شبکه ایمن

تغییر زنجیره تامین سرور به دلیل خطرات ژئوپلیتیکی

زنجیره تامین سرور به دلیل خطرات ژئوپلیتیکی دستخوش تغییر می شود. TrendForce معتقد است که بخش‌های اصلی زنجیره تامین سرور در نتیجه خطرات ژئوپلیتیکی و اختلافات تجاری به آسیای جنوب شرقی و قاره آمریکا منتقل می‌شود. سرور یکی از بخش های مهم در شبکه های کامپیوتری و پشتیبانی و مدیریت شبکه است. تغییر زنجیره تامین سرور می تواند بر پشتیبانی شبکه و توسعه شبکه های کامپیوتری تاثیر بگذارد. افزایش هزینه های تامین سرور بر قیمت خرید تجهیزات شبکه کامپیوتری تاثیر فراوانی دارد. به گفته شرکت تحقیقاتی بازار آسیایی TrendForce، که پیش‌بینی می‌کند بخش‌های اصلی زنجیره تامین سرور در نهایت به آسیای جنوب شرقی و قاره آمریکا منتقل می‌شوند، تنش‌های ژئوپلیتیک میان ایالات متحده، چین و تایوان باعث تغییر قابل توجهی در تولید سرور شده است.

کاربرد سرور در شبکه

هنگامی که دسترسی به سرور فقط در یک شبکه داخلی باشد، به آن سرور شبکه می گویند. یعنی تمامی کامپیوترهای این شبکه دستورات را از سرور دریافت می کنند و با کمک آن نیازهای شبکه خود را برطرف می کنند. حال اگر وسعت این شبکه را کمی بیشتر و متشکل از تمامی کامپیوترهایی که از طریق اینترنت به هم متصل هستند در نظر بگیریم، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوترهایی روبرو هستیم که همیشه روشن و از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. سرورهای اینترنتی اطلاعات جستجو شده در اینترنت را در هر زمانی از شبانه روز در اختیار کاربران قرار می دهند.

تغییر زنجیره تامین سرور

طبق تحقیقات TrendForce، تولیدکنندگان طراحی اصلی (ODM) مستقر در تایوان در حال حاضر حدود 90 درصد از تولید مادربرد سرور جهانی را تشکیل می دهند. یک استثنای قابل توجه Supermicro است که یک کارخانه 1.5 میلیون فوت مربعی در فرمونت، کالیفرنیا دارد. همچنین دارای یک تاسیسات 800000 فوت مربعی در تایوان است.

از زمان شروع اختلاف تجاری بین ایالات متحده و چین که در سال 2018 آغاز شد، سرورهای ODM شروع به بررسی انتقال خطوط تولید خود از سرزمین اصلی چین به تایوان کردند. سپس، با توجه به انفجار در ساخت مراکز داده در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه، سازندگان مادربرد شروع به بررسی کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند مالزی و تایلند برای افزایش ظرفیت کردند.

تغییر زنجیره تامین سرور

خطوط تولید سرور

به انگیزه خروج از چین و تایوان، صدای خش خش و لحن خصمانه فزاینده از پکن به تایوان، همراه با تحریم های نسبتاً شدید وزارت بازرگانی ایالات متحده بر فروش نیمه هادی ها بود. به گفته TrendForce، این باعث شده است که برخی از ارائه دهندگان خدمات ابری مستقر در ایالات متحده مانند Google، AWS، Meta و Microsoft به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به افزودن خطوط تولید سرور در خارج از تایوان نگاه کنند.

چند حرکت دیگر نیز انجام شده است. در ایالات متحده، اینتل 20 میلیارد دلار برای یک فابریک در آریزونا و 20 میلیارد دلار دیگر برای فابریک در اوهایو هزینه می کند. TSMC در آریزونا نیز 40 میلیارد دلار برای فابریک ها هزینه می کند و اپل تولید خود را به ایالات متحده، مکزیک، هند و ویتنام منتقل می کند.

مدیریت زنجیره تامین سرور

TrendForce همچنین به پدیده ای اشاره کرد که آن را “تجزیه” به عنوان یک مدل در حال ظهور در مدیریت زنجیره تامین سرور می نامد. قبلاً تولید سرور و فرآیند مونتاژ به طور کامل توسط ODM ها انجام می شد. در آینده، وظیفه مونتاژ یک پروژه سرور نه تنها به یک شریک ODM بلکه به یکپارچه ساز سیستم نیز داده خواهد شد.

به گفته TrendForce، منطق پشت جستجوی کمک یکپارچه ساز سیستم، افزایش ثبات زنجیره تامین و محافظت از خطر کمبود ناشی از یک بحران ژئوپلیتیکی است.

در بلندمدت، TrendForce معتقد است که سهم چین و تایوان از خطوط تولید سرور کاهش می‌یابد و خطوط تولید از نظر جغرافیایی پراکنده‌تر و از نظر عملیات منطقه‌ای‌تر خواهند شد. این به فروشندگان سرور اجازه می دهد تا ریسک را گسترش دهند و خواسته های محلی خاص را برآورده کنند.

منبع: شرکت پیشگام رایانه

دیدگاهتان را بنویسید