شبکه ایمن

مراحل ساخت وب سایت در 9 قدم!

شاید با خواندن عنوان این مقاله تصور کنید که قرار است درباره یک کار راحت صحبت کنیم. شاید پیش خود بگویید که مسلما طراحی سایت به این راحتی هم نیست. بله! درست حدس می زنید. طراحی و ساخت یک وب سایت نه تنها راحت نیست، بلکه به افراد متخصص و حرفه ای نیاز دارد که شما در نهایت به آن هدفی که می خواهید برسید. این مراحل ساخت وب سایت که برای شما آماده کرده ایم هم هرکدام مراحل حساسی هستند باید مو به مو و با دقت بسیاری اجرا بشوند. با این حال دانستن پیش زمینه ای از این موارد و مطالعه آن ها می تواند یک دید خوب به شما بدهد که دقیقا قرار است چه کاری را انجام بدهید و چه قدم هایی را باید برای آن بردارید. در این مقاله قرار است به علاوه نام بردن مراحل، درست طی کردن آن ها را نیز شرح دهیم.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

مراحل ساخت وب سایت

C

مراحل ساخت وب سایت به ترتیب

میخوای یه سایت حرفه ای داشته باشی ؟

مشاهده خدمات طراحی سایت مراحل ساخت وب سایت

مراحل ساخت وب سایت

طراحی سایت از آن دسته کار های حرفه ای است که یک تیم متخصص باید آن را انجام دهند. درست است که طراحی یک سری سایت ها با یک سری پلتفرم ها راحت تر از موارد دیگر است، اما باز هم بدون علم و تجربه نمی شود به سراغ طراحی سایت برویم و انتظار داشته باشیم که نتیجه خوبی هم دریافت کنیم. در مراحل ساخت وب سایت قرار است کمی هم سختی بکشیم و تلاش کنیم تا به یک نتیجه عالی دست پیدا کنیم. دقت کنید که مراحلی که آن ها را شرح می دهیم به ظاهر شاید ساده برسند و شاید خود شما به طور مستقیم در کیفیت آن ها هم دخیل نباشید اما شما به عنوان صاحب سایت باید روی تمامی “مراحل ساخت سایت” نظارت داشته باشید و خودتان هم دقیقا بدانید که چه اتفاقی در حال وقوع است. در ادامه به این مراحل خواهیم پرداخت.

مراحل ساخت وب سایت به ترتیب

تعیین هدف سایت

شاید این جزو مراحل طراحی سایت به صورت عملی به شمار نرود اما این قدم اول، مهمترین قدمی است که شما باید برای طراحی سایت بردارید. قدمی که همان خشت اولی است که اگر آن را کج بگذارید، تا آخر هم طراحی سایت شما کج خواهد رفت. اولین کاری که شما به عنوان مدیر سایت یا طراح سایت باید بکنید این است که بفهمید چرا دارید این سایت را طراحی می کنید و هدفتان از طراحی آن چیست. در این مرحله است که شما انتخاب می کنید که آیا سایت شما قرار است صرفا یک برندینگ در دنیای وب باشد، یا اینکه می خواهید مستقیما از طریق آن کسب درآمد کنید، قرار است فروشگاه باشد یا سایت شرکتی، کسب درآمد آن قرار است از طریق فروش خدمات باشد یا تبلیغات و دیگر اهدافی که انتخاب آن ها به خود شما بستگی دارد.

فراموش نکنید که این مرحله از مراحل ساخت وب سایت به این خاطر مهم است که قرار است مراحل بعدی کاملا بر پایه این مرحله شکل بگیرند و همه چیز را همین مرحله اول تعیین می کند.

انتخاب نام دامنه

در رابطه با انتخاب نام دامنه که یکی از اولین مراحل ساخت وب سایت است قبلا هم توضیحاتی را مطرح کرده ایم. اما محض یادآوری، باید به شما بگوییم که این مرحله به این خاطر انقدر اهمیت دارد که شما قرار است هویت اصلی سایت خودتان را مشخص کنید. چیزی که کاربران قرار است آن را جست و جو کنند و با آن سایت شما را بشناسند. سعی کنید که نام دامنه ای که انتخاب می کنید منحصر به فرد، کوتاه، نماینده برند و خدمات شما، دارای کلمه کلیدی کار شما و بدون هیچگونه اشتباهی در حروف کلمات باشد. بله! انتخاب نام دامنه به اندازه اسم انتخاب کردن برای فرزند اگر سخت نباشد، کمتر از آن سخت نیست و برای آن خیلی عجله نکنید. یادتان باشد که این اسم قرار است برای همیشه با شما باشد.

انتخاب پلتفرم ساخت وب سایت

کم کم داریم به بخش فنی و تکنیکی مراحل ساخت وب سایت نزدیک می شویم اما همچنان در حال انتخاب کردن هستیم. شما در این مرحله باید انتخاب کنید که می خواهید سایت شما با چه پلتفرمی به دنیای وب وارد شود. احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که یک سایت کاملا اختصاصی با پنل اختصاصی طراحی کنید که هم هزینه آن بسیار بالا می باشد و هم اینکه خیلی طول می کشد که چنین سایتی طراحی شود معلوم هم نیست که واقعا سایت موفقی از آب در بیاید. پس شما ناچار هستید که چند مورد از پلتفرم ها را که هر کدام از آن ها هم به بخش های متفاوت تقسیم بندی می شوند را در نظر بگیرید.

اگر بخواهید یک طراحی سایت وردپرسی داشته باشید باید یک هاست وردپرسی انتخاب کنید و بعد از آن هم از بین ادیتور های این سیستم مدیریت محتوا مانند المنتور، ویژوال کامپوزر و … یکی را انتخاب کنید و اینکه اگر سایت شما فروشگاهی است، باید نصب کردن Woocommerce را نیز در دستور کار قرار بدهید. اگر مایل هستید که از سایت ساز ها استفاده کنید می توانید به سراغ سایت هایی مثل Wix، Squarespace و موارد دیگر بروید. پلتفرم های دیگری هم برای طراحی سایت وجود دارند که ما سعی کردیم بهترین آن ها را به شما معرفی کنیم.

انتخاب پلتفرم ساخت وب سایت

انتخاب قالب سایت

خیر! هنوز هم به طراحی سایت نرسیدیم و منظور از انتخاب قالب، این نیست که برویم و قالب آماده خودمان را انتخاب کنیم. انتخاب قالب آماده صرفا یکی از موارد این مورد از مراحل ساخت وب سایت است. شما باید قبل از هر چیز واقعا قالب سایت خودتان همراه با طرح ها و رنگ های آن را انتخاب کنید و این کار را هم مسلما باید بر پایه برندتان، هدفتان و کسب و کارتان انجام بدهید. چه شما بخواهید قالب خودتان را خودتان طراحی کنید و چه بخواهید از قالب آماده استفاده کنید، باید به موارد کلیدی بسیاری توجه کنید که همه آن ها به هدف و حوزه طراحی سایت شما بستگی دارد.

ساخت نقشه سایت

اینجا همان مرحله از مراحل ساخت وب سایت است که شما صفحات مهم در سایت را تعیین می کنید و نقشه راه مخاطب را طبق آن ها ترسیم می کنید. در مقالات قبلی به شما گفتیم که این صفحات مهم چه هستند که شامل صفحه اصلی سایت، صفحه درباره ما، صفحه محصولات/خدمات، صفحه بلاک و صفحه تماس با ما می شوند. پس یک نقشه سایت عالی شامل این موارد می شود و ممکن است که شما بخواهید صفحات دیگری هم برای سایت خود طراحی کنید که می توانند لندینگ پیج های جداگانه سایت شما باشند که در نقشه سایت شما تعریف می شوند. دقت کنید که طراحی این صفحات اصلی باید با بیشترین دقت ممکن انجام شوند به این خاطر که این ها صفحات اصولی سایت شما هستند.

نوشتن کپی سایت خود

این کپی، با آن کپی که ما همه می شناسیم فرق می کند. در اینجا منظور ما از کپی، همان چیزیست که کپی رایتر ها می نویسند و درست است که جزو محتوای سایت ماست، اما همان اول باید فکر آن را بکنیم. کپی همان متن تبلیغاتی ای است که ما با اهداف مارکتینگی در سایت خود می نویسیم تا مخاطب را تشویق به انجام کاری کنیم. حال این کپی سایت ما که در مراحل اولیه طراحی سایت باید روی آن کار کنیم همان شعار اصلی سایت ما است که باید با دقت آن را انتخاب کنیم. این کپی باید کوتاه، جذاب، فعال کنند احساس و انگیزه دهنده باشد. برای انتخاب آن می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و یا یک کپی رایتر را استخدام کنید تا این کپی را برای شما بنویسد.

کپی باید شامل کلمات کلیدی اصلی سایت شما هم باشد و به گونه ای به عنوان یک کال تو اکشن (درخواست از مخاطب برای انجام یک کار) عمل کند.

طراحی بصری سایت

در این مورد از مراحل ساخت سایت رسما کار خودمان را برای طراحی ظاهر سایت شروع می کنیم و به سراغ طراحی گرافیک سایت خود می رویم. این طراحی، هم به پلتفرمی بستگی دارد که با آن سایت را طراحی می کنید و هم مهمتر از همه، به هدف سایت شما بستگی دارد. اینجا دیگر شما در حال انتخاب کردن نیستید، بلکه دارید چیدمان سایت و همچنین گرافیکی که برای سایت خود در ذهن می پروراندید را به اجرا در می آورید. در این مرحله شما User Interface یا همان رابط کاربری سایت شما طراحی می شود و همان قسمتی طراحی می شود که کاربر با ورود به سایت با آن رو به رو می شود. پس تمام تلاش خودتان را برای حاصل شدن بهترین طراحی بصری سایت به کار بگیرید.

طراحی بصری سایت

ساخت صفحات سایت

حال دیگر مراحل ساخت وب سایت که در آن شما انتخاب می کردید که سایتتان چگونه باشد را پشت سر گذاشته اید و عمل، به اوج خودش رسیده است. شما در این مرحله باید صفحات مختلف سایت خودتان را که در بخش نقشه سایت به آن ها اشاره کردیم بسازید و تلاش کنید که هر کدام را با وفاداری به طراحی صفحه اصلی خودتان طراحی کنید. همچنین به علاوه صفحات اصلی، یک سری صفحاتی هم هستند که مختص به برند و کسب و کار شما می باشند که شما این صفحات را در این مرحله می سازید و به همین صورت وارد مرحله آخر می شوید.

تاسیس سایت

مراحل ساخت وب سایت تمام شد ولی تازه کار شما شروع شده است. اینجاست که شما باید تولید محتوا برای سایت خودتان را شروع کنید و امور بهینه سازی برای موتور های جست و جو را نیز در دستور کار خود قرار بدهید. قبل از اینکه به این مرحله برسید حتما چندین بار بخش های مهم سایت را چک کنید و بعد با کد مخصوص یا تغییر تنظیمات، اجازه دسترسی بات های موتور های جست و جو را صادر کنید که به سایت شما بیایند و آن را در موتور های جست و جو ایندکس کنند. این کار باعث می شود که کاربران بتوانند از طریق موتور های جست و جو سایت شما را پیدا کنند و از خدمات شما استفاده کنند. یادتان باشد که در است که مراحل طراحی سایت تمام شد، شما از این به بعد باید تلاش کنید این سایت تبدیل به یک سایت سودمند بشود.

سخن پایانی

حال شما مراحل ساخت وب سایت را پشت سر گذاشته اید و می توانید یک نفس راحت بکشید و به خودتان تبریک بگویید. درست است که تازه کار شما شروع شده است اما این را از ما بشنوید که قرار نیست عجله کنید. شروع کار سایت قسمت حساس آن است اما باید از اینجا به بعد را کاملا روی اصول و برنامه و با دقت تمام پیش ببرید تا در آخر آن نتیجه ای که می خواهید را از طراحی سایت خود بگیرید. ممنون که در این مقاله با ما همراه بودید و امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید