شبکه ایمن

اصلا  فرق سئو منفی با سئو کلاه سیاه چیه؟

یک بحث پر چالشیه اینطوری که رقیباتون مثلا میان برای شما توی سایت های غیر مرتبط با انکرتکست غیر مرتبط لینک میسازن و این یک کار عملا غیر اخلاقیه که خب انجام میشه!!!

مخصوصا تو حوزه های سختی مثل طراحی سایت (من خودم زخم خوردشم!)
سئو منفی بیشتر سمت سئو خارجی استفاده میشه یعنی خارج از ساتیتتون هست که اصلاح نا پذیر یا سخته.

فهرست مطالب

Link Farm

چه کار کنیم که مطلبون کپی نشه؟

بهینه سازی های سرور برای سئو منفی

سخن پایانی

سئو منفی

پس چی شد؟ گفتیم مثلا برای ما لینک میذارن و حالا اگر زود متوجه شدیم و disavow کردیم که هیچ، اما اگر نکردیم الگوریتم پنگوئن که کارش برسی لینک های خارجی سایت هست میاد و این لینک هارو برسی می کنه و میتونه هم مارو به خاطر استفاده نادرست جریمه کنه، هم سایتو کلا پنالتی کنه بره. خب حالا اگه یکی برای ما بزنه و ما نفهمیم افت برای ماست چون اون فکر میکنه کار خودتونه.
حالا ما میتونیم با مانیتور کردن سایت با ابزار هایی مثل moz، semrash و… سایت رو مرتب چک کنیم تا این اتفاق نیفته و این یک وظیفست برای یک تیم سئو به نظر من.

من خودم روزانه این کارو انجامش میدم و زود تر از اینکه بخواد روی رتبه های سایتم تاثیر بزاره اونارو disavow می کنم و شما هم با google search consol به راحتی میتونید انجام بدید. آموزش انجامشم براتون میذارم میتونید از اونم استفاده کنید.

آموزش Disavow | راهنمای تصویری حذف بک لینک های اسپم

اینم بگما اگر شما لینک سازی مثبت و زیادی داشته باشید اصلا هیچ تاثیری روتون نمیذاره. فکرکن الان برای دیجی کالا بزاری /: ، خب قطعا تاثیری نداره که هیچ، به طبیعی بودنشم کمک شده.
البته که قرار نیست هیچ وقت از این روش برای رقباتون استفاده کنید اینجا داریم میفهمیم چطوری میتونیم جلوی این رفتار غیر اخلاقی و حرفه ای که با سایتمون میشه رو بگیریم.

تکنیک هم زیاد داره که الان اصلی هاشو یکی یکی بهتون میگم:

Link farm

Link Farm در واقع به یکسری سایت گفته میشه که اینا بهم دیگه لینک میدن. با ربات هم میشه ساخت مثل money robot که اینا میتونن برای شما کلی لینک ورودی بسازن. اما اصل موضوع اینجاست که این لینک ها خیلی بی کیفیت و ضعیفن که در نهایت باعث افت سایتتون میشه.

مثلا تو فوتر و سایدبار کلی بک لینک براتون توی سایت ضعیف میذارن و اینا چون توشون پره لینکه و هیچ ارتباط موضوعی و در واقع Relevance که خیلی خیلی الان مهم شده نداره.

نکته نکته: وقتی میخواید رپرتاژ برید حتما نمونه رپرتاژ باز کنید ببینید چقدر لینک خروجی داره اگه یهو 150 لینک توش باشه دو سه تا لینک شما اصلا چیزی بهشون نمیرسه پس یه موقع با دست خودتون سایت خودتونو درگیر مزرعه لینک نکنید.

چه کار کنیم مطلبمون کپی نشه؟

فکر کنید تازه یه سایت زدیدو دارید برای خودتون مطلب میزارید و اوضاع کاملا روال و تحت کنترلتونه که یکهو سایت رقیب که مثلا الان 3 ساله داره روی سایتش سئو میکنه و اتوریتی خوبی هم داره، تا مطلب انتشار میدی میاد متن تو رو میذاره تو سایت خودش!!
خب چه اتفاقی افتاد اینجا؟ گوگل میگه این متن ماله اونیه که ارزش بیشتری داره و حتما سایتی که ارزش کمتری داره از این کپی کرده.
راهش چیه: من خودم لینک صفحمو توی شبکه های اجتماعی مثل توییتر لینکدین به صورت naked link میزارم چون اینا کرال باجت خیلی بالا دارن برای همین زود دیده میشه و کرال باجت شما هم به مرور بالا میره. راستی از سایت www.copyscape.com میتونی ببینی که متنی که تو سایتتون هست مشابهش دیگه کجاهاست.

بهینه سازی سرور برای سئو منفی

ببینید توی این مسئله با توجه به اندازه کسب و کارتون باید یکسری پروتکل داشته باشید مثلا یه کسب و کار کوچیک که سایت داره اون سایت روی یک هاست اشتراکیه که منابع اون محدوده و ساختار امنیتی خاصی مختص به وضعیت شما هم که نداره.
حالا این کارایی که رقبا انجام میدن میتونه حمله DDos و خیلی چیزای دیگه باشه.
خب وقتی بازدید بفرستن روی سایت در سطحی که سرورتون نتونه پاسخ بده در نتیجه سایت ارور 500 میگیره و کند میشه یا time out میده حالا راهکار درست این نیست که برید هاست بهتر بگیرید تا اینجور نشه چون حالا فرض کنیم که این ترافیک اصلا وارد سایت بشه بعد چند ثانیه بره خب خود اینم روی نرخ engagement شما تاثیر منفی میذاره قطعا.
راهش چیه؟ راه که نمیشه گفت این مسیرو برید حله، برای هرکدوممون مواجهه با اتک ها با توجه به حوزه میتونه متفاوت باشه ولی یکسری بدیهیات هست که می تونیم به اونا توجه کنیم:
· تنظیم CDN جاهایی مانند کلودفلر (که امروز در تاریخ 4/11/1401) بهتون پیشنهادش نمیکنم اگرم هستید پروکسیشو خاموش کنید چون هم با یکسری IP بالا نمیاد یا نیم سرور ها به درستی ریزالو نمیشن. الان خیلی داستان داره اما برگردید با وضعیت زمان خودتون میتونید با مشاوره، یه جای درست رو پیدا کنید.
· تنظیمات فایروال که به شما این امکان رو میده تا بتونید دسترسی یکسری کشور یا افراد را به سایت رو محدود کنید یا وردی های بات گونه رو شناسایی کنید و اونارو بلاک کنید.
· جلوگیری از حمله های :DDoS اصلا خود DDoS چیه؟ حجم بالایی از ترافیک هست که به سمت سایت ما میاد که میتواند در سه لایه مختلف انجام بشه مثل چالش Cookie ، چالش JS و چالش Captcha
· قراردادن Rate limit یا همان محدودیت درخواست ها
حالا این کارارو نکردی و اتک هم خوردید تو اون تایم سرور هم down شده بود گوگل هم دقیقا از شانس خوبتون همون موقع اومد و دید، دیگه گوگل رو ناراحت کردید و امکان داره افت کنید.

4- تغییر محتوا داخل سایتتون یکم عجیبه و شاید کم برای ماها پیش بیاد ولی مثلا یه هکر بیاد تو پوسته شما یه لینک بزاره و display none بکنه پس به راحتی از تک تک صفحاتتون بک لینک گرفته.
این معمولا توی سایت های فروش VPN و این دسته از سایت هایی که معمولی نمیتونن بیان بالا و سئو سیاه لازم دارن از این قبیل کارها میگن میکنن و من تا حالا ندیدم.
5- اجرا پروتکل hotlink این دیگه روی هاست اشتراکیم باید باشه حالا از چی جلوگیری میکنه؟ میان سورس صفحتو برمیداره میزاره تو یک صفحه ای از سایت خودش حالا هربار کاربر بیاد توی صفحه اون تمام اون مدیاها از سایت شما لود میشه و بار رو به سمت سرور میفرسته چک کنید حتما روشن باشه.

طراحی سایت تابان شهر همه چیز درباره سئو سایت

سخن پایانی

پس تا اینجا فهمیدیم کار بده چیه و در راستای اون چه باید بکنیم به عنوان نکته میگم روی بحث امنیت سایتتون توجه داشته باشید. نشه، نکنید و نبینید یه روز میای میبینی همه رتبه ها رفته. میری سرچ کنسول گوگل تو بخش Security & Manual Actions میبینی بله دیگه کار از کار گذشته اینجا به جای اصلاح که میتونیم بگیم بعیده، زدن یک سایت جدید قطعا بهترین راهه.

منبع:

پارسا امین زاده / مدیر سئو تابان شهر

دیدگاهتان را بنویسید