تاثیری بر سئو سایت دارند ؟ باید با آن ها چه کار کرد ؟

تاثیر زامبی پیج بر سئو سایت

ببینید درواقع ربات های گوگل برای آنکه به سئو سایت شما نمره دهند، موارد کل صفحات را بررسی می کنند نه فقط یک صفحه به همین علت صفحات زامبی از آنجایی که از اعتبار و ارزش کمی برخوردار هستند، اعتبار کل وبسایت شما را زیر سوال می برند.

با زامبی پیج ها باید چه کرد ؟

سه راه بیشتر ندارید.

  1. آن ها را بهینه کنید : اگر صفحات مهمی برای شما هستند محتوای آن ها را به روز کنید و اصول سئو را رعایت کنید.
  2. آن ها را حذف کنید : دندان لق را باید کند. اما آن ها را حذف نکنید! De-index کنید تا به طور کامل از بین بروند.
  3. آن ها را نو ایندکس کنید : اگر میخواهید آن ها را داشته باشید اما نمی توانید آن ها را بهینه کنید (مانند دسته بندی ها)

چگونه زامبی پیج ها را شناسای کنیم ؟

بهترین راه برای شناسایی زامبی پیج ها، Google Search Console می باشد. به واسطه این ابزار دوست داشتنی شما می توانید بازدید صفحات مختلف خود را از سمت گوگل مشاهده کنید و زمانی که یک صفحه مدت طولانی بازدیدی نداشته باشد آن صفحه زامبی پیج می باشد.

از کجا بدانیم زامبی پیج داریم ؟

زامبی پیج چیست و از کجا بدونیم زامبی پیج داریم ؟

از کجا بدانیم زامبی پیج داریم ؟

کافیست تا آدرس وبسایت خود را دقیقا مانند تصویر بالا در گوگل سرچ کنید. 1/030 نتیجه پیدا شده! اگر این عدد بیشتر از آن چیزی می باشد که فکر می کنید پس شما تنها نیستید. در همین صفحه SERP اگر اسکرول کنید می توانید صفحاتی همچون دسته بندی ها و یا author ها را مشاهده کنید. تمامی این صفحات زامبی پیج هستند پس اگر می خواهید پاسخ سوال زامبی پیج چیست را پیدا کنید بهترین راه این است که این کار را برای وب سایت خود انجام دهید. زامبی پیج ها صفحات اضافی هستند که باید حذف شوند. حذف زامبی پیج ها می تواند به شدت بر روی ترافیک سایت شما تاثیر گذار باشد چرا که با از بین بردن آن ها شما دقیقا همان چیزی را به گوگل داده اید که به آن نیاز داشته. علت آن هم این است که هرچقدر در وبسایت شما محتوای بیشتری وجود داشته باشد، به معنای بهتر بودن وبسایت شما نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید