شبکه ایمن

هر آنچه باید برای آشنایی با Node.js بدانید

جاوا اسکریپت دنیای وسیعی دارد و جزو زبان های برنامه نویسی ای حساب می شود که هنوزم کاربرد خودش را با قدرت حفظ کرده است. این زبان برنامه نویسی، یکی از ارکان اصلی طراحی سایت به حساب می آید که در میلیون ها سایت از آن استفاده می شود و تا به حال برنامه نویسان زیادی را هم به خود جذب کرده است. حال در اینجا می خواهیم درباره آشنایی با Node.js صحبت کنیم و بدانیم که این بخش دقیقا در جاوا اسکریپت چیست و چه استفاده ای دارد. اگر شما یک برنامه نویس باشید می دانید که با وجود اینکه جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی می باشد، یادگیری موارد مرتبط با آن چندان ساده نیست و دقت زیادی را می طلبد. پس در این مسیر با ما همراه باشید.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

آشنایی با Node.js

C

Node.js با چه زبان هایی نوشته شده است ؟

C

ساختار Node.js به چه صورت می باشد ؟

C

ویژگی های Node.js چیست؟

C

کاربرد های Node.js

C

آیا Node.js یک زبان برنامه نویسی است؟

آشنایی با Node.js

آشنایی با Node.js

خیلی وقت است که طراحی سایت با جاوا اسکریپت به قدرت خود پابرجا می باشد. هرچند که در 20 سال اولی که از طراحی سایت با جاوا اسکریپت استفاده می شد، جاوا اسکریپت بیشتر برای بخش فرانت مورد استفاده قرار می گرفت. به این خاطر که به هر حال جاوا اسکریپت از تگ های <script> استفاده می کرد و برنامه نویسان باید برای طراحی سایت به فکر موارد دیگری هم می افتادند. در مقالات قبلی هم تقریبا به چگونگی طراحی سایت با جاوا اسکریپت اشاره کردیم و به پیچیدگی های آن هم پرداختیم اما در اینجا بحث ما آشنایی با Node.js می باشد. که در واقع یک محیط اجرایی برای برنامه هاییست که توسط جاوا اسکریپت نوشته می شوند و به اجرا در می آیند.

Node.js در واقع یک محیط اجرای منبع باز (Open Source) و کراس پلتفرمی است که که بوسیله آن می توان برنامه های مختلف بخش سرور و شبکه سازی را نوشت و اجرا کرد. این برنامه بر روی موتور V8 جاوا اسکریپت ران می شود و ساختاری دارد که باعث می شود برای طراحی اپلیکیشن های مختلف بخش های مربوط به سرور مناسب باشد. پس Node.js می دانیم که یک محیط است که بستر طراحی ما در جاوا اسکریپت را فراهم می کند و باید بدانیم که Node.js یک زبان برنامه نویسی نیست. گاهی ممکن است کسی این موضوع ها را با یکدیگر قاتی کند و تشخیص ندهد که دقیقا Node.js به چه مواردی اشاره دارد. حال قرار است موشکافانه وارد بحث Node.js بشویم و سعی کنیم به زبان ساده با این محیط اجرایی آشنا بشویم و ببینیم دقیقا چه کاربرد ها و ویژگی هایی دارد.

Node.js با چه زبان هایی نوشته شده است ؟

در آشنایی با نود جی اس اشاره شده است که این محیط با زبان های C، C++ و جاوا اسکریپت نوشته شده است. ویکی پدیا خودش Node.js را اینطور تعریف می کند که “Node.js یک پکیج کامپایل شده گوگل از موتور V8 جاوا اسکریپت است که از ایه های ترکیبی پلتفرم ها و کتاب خانه بنیادی تشکیل شده است که خود آن اول از همه توسط جاوا اسکریپت نوشته شده است.”

عملکرد Node.js به صورت داخلی از Chrome V8 استفاده می کند که یکی از موتور های اجرایی جاوا اسکریپت می باشد که توسط C++ نوشته شده است. خود این موتور به Node.js این امکان را می دهد که به عملکرد های داخلی سیستم مانند شبکه سازی دسترسی پیدا کند.

ساختار Node.js به چه صورت می باشد ؟

برای آشنایی با Node.js بهتر است که اول از همه ساختار آن را به خوبی بشناسیم. نود جی اس از یک ساختار تک رشته ای Event Loop استفاده می کند که می تواند در لحظه، چندین کلاینت را همزمان مدیریت کند. برای اینکه بفهمیم Node.js چقدر با دیگر محیط های اجرایی فرق می کند، باید ببینیم که در زبان هایی مثل جاوا چگونه چگونه کلاینت های چند رشته ای همزمان هندل می شوند.

در یک مدل درخواست-پاسخ چند رشته ای، چندین کلاینت یک درخواست را ارسال می کنند و سرور هرکدام از آن ها را قبل از فرستادن پاسخ پردازش می کند. با این حال، این مدل های چند رشته ای برای پردازش درخواست های همزمان مورد استفاده قرار می گیرند. این رشته ها در یک محفظه رشته ای تعریف می شوند که هر بار درخواستی ارسال می شود، یکی از رشته ها برای پردازش آن درخواست به کار می افتد.

ویژگی های Node.js چیست؟

در “معرفی Node.js” می خواهیم به ویژگی های این محیط نیز اشاره کنیم و ببینیم چه عواملی بودند که باعث رشد استفاده از Node.js در سال های اخیر شده اند.

1-آسان بودن: شروع کار با این محیط آسان است و برای برنامه نویسان مبتدی به شدت مناسب می باشد. با آموزش های مختلف و کامیونیتی بزرگی هم که دارد، کار با آن آسان تر نیز می شود.

2-مقیاس پذیری: نود جی اس مقایس بزرگی از اپلیکیشن ها را برای شما فراهم می کند و تک رشته ای بودن آن باعث می شود که متغیر های بسیار زیادی را همزمان با هم پردازش کند.

3-سرعت بالا: رشته های Non-blocking در Node.js باعث اجرای سریعتر و موثر تر در این محیط می شوند.

4-پکیج ها: مقدار بسیار زیاد و بی شماری از پکیج های Node.js وجود دارند که برای استفاده در دسترس قرار می گیرند تا کار شما را راحت تر کنند. بیش از میلیون ها پکیج در اکوسیستم NPM نود جی اس امروزه وجود دارد.

5-بک اند قدرتمند: نود جی اس با C و C++ نوشته شده است که بسیار آن را پر سرعت می کنند و پشتیبانی شبکه آن را تا حد بسیار زیادی بالا می برند.

6-قابلیت مالتی پلتفرم بود: کراس پلتفرم بودن این محیط به شما اجازه می دهد که طراحی سایت های متنوع، اپلیکیشن های دسکتاپ و حتی اپلیکیشن های موبایل را به راحتی فقط با استفاده از Node.js انجام بدهید.

7-قابلیت نگهداری: Node.js یک انتخاب بسیار آسان برای برنامه نویسانی هستش که می خواهند فرانت اند و بک اند را تنها بوسیله جاوا اسکریپت مدیریت کنند.

کاربرد های Node.js

در آشنایی با Node.js برای اینکه خوب متوجه شوید چقدر این محیط کاربردی است، بهتر است به موارد استفاده آن اشاره کنیم که چندان هم کم نیستند.

چت های در لحظه: به خاطر طبیعت تک رشته ای بودن Node.js، این محیط برای مکالمه های ریل تایم بسیار عالی می باشد. همچنین Node.js برای ساخت چت بات ها هم بسیار مناسب و کاربردی است. نود جی اس ساختن ویژگی های اضافی چت مانند مکالمه چند نفره و پوش نوتیفیکشن ها را هم برای برنامه نویسان راحت تر می کند.

Internet of Things: اپلیکیشن های IOT از چند سنسور استفاده می کنند برای اینکه مقدار کوچکی از دیتا را برای تعداد زیاد درخواست ها پردازش کنند. نود جی اس یک انتخاب بسیار عالی است که این درخواست های همزمان را بشود به سرعت پاسخ داد.

Data Streaming: کمپانی های بزرگی مثل نتفلیکس از Node.js برای اهداف استریمینگ شبکه خود استفاده می کنند. به این خاطر که این محیط سبک و سریع است و یک Streaming API نیتیو هم برای اینجور برنامه ها تدارک دیده است. این استریم ها به کاربران اجازه می دهند که درخواست های استریم را ارسال کنند و داده به صورت مستقیم برای استریم مقصد نهایی آماده بشود.

اپلیکیشن های تک صفحه ای پیچیده (SPAs): در SPAs ها کل یک اپلیکیشن در یک صفحه بارگذاری می شود. این به این معناست که در پس زمینه این اپلیکیشن ها تعداد زیادی درخواست برای پردازش ارسال می شود. اینجاست که ایونت لوپ Node.js به کمک ما می آید که بتوانیم به درستی این درخواست ها را هندل کنیم و پاسخ دهیم.

اپلیکیشن های بر پایه REST API: جاوا اسکریپت هم برای front-end سایت و هم برای back-end آن استفاده می شود. پس سرور به راحتی می تواند با REST API نود جی اس با فرانت سایت ارتباط بگیرد.

آیا Node.js یک زبان برنامه نویسی است؟

در آشنایی با Node.js حال متوجه شدیم که پاسخ به این سوال “خیر” می باشد. Node.js یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه محیطی هستش که برای اجرای جاوا اسکریپت در بیرون از مرورگر استفاده می شود. Node.js یک فریم ورک هم به حساب نمی آید و به طور خلاصه بخواهیم بیان کنیم، نود جی اس نه یک فریم ورک است و نه یک زبان برنامه نویسی، بلکه محیط اجرای تمامی این ها محسوب می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله که به آشنایی با Node.js پرداختیم، باز هم متوجه شدیم که چقدر دنیای جاوا اسکریپت بزرگ است. جاوا اسکریپت یک وسیله کاربردی برای برنامه نویسان به حساب می آید که در هر سطحی که هستند بتوانند برنامه های خودشان را توسعه دهند و فهمیدیم که Node.js یک محیط مناسب برای اجرای این برنامه ها به حساب می آید. کاربرد های Node.js مسلما به همین مواردی که گفتیم ختم نمی شود به این دلیل که بسیار دنیای بزرگی دارد و امکانات بسیار زیادی را برای برنامه نویسان فراهم می کند. ویژگی های مثبت این محیط آنقدر زیاد است که شاید بشود آن را یکی از بهترین انتخاب ها به عنوان کمک کننده برنامه نویسان دانست. ممنون که در این مقاله هم با ما همراه بودید و امیدواریم که در آشنایی با Node.js به شما کمک کرده باشیم.

منبع:

Kinsta

دیدگاهتان را بنویسید