شبکه ایمن

راهنمای ساخت سریع و آسان ایمیل

ایمیل نوعی شیوه ارتباط الکترونیکی است که در آن پیام‌ها از طریق دیوایس‌های الکترونیکی در شبکه‌های کامپیوتری جابه‌جا می‌شوند. کلمه «ایمیل» هم به سیستم ارائه پیام و هم خود پیام اطلاق می‌شود. عمر ایمیل امروزه تبدیل به یکی از مهم‌ترین شیوه‌های ارتباطی شده تبدیل شده، مخصوصاً با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، برای ثبت‌نام و کار با اپلیکیشن‌ها حتماً نیاز به ایمیل داریم؛ بنابراین امروز تقریباً همه به‌ حساب کاربری و ساخت ایمیل نیاز دارند.

سال‌ها پیش فقط تعداد محدودی شرکت بزرگ خدمات ایمیل ارائه می‌کردند؛ ولی در حال حاضر شرکت‌های متعددی در سرتاسر دنیا برای ایمیل سرویس ارائه می‌دهند. سرویس‌دهنده میل فا شرکتی ایرانی است که تمام خدمات ایمیلی را برای ایرانی‌ها و فارسی‌زبانان عرضه می‌کند. میل فا سرویسی حرفه‌ای و درعین‌حال ساده و سریع است. این مقاله راهنمای ساخت ایمیل در سرویس‌دهنده میل فاست. با ما همراه باشید.

 

درباره ایمیل

شروع ایمیل به دهه 1970 میلادی و زمانی باز می‌گردد که برنامه‌نویسی به نام ری تاملینسون موفق شد راهی برای انتقال پیام بین سیستم‌های کامپیوتری در شبکه‌ای به نام آرپانت ابداع کند. آرپانت یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته شبکه (Advanced Research Projects Agency Network) نسخه اولیه و تکامل نیافته اینترنت جهانی بود. ایمیل‌های مدرن برای شبکه‌های عمومی و بر مبنای نرم‌افزارهای و مرورگرها شکل ‌گرفته‌اند. طی سال‌هایی اخیر امکانات زیادی به این سرویس اضافه شده و امنیت و توانایی آن را افزایش داده است.

شیوه کارکرد ایمیل چیزی شبیه ارسال بسته‌های پستی است؛ همان‌طور که بسته از سوی فرستنده تحویل دفتر پستی می‌شود و بعد از اینکه از چندین ایستگاه پستی عبور کرد به دست گیرنده می‌رسد، هر پیام در سرویس ایمیل هم بعد از ارسال، از چندین سرور روت می‌شود تا به ایمیل سرور گیرنده برسد. در واقع هر پیام در ایمیل 4 مرحله را طی می‌کند:

  1. مِیل سرور فرستنده یا اصطلاحاً ATM یک ارتباط بر مبنای پروتکل سادهٔ نامه‌رسانی (SMTP) می‌سازد.
  2. پروتکل STMP داده‌های پاکت نامه یا همان آدرس گیرنده را می‌گیرد و با کمک DNS آدرس دامنه را به آدرس آی.پی تبدیل می‌کند.
  3. این پروتکل به دنبال سرور تبادل ایمیل (MX) مرتبط با آدرس گیرنده نامه می‌گردد و درصورتی‌که آدرس وجود داشته باشد و پیدایش کند، ایمیل به سرور گیرنده ارسال می‌شود.
  4. در نهایت ایمیل در میل سرور گیرنده ذخیره می‌شود. در اینجا سرویس‌دهنده ممکنه است دو پروتکل متفاوت داشته باشند؛ پروتکل POP که ایمیل را دانلود و بعد از روی سرور پاک می‌کند، در نتیجه ایمیل فقط بر روی دستگاهی که در آن دانلود شده قابل‌دسترسی است، و پروتکل IMAP که ایمیل همیشه توی سرور نگه می‌دارد و کاربر از هر دستگاهی به ایمیلش دسترسی خواهد داشت.

 

در زمانی که ایمیل در حال فراگیر شدن بود شرکت یاهو و گوگل سرویس‌دهنده‌های اصلی این سرویس بودند. اما به‌مرور و با گسترده شدن نیاز مثل نیاز به ایمیل اختصاصی، ایمیل سازمانی و … شرکت‌های دیگری هم به بازار اضافه شدند. در ایران شرکت میل فا از سرویس‌دهنده‌های اصلی ایمیل است که نزدیک به 13 سال در این زمینه فعالیت می‌کند. شیوه ساخت ایمیل در میل فا با گوگل یا یاهو تفاوتی ندارد و به همان سادگی و سرعت است و حتی می‌توانید با گوشی ایمیل بسازید. وجه تمایز میل فا از سرویس‌های خارجی خدمت‌دهی همیشگی به ایران و پشتیبانی تمام‌وقت است، بنابراین احتمال اینکه با تحریم شدن کشور، شهروندان ایرانی از خدمت ایمیل و اطلاعاتشان محروم شوند وجود نخواهد داشت. در ادامه شیوه ساخت ایمیل در این پلتفرم مختصراً توضیح داده می‌شود.

ساخت سریع و آسان ایمیل در میل فا

امروز میلیاردها کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد که با گوشی همراه یا کامپیوتر به اینترنت وصل می‌شوند. برای نصب و راه‌اندازی بسیاری از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها، برای ثبت‌نام و ورود به خیلی از سایت‌ها، و برای استفاده از خیلی از خدمات اینترنتی نیاز به ایمیل داریم. در حقیقت ایمیل نقش تأییدکننده هویت ما را دارد و بدون داشتن حساب ایمیل احتمالاً هیچ کار مهمی نمی‌توانیم در اینترنت انجام دهیم. نکته اینجاست که داشتن ایمیلی که به‌راحتی بتوان درش عضو شد، همیشه در دسترس باشد و از خدماتش پشتیبانی کند و امکانات کافی به کاربرش بدهد از اهمیت زیادی برخوردار است. همه این‌ها در سرویس‌دهنده میل فا وجود دارد. با ایمیل میل فا می‌توانید در گوگل‌پلی یا اپل آی دی اکانت بسازید.

ساخت سایت ایمیل میل فا 5 مرحله کوتاه دارد و فقط چند دقیقه زمان می‌گیرد:

  1. در مرحله اول به آدرس میل فا رفته و قسمت ساخت ایمیل وارد می‌شوید. می‌توانید با شماره تلفن همراه ثبت‌نام را شروع کنید. داشتن شماره موبایل الزامی نیست ولی بازیابی رمز عبور ممکن است به شماره همراه نیاز باشد؛ بنابراین بهتر است شماره‌ای از خود ثبت کنید. گفتنی است که شماره موبایل محدودیتی نمی‌آورد و با یک شماره همراه می‌توانید ده‌ها اکانت بسازید.
  2. در مرحله دوم نام و نام خانوادگی خود را به فارسی یا انگلیسی وارد می‌کنید.
  3. در گام بعدی شما نام ایمیل و همین‌طور رمز عبور خود را وارد می‌کنید. همین‌طور می‌توانید نام‌ها و رمز پیشنهادی میل فا را ببینید. درصورتی‌که نام ایمیل مورد نظرتان از قبل پر شده بود می‌توانید از این نام‌های پیشنهادی استفاده کنید. سعی کنید رمز قدرتمندی متشکل از عدد، حروف ریز و درشت و نشان‌ها استفاده کنید.
  4. قدم 4 برای کسانی است که شماره همراهشان را وارد نکرده‌اند. اگر شماره‌ای ارائه نکرده باشید در این مرحله چند سؤال امنیتی از شما پرسیده می‌شود تا در صورت فراموشی رمز با جواب دادن به این سؤالات رمز جدید برایتان تعریف شود.
  5. مرحله آخر مربوط به هزینه ساخت ایمیل است. این هزینه خیلی کم و برای پشتیبانی از خدمات میل فا است. شما با یکبار پرداخت هزینه برای همیشه مشترک ایمیل خواهید بود و دیگر نیاز به پرداخت هزینه‌های ماهانه یا سالانه نخواهد بود. با پرداخت این هزینه ایمیل شما آماده استفاده است.

سازمان‌های بزرگ و شرکت‌هایی که نیاز به ایمیل سازمانی، خدمات ویژه، فضای ذخیره و امکانات بیشتری دارند می‌توانند از پلن‌های مختلف میل فا استفاده کنند.

در پایان باید گفت شما می‌توانید با اطمینان و در کمترین زمان حتی با گوشی همراه خود در میل فا ایمیل بسازید و نسبت به خدمات و پشتیبانی این سرویس‌دهنده کاملاً اطمینان داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید