شبکه ایمن

5 هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی که باید بدانید!

وقتی صحبت از هدف از انجام یک کاری می شود، معمولا بحث ما چرایی آن کار است. در واقع می خواهیم بیش از هرچیزی، دلیل انجام یک کار را بررسی کنیم و تمامی جوانب آن را هم مد نظر قرار دهیم. در اینجا هم قرار است از چرایی کاری صحبت کنیم که هنوز هم با وجود فراگیر شدن آن، عده ای به انجام آن شک دارند و مطمئن نیستند که کار موفقی از آب دربیاید. در این مقاله می خواهیم هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم. چرا باید طراحی سایت فروشگاه اینترنتی انجام دهیم؟ طراحی سایت فروشگاه اینترنتی چه سودی برای ما دارد؟ آیا بهتر نیست کسب و کارمان را فیزیکی ادامه بدهیم و سراغ فروشگاه اینترنتی نرویم؟ چند مورد از اهداف طراحی این نوع از سایت ها را برای شما بیان خواهیم کرد تا قضاوت را به عهده خود شما بگذاریم. پس همراه ما باشید.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

C

5 هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاهی تابان شهر

مشاهده صفحه هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

مخاطب اصلی ما در این مقاله کسانی هستند که اصلا هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی را نمی دانند و یا اینکه هنوز قانع نشده اند که این روش، در کنار فروش فیزیکی می تواند چقدر سود آور باشد. اول از همه بگذارید به شما بگوییم که حداقل در حال حاضر (معلوم نیست در آینده چه اتفاقی بیفتد)، طراحی سایت فروشگاهی هم می تواند یک جایگزین ارزان تر برای فروشگاه فیزیکی باشد، هم می تواند فعالیت خودش را همزمان با فروشگاه فیزیکی انجام بدهد. در واقع طراحی سایت فروشگاهی اصلا هیچگونه نکته منفی ای ندارد و قرار نیست به چیزی آسیبی بزند. پس بد نیست کمی بیشتر طراحی سایت فروشگاهی را جدی بگیریم و بخواهیم حدقال یک بار هم که شده آن را امتحان کنیم. اگر هم از اینکه نتواند موفق باشد و بودجه ما را هدر دهد می ترسیم، می توانیم از کم خرج ترین روش ها شروع کنیم.

در مقالات قبلی گفتیم که طراحی سایت فروشگاهی یکی از حوزه های طراحی سایت است که اتفاقا کمی با بقیه حوزه های طراحی سایت فرق دارد و ساختار آن متفاوت تر از دیگر سایت ها می باشد. اما در اینجا نه قرار است درباره چگونگی طراحی یک سایت فروشگاهی خوب صحبت کنیم و نه قرار است امکانات آن را بازگو کنیم. این موارد بر همگان واضح و مبرهن است و در مقالات قبلی هم به آن ها اشاره کرده ایم. در اینجا قرار است درباره “هدف طراحی سایت فروشگاهی” صحبت کنیم. در واقع می خواهیم به شما بگوییم که این سایت فروشگاهی قرار است ما را به چه اهدافی برساند. این نکته را هم همیشه در نظر داشته باشید که این چند هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی زمانی معنا پیدا می کنند که ما اصول اولیه یک فروشگاه اینترنتی را رعایت کرده باشیم. در ادامه همراه ما باشید.

5 هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

بگذارید قبل از اینکه به سراغ 5 هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی برویم به شما بگوییم که هدف “کسب درآمد” را قرار نیست ذکر کنیم. چرا چون هدف این نیست؟ خیر، اتفاقا به این دلیل آن را ذکر نمی کنیم که تمامی این اهداف در آخر به کسب درآمد بیشتر ختم می شوند و کلیشه ای است که بخواهیم کسب درآمد را جزوی از اهداف به شمار بیاوریم. در نتیجه به اتفاق یکدیگر به سراغ این اهداف می رویم.

هدف اول: جذب مخاطب بیشتر

واضح ترین و بدیهی ترین هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی کسب مخاطب بیشتر است. در واقع زمانی که شما فروشگاه اینترنتی خودتان را در فضای وب می سازید، احتمال اینکه کاربران بیشتری از سرتاسر کشور پیدا کنید بسیار بالا می رود. هم به این خاطر که سایت شما می تواند یک تبلیغ برای فروشگاه فیزیکی شما باشد، هم اینکه مخاطبان می توانند بدون اینکه نیاز باشد حضوری در محل کسب و کار حاضر شوند، خرید خودشان را به راحتی انجام دهند. شما می توانید با روش های مختلفی سایت خودتان را تبلیغ کنید که مسلما خیلی بیشتر از روش های تبلیغ یک فروشگاه فیزیکی هستند اما مهمترین راه جذب مخاطب که فقط با داشتن سایت برای شما امکان پذیر است، سئو سایت است.

سئو سایت یا بهینه سازی برای موتور های جست و جو به مجموعه اموری می گویند که باعث می شوند سایت شما در موتور های جست و جو در رتبه های بالاتر نمایش داده شود. مثلا شما می توانید روی سئو سایت خودتان سرمایه گذاری کنید و اگر مخاطبان دنیای وب کلمه کلیدی اصلی کسب و کار شما را در گوگل جست و جو کنند، به سایت شما برسند. مثلا شما یک فروشگاه لوازم ورزشی هستید و سئو سایت شما هم به خوبی انجام شده است. زمانی که کسی در جایی از ایران جست و جو کند، خرید لوازم ورزشی، سایت شما در اولین نتایج نمایش داده می شود و به همین راحتی شما یک مشتری جدید بدست آورده اید. برای اینکه بدانید سئو سایت چگونه انجام می شود می توانید مطالب دیگر سایت ما را نیز مطالعه کنید.

هدف اول جذب مخاطب بیشتر

هدف دوم: فروشگاه اینترنتی امور را سریع تر می کند

شما یا صاحب فروشگاه فیزیکی هستید و می دانید که فروش فیزیکی چه دردسر هایی دارد، یا اصلا تا به حال تجربه فروش به هیچ شکلی را نداشته اید که پس بگذارید به شما بگوییم یک فروشگاه فیزیکی با چه دردسر هایی رو به روست. اول اینکه معمولا فروشگاه های فیزیکی نزدیک همه مشتریان نیستند و ممکن است مشتریان لازم داشته باشند راه زیادی را طی کنند که به فروشگاه برسند، انبار داری و شمارش محصولات چندان کار راحتی نیست، آمار گیری از فروش ممکن است به راحتی انجام نشود و مشکلات دیگری که از هر مغازه داری بپرسید، برایتان شرح می دهد. هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی این است که دیگر با این مشکلات مواجه نشویم.

همه چیز در فروشگاه اینترنتی هم با سرعت انجام می شود، هم روی حساب و کتاب است. هزینه ها و آمار و ارقام ثبت می شوند و پنل های مدیریتی فروشگاه های اینترنتی امکانات بی شماری را در اختیار شما قرار می دهند. همین موضوع خودش می تواند یک دلیل باشد که به سمت فروشگاه اینترنتی بیایید و از آن استفاده کنید.

هدف سوم : باشگاه مشتریان

هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی فقط جذب مخاطب بیشتر نیست. یکی دیگر از کار هایی که باید این فروشگاه ها انجام بدهند، حفظ مشتری های فعلی است. شما در سایت این امکان را دارید که باشگاه مشتریان خودتان را راه اندازی کنید تا مشتریان شما با عضو شدن در آن، از امکانات ویژه ای بهره مند بشوند و انگیزه بیشتری برای استفاده از محصولات و خدمات شما پیدا کنند. اما جدا از همه این ها، برای این باشگاه مشتریان می توان یک سامانه پیامکی تعریف کرد که با آن بتوانید مشتریان را از آمدن محصولات جدید، تخفیف ها، جشنواره ها و… با خبر سازید تا مشتریان به سمت شما برگردند و دوباره از شما خرید کنند. همین موضوع هم باعث ارتباط بیشتر شما با مشتریان می شود و هم اینکه شما همیشه جای خودتان را در ذهن کاربر حفظ می کنید.

هدف چهارم : اعتبار و برندسازی

خیالتان را بگذارید راحت کنیم، آن زمان ها که تازه دنیای وب پایش به ایران باز شده بود، داشتن یک سایت، به نوعی نشان دهنده پیشرفت و به روز بودن بود. حالا دیگر کم کم این موضوع از یک ویژگی خاص دارد به یک اصل تبدیل می شود و همه برند های معتبر دیگر سایت خودشان را دارند. طراحی سایت فروشگاهی به یک فروشگاه اعتبار بیشتری می بخشد و باعث می شود برند شما در فضای وب هم جایگاهی کسب کند و شناخته تر شود. می دانیم که در دنیای امروز برند سازی چقدر مهم است و چقدر به کسب درآمد بیشتر کمک می کند. طراحی سایت فروشگاهی باعث می شود شما هم اسمی برای خود در خارج از اینترنت داشته باشید و هم فضای آنلاین هم با اسم شما آشنا باشد.

بگذارید به شما بگوییم که فروشگاه اینترنتی شما حتی اگر کمتر از فروشگاه فیزیکیتان هم فروش داشته باشد، باز هم در حال برندسازی شما در جای دیگر است و باعث می شود که Brand Awareness یا همان آگاهی از برند شما بیشتر بشود.

هدف پنجم : اطلاع بهتر از عملکرد فروشگاه

خیلی کم پیش می آید که مخاطبان به طور حضوری حرف خودشان را به یک برند بزنند. اگر دقت کرده باشید معمولا محصول و خدمات را دریافت می کنند، تشکر می کنند و می روند. معمولا درصد کمی از مشتریان نظر و پیشنهادی درباره محصول و خدمات می دهند و انتقاد هم که ممکن است چند وقت یکبار هم از کسی شنیده نشود. اما هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی این است که کاربر راحتی بیشتری برای بیان نظر خود داشته باشد. کاربر در دنیای وب این حس را دارد که آزاد تر است و می تواند هم تمجید خود را به راحتی بیان کند، هم برای بهتر شدن خدمات و محصولات، انتقادات خودش را به سمع و نظر مدیران فروشگاه برساند.

سخن پایانی

احتمال زیاد طراحی سایت فروشگاهی هدف های دیگری هم دارد. ما سعی کردیم در این مقاله واضح ترین آن ها را بیان کنیم که شما هم بدانید که چقدر طراحی سایت فروشگاهی می تواند به کسب درآمد شما کمک کند. هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی جدا از تمامی این موارد، همسو شدن با پیشرفت تکنولوژی نیز می باشد که امری اجباری و اجتناب ناپذیر است. بگذارید در آخر باز هم این موضوع را به شما یاد آوری کنیم که رسیدن به این اهداف، لازمه اش داشتن یک فروشگاه اینترنتی خوب است که به تجربه کاربری احترام زیادی می گذارد. پس حواسمان باشد که همچنان در فروشگاه اینترنتی هم همیشه حق با مشتری است و ما هستیم که به او نیاز داریم. ممنون که در این مقاله هم همراه ما بودید و امیدواریم مورد توجه شما واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.