شبکه ایمن

سیاه ترین سیاهی ها: سئو منفی چیست ؟ چگونه از آن “جاخالی” دهیم؟

روش های سئو کلاه سیاه عمدتا هدفشان بر پایه گول زدن الگوریتم های موتور جست و جو و خصوصا گوگل می باشد، معمولا این موارد شامل یک سری کار هایی می شوند که در نهایت به ضرر کسی جز صاحب سایت نیست و نتیجه آن، صرفا پنالتی شدن سایت و حذف شدن از ایندکس گوگل است. اما یک روشی در سئو کلاه سیاه هست که متاسفانه بدترین روش است و سخت تر می شود جلوی آن را گرفت و آن هم سئو منفی است. سئو منفی چیست ؟ در این مقاله قرار است پاسخ همین سوال را بدهیم و البته که باز هم مثل همیشه به گفتن ماهیت یک مفهوم بسنده نمی کنیم. این مفهوم را به طور کامل بررسی می کنیم، عوامل بوجود آورنده آن را بر می شماریم و سعی می کنیم که یک سری راه حل های خوب برای دچار نشدن آن را به شما معرفی کنیم.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

سئو منفی چیست ؟

C

روش های سئو منفی چیست ؟

C

چرا یافتن و اثبات روش های سئو منفی سخت است؟

C

برای جلوگیری از روش های سئو منفی چه کنیم؟

خدمات مشاوره سئو تابان شهر

مشاهده خدمات طراحی سایت رایگان با وردپرس؟

سئو منفی چیست؟

گفته بودیم که سئو سایت یک نیمه روشن به نام سئو کلاه سفید دارد که راه های قانونی و اصلی سئو سایت را شامل می شود و یک نیمه تاریک دارد که شامل روش های کلاه سیاه می شود. روش های کلاه سیاه معمولا برای سایت ما مخرب هستند و شاید نتیجه کوتاه مدتی داشته باشند، اما آسیب های خودشان را در بلند مدت به ما نشان می دهند. اما حالا سئو منفی چیست و دقیقا چه نقشی در سئو سایت دارد؟ سئو منفی یکی از روش های کلاه سیاه است که به واسطه آن، یکی از رقبای شما اقدام به انجام فعالیت هایی می کند که یا رتبه شما را پایین بیاورد و یا اینکه به طور کلی شما را از Index گوگل حذف کند. به هر حال تجارت گاهی ممکن است کثیف باشد و منفعت های شخصی و سازمانی گاهی جلوی اصول اخلاقی را می گیرند.

سئو منفی در واقع استفاده از همان روش های کلاه سیاه و البته یک سری روش های دیگر است که به جای اینکه روی سایت خودمان انجام بشود، روی سایت رقیب انجام می گیرد. متاسفانه ما برای اینکه مطلب به خوبی جا بیفتد محبور هستیم که این روش ها را نام ببریم و آن ها را معرفی کنیم. توصیه اکیدی که به شما می کنیم این است که به هیچ عنوان از این روش ها برای سایت خودتان یا خدایی نکرده سایت های رقبایتان استفاده نکنید. مطمئن باشید که رقابت در یک محیط سالم و با رعایت اصول اخلاقی خیلی لذتبخش تر از حذف رقبا و سودجویی شخصی است. همیشه این موضوع را یادتان باشد که رقابت باعث پیشرفت می شود و یک رقیب، همیشه قابل احترام است و او نیز دارد تلاش می کند که به هدف خودش برسد.

روش های سئو منفی چیست ؟

در مقاله سئو کلاه سیاه درباره روش های سئو کلاه سیاه صحبت کردیم و با تاکید از شما خواستیم که از این روش ها استفاده نکنید و نگذارید که رقبا نیز از این روش ها بر ضد شما استفاده کنند. حالا موضوع کمی جدی تر است و با اینکه می دانیم سئو منفی چیست و می دانیم که بدترین روش سئو کلاه سیاه است، تلخی ماجرا اینجاست که سخت تر از سئو کلاه سیاه می شود جلوی آن را گرفت. در روش های دیگر سئو کلاه سیاه شما با گوگل و قوانین آن مواجه هستید و در سئو منفی شما با دشمنی رقبایتان و باز هم گوگل و قوانین آن مواجه هستید. چون کمی طول می کشد که گوگل متوجه شود که این کار ها را خودتان برای سایتتان انجام نداده اید و این رقبای شما هستند که دارند وضعیت را پیچیده می کنند.

بیایید ببینیم که چند روش سئو منفی چیست و در خلال آن نیز سعی می کنیم راه های مقابله با آن ها را نیز برشماریم

هک کردن سایت

اگر می خواهید بدانید بی رحمانه ترین و البته پر هزینه ترین روش سئو منفی چیست باید به شما بگوییم که هک کردن یک سایت، چنین روشی می باشد. هک کردن یک سایت اصلا ساده نیست اما اگر خدایی نکرده رقیب شما سایت شما را هک کند، دیگر هر بلایی که بخواهد می تواند سر سئو سایت شما بیاورد و مسلما هم قرار نیست که کار های مثبتی برای آن انجام بدهد. برای جلوگیری از این روش بهتر است که امنیت سایت خودتان را هم در بخش پایگاه داده، هم در سرور و هم در خود سایتتان تامین کنید. حتما یک SSL برای سایت خودتان داشته باشید، از یک فرد خبره در امنیت شبکه بخواهید که امنیت سایت شما را چک کند و در آخر اینکه از شرکت های معتبر هاستینگ سرور خودتان را تهیه کنید.

ساخت بک لینک های سمی با اسپم کردن انکرتکست برای سایت شما

حال که می دانید سئو منفی چیست باید بگوییم که رقبای شما هم روش های سئو را بلدند و می دانند که چه روش هایی کلاه سیاه و چه روش هایی کلاه سفید است. پس این رقبای شما شروع به انجام کاری می کنند که تاوان آن را شما باید پس بدهید. آن ها شروع می کنند در سایت هایی که هیچ اعتباری ندارند و امتیاز اسپم بالایی هم دارند، برای شما بک لینک سازی می کنند. نه تنها این بک لینک ها هیچ ارزشی ندارند، بلکه ممکن است ربات های گوگل خیال کنند که شما خودتان این بک لینک ها را ساخته اید و با این پیش فرض، سایت شما را جریمه می کنند و ممکن است که حتی صفحه مورد از نظر را به طور کلی از Index موتور جست و جو حذف کنند.

برای جلوگیری از این روش می توانید با استفاده از Ahrefs که یک ابزار برای مانیتور کردن لینک هاست، لینک هایی که به سایت خودتان می شود را مانیتور کنید و اگر متوجه چنین لینک هایی شدید، سریع با ابزار Google Webmaster Tools آن ها را Disavow کنید. با این کار، شما به طور کلی مالکیت خودتان را بر آن لینک منتفی می کنید و گوگل متوجه می شود که شما خودتان چنین لینکی را نساخته اید و نباید این لینک را مختص به شما بداند.

برداشتن محتوای سایت و کپی کردن آن

یکی دیگر از کار های ناشایستی که رقبای شما انجام می دهند این است که آن ها محتوای سایت شما را بر می دارند و روی سایت دیگری کپی می کنند. آن ها با این کار شاید موفق نشوند که گوگل یا دیگر موتور های جست و جو را قانع کنند که محتوای شما کپی است، اما این را که نمی توانند به ربات های خزنده موتور جست و جو بگویند و این ربات ها دچار سردرگمی می شوند و ارور را به Search Console می فرستند. این کار باعث می شود که در سایت شما اختلالی ایجاد بشود و سئو سایت شما آنطور که باید پیش نرود.

جلوگیری از این روش در لفظ ساده و در عمل کمی دشوار است. به این صورت که شما باید آنقدر محتوای خوب تولید کنید و آنقدر اعتبار برای خودتان دست و پا کنید که چنین حرکاتی مسلما فیک و تقلبی لحاظ بشوند و گوگل و دیگر موتور های جست و جو متوجه این اشتباه پیش آمده بشوند و کلا محتوای کپی شده را ندید بگیرند.

نوشتن نظرات منفی تقلبی در سایت شما

شاید در توضیح اینکه سئو منفی چیست دقیق نگفتیم که یک سری از روش های سئو منفی ممکن است تاثیرشان غیر مستقیم باشد، اما می دانیم که سئو مثبت نیز روش های غیر مستقیم دارد و نمی شود که سئو منفی چنین روش هایی نداشته باشد. در این روش رقبای شما شروع می کنند با اسامی و ایمیل های تقلبی در سایت شما نظرات منفی گذاشتن تا هم با آبرو و اعتبار برند شما بازی کنند و هم تلاش کنند که بازدید سایت شما را کاهش بدهند. برای این کار بهتر است از در سایت خودتان از افزونه های کامنت استفاده کنید تا بتوانید نظرات و نوشته های کاربران سایتتان را تایید کنید و سپس انتشار بدهید. البته نباید این موضوع باعث بشود که انتقاد های سازنده و حرف های صادقانه را کلا حذف کنید، اما اینطوری حداقل تشخیصتان برای نظرات بهتر هم می شود.

پاک کردن بک لینک های خوب با فرستادن درخواست های حذف تقلبی

وقتی می گفتیم یکی از روش های سئو منفی چیست گفتیم که ممکن است رقبای برای شما در سایت های نامعتبر بک لینک های اسپمی بگذارند. حال این موضوع ممکن است برعکسش هم اتفاق بیفتد و ایندفعه به سراغ بک لینک های خوب و درست شما در سایت های معتبر بروند و سعی کنند درخواست های دروغین برای پاک کردن آن ها را ارسال کنند. اول اینکه اگر در سایتی اقدام به ساخت بک لینک کردید، حتما به صورت آگاهانه و با ارتباط گیری مستقیم این موضوع را با ادمین سایت هماهنگ کنید تا کسی نتواند درخواست دروغین برای حذف بک لینک را ارسال کند. اگر بتوانید با وب مستر های سایت مورد نظر ارتباط بگیرید، وب مستر ها می توانند پیام شما را از پیام های تقبلی تشخیص بدهند و با خود شما نیز این موضوع را هماهنگ کنند.

چرا یافتن و اثبات روش های سئو منفی سخت است؟

حال که می دانیم سئو منفی چیست اصلا کار برایمان آسان نشده است. پیدا کردن و اثبات کردن آثار سئو منفی بسیار سخت است. خصوصا برای سایت هایی که نه محتوای درست حسابی دارند، نه اعتباری برای خودشان دست و پا کرده اند و هم اینکه خودشان هم همچین کم دستی در ساختن بک لینک های سمی ندارند. گاهی هم ممکن است صاحبان یک سایت عقیده داشته باشند که سایتشان دچار حملات سئو منفی شده است در حالی که صرفا ممکن است یکی از دو اتفاق زیر افتاده باشد:

  • یک بروزرسانی برای برای آپدیت های الگوریتم گوگل یا به طور کلی الگوریتم های گوگل آمده باشد.
  • خود سایت توسط الگوریتم های جدید گوگل فیلتر شده باشد.

پس قبل از اینکه نگران شوید و انگشت اتهام را به سمت کسی بگیرید، از آپدیت های گوگل با خبر بشوید و ببینید که سایت شما، تا چه حد با این آپدیت ها همسان یا در تضاد است. اگر دیدید که همه چیز عالی است و هیچ مشکلی وجود ندارد، آن وقت به دنبال نشانه های سئو منفی بگردید.

چرا طراحی سایت رایگان با وردپرس جواب نمی دهد؟

برای جلوگیری از مواجهه با روش های سئو منفی چه کاری باید انجام بدهیم؟

اگر می خواهید بدانید موثر ترین روش جلوگیری از سئو منفی چیست باید به شما بگوییم که همان چیزی است که بهترین روش کلاه سفید، تاکید اصلی گوگل و پادشاه سایت شماست. محتوا! محتوای سایت شما اگر با کیفیت و درست باشد، معمولا گوگل و ربات های آن اصلا اهمیتی به سئو منفی شما نمی دهند و رقبای شما را در ضربه زدن به شما ناکام می گذارند. پس سعی کنید که محتوایتان را طبق قوانین گوگل بنویسید، محتوا را از جایی کپی نکنید، محتوا را درست بنویسید و خلاصه بیشتر تمرکزتان را روی محتوا بگذارید.

در مرحله دوم بهتر است با ساخت بک لینک های خوب در سایت های درست و حسابی اعتبار سایت خودتان را بیشتر کنید تا گوگل متوجه شود که هر لینک سمی ای که به سایت شما می شود را نباید باور کند و باید به سادگی از کنار آن عبور کند. در ضمن برای بالاتر بردن اعتبار سایت خودتان سعی کنید که تمامی موارد امنیتی را در سایت لحاظ کنید که سایت شما هیچ نقطه ای برای ضربه زدن نداشته باشد.

در مرحله سوم هم کاری که باید انجام بدهید ارتقای تجربه کاربری و توجه به کیفیت کاربران است. اگر گوگل تشخیص بدهد که مخاطبان سایت شما را دوست دارند، دیگر هیچ کاری به روش های رقبای شما ندارد و آن ها ایندفعه نیز ناکام خواهند ماند.

سخن پایانی

وقتی صحبت از کسب و کار و درآمد زایی می شود، همیشه یک سری روش های سیاه و بد هم مطرح می شوند تا یک سری بتوانند به سود های بیشتر و سریعتری برسند. این چیز ها ممکن است باعث شود که کسی یا کسانی اصول اخلاقی را زیر پا بگذارند و به سراغ روش های کثیف دیجیتال مارکتینگ بروند. تنها کاری که ما باید بکنیم این است که اول از همه جزو این دسته افراد نباشیم و دوم اینکه روش های مقابله با این افراد را یاد بگیریم. ما سعی کردیم در این مقاله به شما بگوییم که سئو منفی چیست و راه های مقابله با آن را نیز به شما یاد بدهیم. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد آنطور که باید، حق مطلب را ادا کند. ممنون که همراه ما بودید.

منبع:

SEMrush

دیدگاهتان را بنویسید