شبکه ایمن

کاربرد CDN در سئو سایت و اینکه آیا واقعا باید از آن استفاده کنیم؟

نه فقط ما، بار ها گوگل هم گفته است که سرعت چقدر برای سئو سایت و تجربه کاربری خوب است. سرعت سایت ما اگر بالا باشد، شانس رتبه گرفتن ما از قبل هم بیشتر خواهد شد به این خاطر که سرعت بالای سایت یعنی رضای مخاطب و رضایت مخاطب هم در آخر چیزی به جز رضایت گوگل را به همراه ندارد. حال در اینجا می خواهیم درباره کاربرد cdn در سئو سایت صحبت کنیم که یکی از سرویس هایی هستش که روی سرعت سایت ما تاثیر به سزایی می گذارد. در این مقاله قرار است توضیحی درباره چیستی cdn بدهیم و تاثیر آن را روی سئو بررسی کنیم که البته اینکه این تاثیر مثبت یا منفی است هم سر آن بحث است که به این موضوع هم نگاهی خواهیم انداخت و آن را بررسی خواهیم کرد. در این مقاله همراه ما باشید.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

کاربرد cdn در سئو سایت

C

CDN چیست ؟

C

چرا باید از CDN استفاده کنیم؟

C

CDN چگونه کار می کند؟

C

مزیت و کاربرد cdn در سئو سایت

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

مشاهده خدمات کاربرد cdn در سئو سایت

کاربرد cdn در سئو سایت

بدون شک نمی شود کاربرد cdn در سئو سایت را انکار کرد. CDN در یک سری شرایط می تواند خیلی بیش از آنچه فکرش را بکنید روی سئو سایت ما تاثیر بگذارد و نتیجه خوبی هم به واسطه آن حاصل می شود. اما موضوع اینجاست که CDN به علاوه مزایایی که دارد، یک سری معایب که نمی شود گفت، اما یک سری عوارض جانبی دارد که ممکن است چندان برای سئو ما خوب نباشد. اشتباه نکنید! CDN نه قرار است سایت ما را پنالتی کند و نه قرار است برای ما سئو منفی بوجود بیاورد. در واقع کاربرد cdn در سئو سایت معمولا واضح است اما تحت یک سری شرایط هم بهتر است که از این سرویس استفاده نکنیم و کار سایت خودمان را بدون استفاده از این سرویس پیش ببریم. با تعریف کردن CDN شاید بهتر متوجه منظور ما بشوید پس در ادامه همراه ما باشید.

CDN چیست ؟

قبل از اینکه به سراغ کاربرد cdn در سئو سایت برویم بهتر است که اول با مفهوم این سرویس آشنا بشویم. یک CDN یا Content Delivery Network در واقع سرویسی هستش که سایت شما را در سرور های مختلف Cache می کند و باعث می شود که سایت شما در جاهای مختلف دنیا عملکرد خوبی داشته باشد و این عملکرد خوب مختص به مکانی نباشد که سرور شما در آن جا قرار دارد. در واقع CDN یک فراهم کننده سرویس بیرونی است که در کنار سرور سایت شما، محتوای سایت شما را برای مخاطبان خارج از محدوده سرور نیز آماده می کند و از محتوای شما، یک کپی در سرور های مختلف سراسر جهان می گذارد. CDN میزبانی کل محتوا یا سایت شما را نمی کند بلکه فقط در کش کردن ویدیو ها و تصاویر کمک می کند که این موارد از همه جای دنیا قابل دیدن باشند.

احتمالا شما اگر بخواهید که یک سایت بین المللی داشته باشد، حتما به CDN نیاز دارید و شک نکنید که کاربرد cdn در سئو سایت در آن صورت دیگر کاملا خودش را نشان می دهد. اگر هم دقت کرده باشید، خیلی از کسب و کار ها حتی در همین ایران هم دارند شکل بین الملیی به خودشان می گیرند و خدمات خودشان را محدود به موقعیت جغرافیایی خود نمی کنند. در همین جاست که Content Delivery Network به کمک آن ها می آید که این کار را برایشان ساده تر هم بکند. حال در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا باید از این سیستم استفاده بشود و آیا واقعا تاثیر آن روی سئو به حدی هستش که ریسک های این سرویس را بپذیریم یا خیر. در ضمن، ما نمی گوییم که از این سیستم استفاده کنید و یا نکنید، ما موارد آن را به شما می گوییم، تصمیم با شماست.

CDN چیست

چرا باید از CDN استفاده کنیم؟

اینجاست که در واقع به کابرد cdn در سئو سایت می رسیم که اتفاقا ساده ام هست. سرعت بارگذاری سایت برای سئو مهم است و هرچقدر سایت شما کندتر باشد، شانس کمتری برای رتبه گرفتن در موتور های جست و جو دارد چون این موضوع باعث بد شدن تجربه کاربری می شود که گوگل هم هرگز از این موضوع استقبال نمی کند. حال هرچه وب سایت بزرگتر می شود و تعداد Session هایی که کاربران در آن ایجاد می کنند بالاتر می رود، لازم می شود که سرور سایت به یک هاست سریعتر انتقال پیدا کند که جوابگوی مخاطبان زیاد ما باشد. حال ممکن است که این سرور جدید اختصاصی باشد که مسلما در این صورت همه چیز بهتر است و یا ممکن است از مواردی مانند VPS استفاده شود که هرچه باشد از هاست اشتراکی بهتر است.

حال اغلب اگر هاست شما نتواند آن سرعتی که باید را برای شما فراهم کند، معمولا استفاده از CDN پیشنهاد می شود. هرچند که درباره استفاده از این سرویس نباید خیلی عجله کنیم و می توانیم از راه و روش های دیگر نیز استفاده کنیم. حال چرا باید CDN را در اولویت قرار ندهیم؟ چون به هر حال اگر مخاطبان ما از سراسر دنیا هم زیاد بشوند، چندین درخواست مختلف به سایت ما از جاهای مختلف ارسال می شود که همین موضوع ترافیک سایت می تواند باعث کند تر شدن سایت ما بشود. البته که این موضوع بیشتر در رابطه با سایت های خیلی بزرگ و پر ترافیک است و برای سایت های متوسط و کوچک استفاده از CDN اصلا بد نیست. به هر حال مخاطب زیاد معایبی هم دارد که برای همین سئو کمی اینجا پیچیده می شود.

CDN چگونه کار می کند؟

بیشتر سیستم های مدیریت محتوا و حتی وردپرس، پلاگین های مناسبی برای هندل کردن CDN دارند. به این صورت که محتوای شما به طور معمولی به کاربران سایت نمایش داده می شود و کسی هم متوجه نمی شود که شما از CDN استفاده کردید اما اگر دقت کنید، می بینید که زمانی که از CDN استفاده می کنید، محتوای شما با دامنه شما عرضه نشده است بلکه از طریق یک دامنه دیگه (که حتی ممکن است Subdomain شما باشد) در حال نمایش داده شدن است. همین موضوع باعث می شود که محتوای ما با سرعتی که مخاطب لازم دارد بارگذاری بشود. مثلا اگر سایت شما در تهران باشد و شخصی از امارات سایت شما را باز کند، همان چیزی را می بیند که یک کاربر در تهران می بینید اما در پشت صحنه همه چیز متفاوت است.

با وجود تمام این ها وقتی می خواهیم کاربرد cdn در سئو سایت را بررسی کنیم نمی توانیم این موضوع را در نظر نگیریم که همین تغییر دامنه هم ممکن است کمی به سئو سایت ما صدمه بزند. به هر حال دیگر محتوا جزو دامنه ما به حساب نمی آید و آن شکلی که باید در سایت ما داشته باشد را به خودش نمی گیرد. برای همین هم باز هم باید درباره هشدار های استفاده از cdn صحبت کنیم و در ادامه هم قرار است تکلیف استفاده از cdn را برای سئو سایت مشخص کنیم و به همه چیز دید بازتری داشته باشیم. ممکن است یک سری با نظر ما در این رابطه مخالف باشند و ممکن هم هست که یک سری این موضوع را حمایت کنند اما به هر حال بد نیست که با چشم باز به سراغ Content Delivery Network برویم.

CDN چگونه کار می کند؟

مزیت و کاربرد cdn در سئو سایت

مسلما کاربرد cdn در سئو سایت واضح است و باعث می شود که محتواهای پر حجم شما مانند تصاویر به فایل های HTML/Text Only تبدیل شوند و سرعت نمایش سایت شما بالاتر برود. این باعث می شود که هرکدام از صفحات شما حجمشان کوچک تر بشود تا مشکلی برای نمایش وجود نداشته باشد. هرچند که این موضوع برای سئو سایت شما عالی است اما متاسفانه CDN نه تنها مزیت دیگری برای سایت شما ندارد، بلکه ممکن است که در جاهایی نیز به سایت شما آسیب وارد کند. البته مثلا همچنان CDN می تواند برای سایت هایی که محتواهای ویدیویی دارند نیز مناسب باشد اما باز هم استفاده از CDN قرار نیست که به بدون عوارض جانبی باشد.

همین موضوع را در نظر بگیرید که CDN دامنه تصاویر شما را عوض می کند و کاری می کند که آن ها از یک دامنه دیگری برای مخاطب نمایش داده شوند. این موضوع شاید برای سایت های خبری که چندین تصویر دارند خیلی مهم نباشد اما برای سایت شما یک سایت کسب و کار است و می خواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید این موضوع می تواند آسیب رسان باشد. به قول یک سری ها، اگر شما جزو 100 سایت برتر دنیا نیستید و مخاطب شما هم محدود به کشور خودتان می شود، استفاده از CDN نه تنها فایده ای برای شما ندارد، بلکه ممکن است در پشت صحنه یک سری معایبی را هم بوجود بیاورد.

سخن پایانی

در نهایت آیا کاربرد cdn در سئو سایت به آن حدی هستش که از آن استفاده کنیم؟ واقعا این موضوع بستگی به این دارد که شما محتواهایتان چقدر حجم دارد. اگر به دنبال سرعت بالا هستید و می خواهید محتواهای پر حجم نیز در سایت خودتان آپلود کنید، استفاده از آن ها چندان بد نیست اما اگر واقعا قصد ندارید که مخاطبانی از سراسر دنیا داشته باشید و می خواهید حداقل فعلا در محدوده جغرافیایی خودتان کار کنید (که برای کسب و کار های ایرانی این موضوع منطقی تر است) ، بهتر است که خیلی به استفاده از CDN فکر نکنید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم سوالات شما را در این زمنیه پاسخ بدهیم.

منبع:

Gobluemedia

دیدگاهتان را بنویسید