بار ها گفتیم که در دنیای امروز، چه اتفاقی برای فروشگاه ها در سراسر دنیا افتاده است. همان حرف های همیشگی که بار ها هم ما به شما گفته ایم و هم اینکه اگر شما به سراغ این مطلب آمده اید، نیامدید که آن ها را بشونید، چون همین حالا هم تمام آن ها را می دانید. اینجا قرار است کمی فراتر برویم و درباره اصول طراحی سایت فروشگاهی صحبت کنیم. بله درست است! طراحی سایت فروشگاهی برای هر نوع کسب و کاری که محصولات و خدمات را ارائه می دهد مناسب است، اما طراحی سایت فروشگاهی اصولی دارد که اگر آن ها را رعایت نکنیم، سایت فروشگاهی ما قرار نیست چیز موفقی از آب در بیاید. پس در نتیجه طراحی سایت فروشگاهی به شرطی می تواند “در مسیر موفقیت قدم بردارد” که یک سری اصولی را رعایت کند. پس همراه ما باشید تا این اصول را معرفی کنیم.
میخوای بعدا بخونی ؟
دانلــــــود PDF
فهرست
C
اصول طراحی سایت فروشگاهی
C
10 مورد از اصول طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاهی تابان شهر
مشاهده صفحه
اصول طراحی سایت فروشگاهی
اصول طراحی سایت فروشگاهی مواردی هستند که چندان سخت نیستند. با وجود اینکه این اصول کلیدی و قابل توجه هستند، اجرای آن ها قرار نیست چندان سخت باشد. اما موضوع اینجاست که باز هم با این وجود، این اصول قرار نیست برای کسی معجزه کنند. این اصول قرار است زیربنای کار شما باشند و از آن جا به بعد، دیگر همه چیز بستگی به فعالیت های دیگر شما دارد. طراحی سایت فروشگاهی همانطور که می دانید در حال حاضر یکی از حوزه های طراحی سایت بسیار پرطرفدار است که خیلی ها به آن وارد شده اند و در ایران هم می توانید ببینید که یا خیلی از فروشگاه ها وارد فضای وب شده اند یا اصلا کسب و کار ها از بدو شروع کار، وارد فضای وب شده اند و قدرت این دنیا را درک کرده اند. در نتیجه آن فروشگاهی موفق تر است که پایبند اصول اولیه باشد.
این “نکات طراحی سایت فروشگاهی” که قرار است درباره آن ها صحبت کنیم، با حوزه های طراحی سایت دیگر کمی فرق می کند. در مقالات قبلی ما درباره نکات و اصول حوزه های مختلف طراحی سایت صحبت کردیم. این سایت ها معمولا در سه یا چهار مورد با یکدیگر متفاوت هستند و کلیت آن ها یک چیز می باشد. اما بحث درباره طراحی سایت فروشگاهی کلا متفاوت است و ساختار این نوع سایت ها با سایت های دیگر متفاوت است و ممکن است به علاوه امکانات دیگر سایت ها، یک سری امکانات دیگر هم داشته باشند که فقط مختص به سایت های فروشگاهی می باشد و هیچکدام از دیگر سایت ها این نوع امکانات را ندارند. (می توان گفت که اصلا به آن امکانات نیاز ندارند در حالی که همین ها جزو اصول طراحی سایت فروشگاهی هستند) بدون معطلی، به سراغ این اصول طراحی سایت فروشگاهی می رویم.
موارد اصول طراحی سایت فروشگاهی
طراحی مینیمال و کاربر پسند
توجه داشته باشید که مشتری برای خرید آمده است، اگر طراحی سایت شما زیبا و جذاب باشد کاربر لذت خواهد برد اما المان های سایت آنقدر نباید زیاد و پیچیده باشند که کاربر نتواند ارتباط درستی با سایت برقرار کند. پس لازم است که این مورد از اصول طراحی سایت فروشگاهی به درستی رعایت بشود که هم کاربر شاهد یک طراحی زیبا و مینیمال باشد، هم اینکه درگیر پیچیدگی های سایت نشود. این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر از وردپرس استفاده می کنید، سعی کنید یک قالب با کیفیت و با طراحی مینیمال برای فروشگاه خودتان انتخاب کنید. موارد بیش از اندازه تجملاتی قرار نیست کمک خاصی به سایت شما کنند. طراحی مینیمال صرفا شامل طراحی ظاهر سایت نمی شود و موارد دیگری هم در آن دخیل هستند.
یکی از مهمترین موارد در طراحی مینیمال سایت فروشگاهی این است که باید نویگیشن یا همان ناوبری سایت شما به صورت مینیمال طراحی شود که کاربر داخل سایت شما گم نشود و به طور واضح بتواند راه خود و محصولی که می خواهد را در سایت پیدا کند. همچنین مورد دیگری که باید در طراحی مینیمال مد نظر داشته باشید بخش جست و جوی سایت است. بخش جست و جو بخشی هستش که مطمئن هستیم که کاربر حتما از آن استفاده می کند، پس هم فیلتربندی های ساده و مستقیم در جست و جو قرار بدهید، هم اینکه با فیلتر بندی های بیهوده، کاربر را در سایت خودتان سردرگم نکنید.
توجه داشته باشید که تصویر پس زمینه هر صفحه از سایت شما مهم است. سعی کنید پس زمینه سایت شما در بیشتر صفحات سفید باشد تا کاربر بتواند به راحتی اطلاعات محصول را مطالعه کند.
عکاسی محصولات سایت فروشگاهی
یکی از مهمترین اصول طراحی سایت فروشگاهی ارائه درست محصولات فروشگاه می باشد. کاربر مثل یک خرید حضوری نمی تواند محصولات را در دست بگیرد و ابعاد آن را نگاه کند. پس شما باید به طور هوشمندانه ای این ابعاد را به او نشان دهید. برای این کار هم از تصاویر محصول استفاده می کنیم و تصویر را هم باید یک عکاس حرفه ای گرفته باشد. شاید این موضوع برای سایت های دیگر چندان مهم نباشد، اما سعی کنید برای طراحی سایت فروشگاهی خود، حتما یک عکاس حرفه ای استخدام کنید تا عکس های با کیفیت از محصولات شما بگیرد. روی این کلمه “با کیفیت” هم به طور جدی تاکید می کنیم و سعی کنید تصاویر محصولات خودتان را با دقت و وسواس انتخاب کنید. بگذارید کاربر حس نکند که باید خرید حضوری را ترجیح بدهد.
این نکته را هم مد نظر داشته باشید که صرفا گرفتن عکس و گذاشتن آن در صفحه محصول کافی نیست. شما می توانید در این زمنیه خلاقیت های مختلفی از خودتان نشان بدهید و با هنر عکاسی، کار های خارق العاده ای برای بازاریابی محصولات خودتان کنید. نگران این هم نباشید که چه ایده هایی برای این کار وجود دارد، اگر عکاس حرفه ای برای کار خودتان استخدام کنید، او خودش علم خلاقیت در عکاسی را دارد و می تواند عکس های جالبی با توجه به ترند های روز دنیا از محصولات شما بگیرد.
توضیحات محصولات سایت فروشگاهی
حالا تصور می کنیم که تصاویر هم عالی و باکیفیت هستند و تمام اصول آن رعایت شده اند. یکی دیگر از اصول طراحی سایت فروشگاهی که باید رعایت کنید این است که توضیحات محصولات هم باید همراه با تصاویر ارائه شوند. توضیحات محصولات باید کامل و جامع باشند، در عین حال هم آنقدر طولانی نباشند که کاربر از خواندن آن ها خسته شود. سعی کنید نکاتی را در توضیحات ذکر کنید که لازم است کاربر بداند و از توضیحات اضافه هم پرهیز کنید. این موضوع را هم مد نظر داشته باشید که بهترین راه برای نوشتن توضیحات این است که خیلی تبلیغاتی درباره محصول ننویسید، اما نکاتی که ذکر می کنید، کاربر را ترغیب به خرید محصول کند. باز پاراگراف های طولانی پرهیز کنید و توضیحات را به صورت موردی بنویسید و اگر توضیحی لازم بود، یک پاراگرف کوتاه کافیست.
ناوبری ملموس سایت فروشگاهی
گفتیم که طراحی ناوبری سایت فروشگاهی باید آسان باشد، اما نکته دیگری که این ناوبری یا نویگیشن باید داشته باشد، آسان بودن آسان بودن آن است. یکی از اصول طراحی سایت فروشگاهی این است که باید حتما ناوبری سایت شما طوری باشد که کاربر با آن احساس راحتی کند و در پیدا کردن محصول دلخواه خود سردرگم نشود. سعی کنید کلیک کردن روی لینک ها و دکمه ها را طوری طراحی کنید که به راحتی انجام شوند و هیچ چیزی را مزاحم این کلیک کردن کاربران قرار ندهید. دقت داشته باشید که رنگ و کنتراست رنگ دکمه های منوی نویگیشن هم مناسب باشد و چشم مخاطب را اذیت نکند.
جست و جوی راحت در سایت فروشگاهی
خیلی از سایت ها را وقتی واردشان می شویم، خیلی با قسمت جست و جو کاری نداریم و منوی نویگیشن کار ما را راه می اندازد. اما سایت فروشگاهی از آن دسته سایت هایی است که کاربر محصول خودش را در قسمت Search جست و جو می کند. پس تمام تلاشتان را بکنید که هم جست و جو در سایتتان راحت باشد، هم فیلتر های مناسبی برای جست و جوی محصولات تعیین کنید. به احتمال زیاد کاربر وقتی وارد سایت شما می شود با هزاران محصول مواجه می شود و سخت است که از بین آن ها، همانی را انتخاب کند که می خواهد. پس نوار سرچ و فیلتر های آن به کاربر کمک می کند سریعتر به چیزی که می خواهد برسد.
دکمه های کال تو اکشن مناسب سایت
یکی از اصول طراحی سایت فروشگاهی این است که دکمه های کال تو اکشن هم باید واضح باشند، هم کاربر را به هدف مشخص خودش برساند. هدف شما از سایت فروشگاهی، فروش است و دکمه کال تو اکشن قرار است وسیله شما برای رسیدن به این هدف باشد. پس متن داخل این دکمه ها را کوتاه و جالب بنویسید و سعی کنید در طراحی شکل آن ها نیز خلاق باشید.
امنیت پرداخت را مد نظر قرار دهید
یکی از اصول طراحی سایت فروشگاهی این است که کاربر باید به شما اعتماد کند. خصوصا در بحث سایت های فروشگاهی که معمولا کاربر به این نوع سایت ها دیر اعتماد می کند و شکایات زیادی از سمت کاربران روانه این نوع سایت ها می شود. پس برای ایجاد امنیت حتما سند SSL را برای سایت خود دریافت کنید و رد و بدل کردن اطلاعات کاربر را هم در یک فضای امن و محفوظ انجام دهید که خیال کاربر از این بابت راحت باشد. سعی کنید از درگاه پرداخت های قابل اطمینان و مورد تایید استفاده کنید که برای کاربران هم آشنا هستند و کاربر تمایل بیشتری برای استفاده از آن ها دارد.
بخش نظرات کاربران فراموش نشود
بله درست است که این یکی از مهمترین اصول طراحی سایت فروشگاهی است، اما همیشه ریسک های خودش را به همراه دارد. با وجود ریسک های مختلف این بخش، شما حتما باید این بخش را در سایت خود تعریف کنید که کاربران امکان این را داشته باشند که نظرشان را درباره محصول بنویسند. سعی کنید از رتبه بندی ستاره ای هم در سایت خود استفاده کنید که کاربران بتوانند به محصول شما امتیاز بدهند و مطمئن باشید که اگر کارتان را به درستی انجام بدهید، نظرات مثبتی از سمت کاربران در این بخش دریافت می کنید که باعث می شوند کاربران بعدی هم به مشتری محصولات شما تبدیل شوند.
طراحی ریسپانسیو سایت فروشگاهی
این از آن مورد از اصول طراحی سایت فروشگاهی است که همه حوزه های طراحی سایت هم باید آن را رعایت کنند. بار ها گفتیم که بیشتر از 50 درصد کاربران فضای وب از طریق گوشی های همراهشان سایت ها را چک می کنند و بار ها درباره اهمیت طراحی ریسپانسیو صحبت کرده ایم. می توان گفت این مورد برای سایت های فروشگاهی، مهمتر هم هست. به این خاطر که ممکن است کاربران شما همیشه برای دیدن محصولات شما پشت لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خود نباشند. پس بدون توضیح اضافی به شما تاکید می کنید که نسخه های دیگر سایت خودتان برای دستگاه های دیگر به جز دسکتاپ را حتما مد نظر قرار بدهید.
سرعت بارگذاری بالای سایت فروشگاهی
کاربران سایت های فروشگاهی اگر عجله نداشتند، شاید اصلا سایت فروشگاهی را برای خرید انتخاب نمی کردند. بارگذاری سایت شما اگر کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد، کاربر صفحه را می بندد و سراغ یک سایت سریعتر می رود تا خریدش سریعتر انجام شود. پس تصاویر سایت را به درستی Serve و بهینه سازی کنید، حجم کد های صفحه را کم کنید، از المان های بی مورد پرهیز کنید و هر کاری که از دستتان بر می آید یا سایت هایی مانند Gtmetrix به شما می گویند را انجام دهید که یک سایت فروشگاهی پر سرعت تحویل کاربران وب بدهید.
کلام آخر
در موارد بالا به یکی از اصول طراحی سایت فروشگاهی اشاره نکردیم که آن هم سئو سایت فروشگاهی است که البته دلیلی هم برای آن هست. به این خاطر که تمامی مواردی که در بالا گفتیم (خصوصا دو مورد آخر) روی سئو سایت شما تاثیر بسیار زیادی خواهند گذاشت و موتور های جست و جو با رعایت همین اصول، علاقه بیشتری برای نشان دادن سایت شما در نتایج خود نشان می دهند. یادتان هم باشد که رعایت تمامی این اصول، تنها زیربنای سایت شما و شروع کار شما می باشد. بعد از این شما باید به روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ متوسل شوید تا هم فروش بیشتری داشته باشید، هم مشتریان از شما راضی تر باشند. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که این نکات مورد توجه شما واقع شده باشد.
منبع:
Lacey-tech