شبکه ایمن

طراحی سایت چگونه است ؟ 8 قدم برای طراحی سایت که باید بدانیم!

عجیب است! برای همه چیز در این دنیا ساده ترین توضیحات وجود دارند. هر کاری را در این دنیا می شود با نوشتن یک مقاله توضیح داد اما مسلما همه می دانند که انجام دادن آن کار ها به همین راحتی ها هم نیست. اینجا می خواهیم درباره یکی از همین کار ها یعنی طراحی سایت صحبت کنیم. موضوعی که شاید بیش از هر چیزی در امور سایت مهم است. در این مقاله می خواهیم ببینیم که طراحی سایت چگونه است و چه کار هایی برای آن باید انجام بدهیم. اول از همه بگذارید به شما بگوییم که در این مقاله قرار نیست درباره اینکه “چه” چیزی طراحی کنید صحبت کنیم، قرار است درباره “چگونه” انجام دادن این کار صحبت کنیم و مراحلی که باید طی کنید را برای شما شرح بدهیم. مراحلی که هرچند به ظاهر چندان سخت نیستند، اما دقت بسیار بالایی باید در آن ها شود.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

طراحی سایت چگونه است؟

C

در 8 مرحله خواهیم گفت که طراحی سایت چگونه است

آشنایی با انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

مشاهده خدمات طراحی سایت چگونه است؟

طراحی سایت چگونه است ؟

دقت کردید که سوال این است که طراحی سایت چگونه است و مسلما این، ابتدایی ترین سوالی است که یک نفر در رابطه با طراحی سایت می پرسد. این سوال را احتمالا یک کسی که می خواهد خودش طراحی سایت کند نپرسیده است و همچنین، کسی که می خواهد طراحی سایت را یاد بگیرد هم احتمالا نپرسیده است. چون برای پاسخ دادن به این سوال ها باید دیگر مقالات سایت ما را مشاهده کنید. احتمالا این سوال توسط کسی پرسیده شده است که می خواهد برای کمپانی یا برند خودش سفارش طراحی سایت بدهد. کاری که معمولا کارفرما ها انجام می دهند و می خواهند با دید بازتری به سراغ این مفهوم بروند و به هیچ عنوان دلشان نمی خواهد که در این مسیر کلاهی سرشان برود. پس این سوال احتمالا برای آن ها پیش می آید که البته، به جا هم هست.

در پاسخ به این سوال که طراحی سایت چگونه است واقعا نمی شود یک پاسخ کوتاه داد. طراحی سایت (به معنی عام و کلی آن) فرایندی است که در آن ساختار یک سایت شرح داده می شود، توسعه و ساخت آن انجام می شود و کار های بعد از ساخت آن نیز صورت می گیرند. پس برای توضیح این مفهوم، لازم است که این طراحی سایت را به مراحل مختلفی تقسیم بندی کنیم و سعی کنیم که این مراحل را به طوری شرح بدهیم که در آخر به پاسخ سوال طراحی سایت چگونه است برسیم. باز هم همچنان تاکید می کنیم که هر کدام از مراحلی که برای شما خواهیم گفت شاید در نظر ساده به نظر برسند، اما ممکن است هرکدام از آن ها تخصص خودشان را لازم داشته باشند و این مراحل، تاثیر خودشان را روی مرحله بعدی هم می گذارند. پس در ادامه همراه ما باشید.

در 8 مرحله خواهیم گفت که طراحی سایت چگونه است؟

مشخص کردن هدف و استراتژی ما برای طراحی سایت

این اولین مرحله از طراحی سایت بسیار مهم و حیاتی می باشد. این مرحله، پی ریزی اصلی کار می باشد و قرار است بیشتر تصمیم های مهم در این مرحله گرفته شوند. درست است که این مرحله جزو مراحل عملی اینکه طراحی سایت چگونه است به حساب نمی آید، اما همه چیز از این مرحله تئوری شروع می شود و ایده و نوع اجرای آن در این مرحله مشخص می شود. هر کاری، چه طراحی سایت و چه دیگر کار ها، همیشه باید پشتشان یک هدف مشخص باشد. شما باید بدانید هدف و انگیزه اصلی شما برای طراحی سایت چیست. در این مرحله، شما باید ببینید که از سایتی که می خواهید طراحی کنید چه می خواهید. آیا در سایت شما قرار است خرید و فروش انجام بشود، صرفا برای تبلیغ برند شماست، قرار است کارکنان شما در آن کاری انجام بدهند و هر هدف دیگری که دارید.

دقیقا در این مرحله است که شما باید نوع طراحی سایت خودتان را متوجه شوید. آیا شما به یک طراحی سایت فروشگاهی نیاز دارید؟ یک سایت شرکتی لازم دارید؟ آیا برند شما نوع خاصی از طراحی سایت را می طلبد؟ در این بخش شما به پاسخ این پرسش ها می رسید ولی همچنان دلیل نمی شود که باید طراحی سایت را شروع کنید. همچنان باید تصمیمات دیگری را نیز اتخاذ کنید و هنوز هم راه تا شروع کار مانده است.

مشخص کردن ساختار طراحی سایت

در این بخش شما باید پلتفرم طراحی سایت خودتان را انتخاب کنید. این پلتفرم باید کاملا جوابگوی نیاز شما از یک سایت باشد. گاهی ممکن است که شما یک برند بسیار معتبر و بزرگ باشید که تازه به فکر طراحی سایت افتاده باشید (عجیب است، اما غیر ممکن نیست!) که در این صورت باید به فکر یک طراحی سایت اختصاصی باشید. این کار نیازمند طراحان سایت و برنامه نویسان حرفه ای است که یک سایت را از صفر تا صد برای شما طراحی کنند و همه چیز را طبق آن چیزی که شما می خواهید طراحی کنند. گاهی هم ممکن است سایت شما صرفا نیازمند یک سری امکانات اختصاصی باشد که فقط با طراحی سایت اختصاصی ممکن می شوند که در این صورت هم تنها راه و چاره شما همین است.

اگر پیشنهاد ما را بخواهید، باید به شما بگوییم که همچنان بهترین پلتفرم برای طراحی سایت، CMS یا سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. این سیستم به شما کمک می کند که هر کاری که در رابطه با طراحی سایت هست را انجام بدهید و امکانات اضافی سایت را نیز با افزونه ها به سایت اضافه کنید. بیشتر سایت های دنیا از این CMS استفاده می کنند و بهترین راه برای طراحی سایت به حساب می آید. راه دیگر هم استفاده از سایت ساز هایی مانند WIX، Shopify و … است که البته امکانات آن ها برای طراحی سایت نا محدود نیست و بیشتر برای برند ها و کسب و کار های کوچک کاربرد دارند.

مشخص کردن ساختار طراحی سایت

تحقیق درباره ترند های جدید طراحی سایت

اگر این مرحله را قبل از مرحله قبلی طراحی سایت چگونه است هم انجام بدهید اشکالی ندارد. اما این مرحله بسیار مرحله مهمی است که تاثیر خودش را در آینده هم می گذارد. طراحی سایت شما باید طبق معیار های روز دنیای طراحی سایت باشد و شما باید طبق ترند های جدید انجام بشود. یک سری هستند که همیشه می گویند همه چیز، قدیمی اش بهتر است. این حرف در رابطه با خیلی چیز ها به هیچ عنوان درست نمی باشد. اگر نسخه های قبلی از یک چیزی مشکل نداشتند که هیچوقت نیازمند تغییر نبودند. در خصوص طراحی سایت هم همین است، ترند های جدید طراحی سایت به قدری خوب هستند و به قدری همه جوانب را در نظر گرفته اند که استفاده از آن ها نه لازم، بلکه حتی واجب است.

ترند های جدید طراحی سایت معمولا شامل المان های مینیمال، پرهیز از شلوغی صفحه، بهینه بودن المان ها برای تمامی دستگاه ها (گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و …)، فضای خالی زیاد و به جا، سرعت بارگذاری بالا و … می شود. البته که معیار های دیگری هم هستند که می توانید در مقاله طراحی سایت در سال 2022 ما آن ها را مطالعه کنید.

المان ها و تعداد صفحات

در این بخش از طراحی سایت چگونه است می خواهیم کمی به خود طراحی سایت وارد شویم. اینکه ما قرار است در طراحی سایت خود چه المان هایی را استفاده کنیم و کسب و کار ما به چه صفحاتی نیاز دارد. معمولا همه سایت ها، صفحاتی مانند “درباره ما”، “صفحه اصلی”، “تماس با ما”، “بلاگ”، “خدمات ما” را دارند اما گاهی ممکن است که سایت شما بر حسب کسب و کارتان، صفحات دیگری هم لازم داشته باشد که شما در این مرحله باید اطلاعات کافی در رابطه با آن ها را کسب کنید.

تصمیم دیگری که شما باید اتخاذ کنید این است که این صفحات شما قرار است جه المان هایی را داشته باشند و چه بخش هایی باید برای آن ها در نظر گرفته شود. به هر حال، این صفحات اهمیت بسیار بالایی دارند و قرار است نماینده کسب و کار شما باشند. قرار نیست اجازه دهیم که المان های آن ها، آن چیزی نباشند که به خوبی هدف ما را به مخاطب نشناسانند.

نام دامنه، نام سایت و کپی رایتینگ

موارد دیگری که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شوند شاید خیلی به طراحی سایت چگونه است اشاره نداشته باشند، اما همیشه این موارد اهمیت بسیاری در طراحی یک سایت دارند. شاید پیش خودتان فکر کنید، مگر قرار نیست نام دامنه و نام سایت ما، همان نام کسب و کار ما باشند؟ راستش گاهی اوقات این موضوع در بحث طراحی سایت و دنیای وب اصلا جواب نمی دهد. مثلا تصور کنید که اسم شرکت شما “موسسه ایده پردازان پردازش پویا” یا چنین اسمی باشد. مسلما نام دامنه آن به انگلیسی هم بسیار طولانی است و هم به عنوان نام یک سایت، در یاد کسی نمی ماند. پس در اینجا باید هم به دنبال یک دامنه به یاد ماندنی و هم یک نام ملموس و جالب برای سایت خودتان باشند.

و اما کپی رایتینگ، چیزی که شاید خیلی تا به حال به آن توجه نمی شد اما در دنیای امروز اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. کپی رایتینگ در واقع همان متن ها سایت شما هستند که یا سایت را به کاربران شما معرفی می کنند، یا از کاربران شما چیزی می خواهند و یا اینکه به سادگی صرفا شعار سایت شما هستند. این متون باید با دقت بسیاری انتخاب بشوند و برای انتخاب آن ها از یک کپی رایتر خوب کمک گرفته شود.

نام دامنه، نام سایت و کپی رایتینگ

جمع آوری تمامی ابزار ها و نیروی انسانی

برای این بخش از طراحی سایت چگونه است شاید فکر کنید که یک طراح سایت و یک توسعه دهنده کافی باشد. در حالی که واقعا اینطور نیست. پشت یک سایت موفق، یک تیم متخصص در تمامی زمینه ها وجود دارند که تک تک جزئیات آن را به خوبی در کنار یکدیگر قرار داده اند. شما برای محتواهای جذاب سایت خودتان نیازمند یک محتوا نویس خوب هستید، برای بهینه سازی آن برای موتور های جست و جو به یک سئو کار نیاز دارید و ممکن است برای اعمال یک سری از ابزار ها و موارد لازم دیگر، نیازمند افرادی با تخصص های مختلف داشته باشید. پس این موارد را حتما قبل از شروع طراحی سایت باید در نظر بگیرید.

زمان بندی و برنامه ریزی برای شروع کار

حال دیگر شما همه چیز هایی که باید داشته باشید را دارید ولی قبل از شروع طراحی سایت، در این بخش طراحی سایت چگونه است باید زمان بندی و برنامه ریزی کار ها را انجام بدهید. اینکه در هر مرحله از پروسه طراحی سایت چه کار هایی باید انجام بشود، هر کاری در چه تاریخی باید به پایان رسیده باشد، منابع و ابزار های لازم به دست متخصصان رسیده باشد، اطلاعات برای استفاده جمع آوری شده باشند و در نهایت یک برنامه عالی طبق تقویم زمان بندی طراحی بشود تا کار در نهایت شروع بشود. حواستان باشد، که این مرحله باید زمانی پیگیری بشود که تمامی اطلاعات لازم جمع آوری شده است.

شروع طراحی سایت

تازه اینجاست که کار ما شروع می شود و طراحی سایت چگونه است هم تمام می شود. در این مرحله ما از تمامی امور پیش تولید استفاده می کنیم که طراحی سایت خودمان را شروع کنیم. خود این مرحله نکات قابل توجهی دارد که در مقالات دیگر سایت به آن ها پرداخته ایم و در آینده به خیلی از جزئیات آن اشاره خواهیم کرد.

سخن پایانی

اینکه طراحی سایت چگونه است سوالی نیست که بشود واقعا به سادگی به آن پاسخ داد. این مطلبی هم که ما نوشته ایم در واقع یک پیش زمینه ای برای شروع کار بود و اطلاعاتی درباره آن چیز هایی که شما لازم است بدست بیاورید. یادتان باشد که کار ما با طراحی سایت همینجا به پایان نمی رسد و در آینده قرار است نکات بیشتری را نیز در رابطه با طراحی سایت و موارد لازم آن در اختیار شما قرار بدهیم. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم به نحو احسن استفاده کنید و هیچ موردی را در طراحی سایت خود جا نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید