شبکه ایمن

تفاوت وب سایت و پورتال به زبان ساده

دنیای وب به جز وب سایت ها، میزبان خیلی از خدمات دیگر هم می باشد. وب اپلیکیشن ها، بازی های آنلاین، پی دی اف ها و پورتال ها که هرکدام از آن ها برای مقاصد خاصی طراحی می شوند. در این مقاله ما بیش از هرچیز می خواهیم درباره پورتال صحبت کنیم و به طور خاص هم به سراغ تفاوت وب سایت و پورتال برویم که احتمالا یا خیلی ها این تفاوت را نمی دانند و یا اینکه اصلا نمی دانند به چه چیزی پورتال می گویند. هیچ اشکالی ندارد، ندانستن عیب نیست، این نپرسیدن و جست و جو نکردن است که عیب است. حال در این مقاله ما می خواهیم به تفاوت این دو مفهوم بپردازیم که شما در این تفاوت، می توانید با مفهوم وب سایت که با آن آشنا تر هم هستید بیشتر آَشنا شوید. پس در این مقاله همراه ما باشید.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

تفاوت وب سایت و پورتال

C

تعریف وب سایت

C

تعریف پورتال

C

تفاوت وب سایت و پورتال از پایه

C

نمونه هایی از تفاوت های وب سایت و پورتال

آشنایی با انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

مشاهده خدمات تفاوت وب سایت و پورتال

تفاوت وب سایت و پورتال

چند احتمال وجود دارد که چرا می خواهید بدانید که تفاوت وب سایت و پورتال چیست. احتمالا تازه با برنامه نویسی آشنا شده اید و می دانید که این دو مفهوم با هم فرق دارند و نمی دانید چه فرقی و یا اینکه شایت شرکت طراحی سایت به شما گفته است که شما به جای یک سایت، به یک پورتال نیاز دارید. قبل از اینکه بیشتر وارد تفاوت این دو بشویم باید بگوییم که هردوی این مفاهیم در دنیای وب حضور دارند، هردو آن ها با مبحث طراحی سایت درگیر هستند، هردو دامنه دارند و پورتال هم خیلی از چیز هایی که یک سایت نیاز دارد را می طلبد. منتهی در طراحی پورتال یک سری چیز ها متفاوت هستند و بهتر است بگوییم که پورتال یک سری امکانات اضافه تری هم دارد و عمومیت آن، کمتر از سایت می باشد و همه کسب و کار ها به آن نیاز ندارند.

در ادامه خیلی جزئی تر قرار است به تفاوت پورتال و وب سایت بپردازیم اما باید این نکته را در نظر بگیرید که این مقاله، به زبان ساده نوشته شده است. یعنی در واقع ما قرار نیست از پیچیدگی های برنامه نویسی هر دو صحبت کنیم، بلکه قرار است مفهومی به “تفاوت سایت و پرتال” بپردازیم. مطمئن باشید که برای شروع کار همین مورد کافی است و اگر هم که کارفرما باشید و برنامه نویس نباشید، تنها دانستن همین تفاوت ها کار شما را راه می اندازد و می توانید تصمیم بگیرید که به سایت، به پورتال و یا حتی به هردو نیاز دارید. در ادامه این دو مفهوم را از جهت های مختلف بررسی خواهیم کرد تا بیشتر متوجه تفاوت های آن ها بشویم. پس همچنان همراه ما باشید تا این دو مفهوم را اول از همه به طور مجزا بررسی کنیم.

تعریف وب سایت

برای بهتر متوجه شدن تفاوت وب سایت و پورتال ، بیایید اول از همه به ریشه ها برگردیم و ببینیم که این وب سایتی که فکر می کنیم تعریف کاملش را می دانیم چیست. وب سایت، یک گروه از صفحات وب است که برای خودش موقعیت مکانی ای در اینترنت دارد و محتوای آن به صورت جهانی در دسترس است، استفاده می شود و برای هر شخصی هم همیشه یکسان است، مگر اینکه ادمین سایت تغییری در آن ایجاد کند. برای ورود به یک وب سایت شما نیاز به لاگین کردن ندارید و تنها کار هایی را می توانید در وب سایت انجام بدهید که خود وب سایت از آن ها پشتیبانی کند.

یک وب سایت می تواند فروشگاهی، شرکتی، آموزشی، بلاگ و … باشد. معمولا وب سایت ها یا برای فروش خدمات به صورت مستقیم و غیر مستقیم هستند و یا اطلاعاتی درباره کسب و کار خدمات به ما می دهند. بعضی از وب سایت ها هم هستند که خبری را به ما می دهند و یا موضوعات مختلفی را هم به ما یاد می دهند. حال بیایید ببینم که پورتال چیست.

تعریف وب سایت

تعریف پورتال

اینجا دیگر به خوبی تفاوت وب سایت و پورتال را متوجه خواهیم شد. پورتال در واقع یک سیستم مدیریت اطلاعات است که در آن یک کمپانی، سازمان و یا مرکز آموزی، دانسته ها را برای استفاده و تعامل می سازد و به اشتراک می گذارد. پورتال یک بخش خصوصی در فضای وب است که با URL های خاصی تولید می شود و برای ورود به آن ها معمولا نیازمند نام کاربری و رمز عبور می باشیم. محتوای پورتال های وب محافظت شده هستند و رابط کاربری آن ها می تواند عمومی یا خصوصی باشد. محتوای پورتال های وب داینامیک و قابل تغییر هستند و نمایش آن ها نیز برای هر فرد متفاوت است. حال این نمایش ممکن است به خاطر سطح دسترسی کاربران و یا هرچیز دیگری باشد.

پورتال ها به دو دسته پورتال های افقی و عمودی تقسیم بندی می شوند. پورتال های افقی در واقع سعی می کنند که محتواهایی را ارائه بدهند که کاربر خودش می خواهد و پورتال های عمودی مخصوص ارائه اطلاعات سازمانی می باشند.

تعریف پورتال

تفاوت وب سایت و پورتال از پایه

بگذارید برای متوجه شدن پایه ای تفاوت وب سایت و پورتال یک مثال برای شما بزنیم. یکی از ساده ترین مثال ها که خیلی از ماها احتمالا با آن درگیر بوده ایم، فعالیت دانشگاهی ما در فضای وب می باشد. امکان ندارد که در حال حاضر دانشگاهی وجود داشته باشد که وب سایت نداشته باشد. تمامی امور دانشگاه ها از طریق سایت انجام می شوند اما در واقع باید بگوییم، مهمترین امور دانشگاهی توسط پورتال دانشگاه انجام می شود. وب سایت دانشگاه در واقع آن بخشی هستش که طراحی ای شبیه به بیشتر سایت ها دارد و معمولا اخبار دانشگاه، محتواهای متنی و عکس ها در آن قرار دارد. اما زمانی که دانشجو می خواهد امور واجب خود را در سایت انجام دهد، وارد پورتال دانشگاه می شود. فضایی که معمولا دانشجو ها با ثبت نام و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد آن می شوند.

حال در این محیط دیگر موضوع متفاوت است. اول اینکه هرکسی به جز دانشجوهای دانشگاه مورد نظر نمی تواند وارد آن شود، دوم اینکه خود دانشجو می تواند یک سری محتوا ها را در آن تغییر دهد و می تواند تعامل مستقیم با پورتال برقرار کند و سوم اینکه به طور کلی، وارد یک فضای دیگری شده است که شاید زیر مجموعه سایت دانشگاه باشد، اما هیچ شباهتی به آن ندارد.

نمونه هایی از تفاوت های کلیدی دیگر وب سایت و پورتال

تفاوت در دسترسی

در تفاوت وب سایت و پورتال باید بیان کنیم که وب سایت برای همه قابل دسترسی می باشد. در واقع به طور قانونی، یک وب سایت می تواند با هر روشی توسط سایت ها قابل دسترس باشد مگر اینکه خود ادمین دسترسی به آن بخش را بسته باشد. اما پورتال ها فقط توسط افراد خاص قابل دسترسی هستند و برای ورود به آن ها نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور است. روی پورتال ها سئو معمولا انجام نمی شود و اگر هم بشود تنها بر روی صفحه ورود آن ها که کاربر باید رمز و نام کاربری را وارد کند سئو می شود و داخل پورتال ها حتی توسط ربات های موتور جست و جو نیز غیر قابل دسترس می باشد.

پورتال ها به دو دسته پورتال های افقی و عمودی تقسیم بندی می شوند. پورتال های افقی در واقع سعی می کنند که محتواهایی را ارائه بدهند که کاربر خودش می خواهد و پورتال های عمودی مخصوص ارائه اطلاعات سازمانی می باشند.

تفاوت در دسترسی

تفاوت در تعامل

در تفاوت وب سایت و پورتال باید بگوییم که شما می توانید مطالب یک وب سایت را بخوانید، با المان های آن تعامل نسبی برقرار کنید ولی هرگز تغییر پایداری نمی توانید در یک وب سایت ایجاد کنید. تنها کسی که می تواند محتوای یک وب سایت را تغییر بدهد، کسی است که به پنل سایت دسترسی دارد که شما شاید فقط با هک کردن یک سایت به چنین چیزی دست پیدا کنید. (این کار را هم لطفا نکنید، اصلا کار اخلاقی ای نیست!)

در حالی که ارتباط با پورتال یک ارتباط دو طرفه از طرف ادمین و کاربر است. کاربر می تواند در یک پورتال درخواست ارسال کند، تا حدی که دسترسی دارد در آن تغییر ایجاد کند و محتوایی در آن قرار بدهد.

تفاوت در کاربرد

اگر شما تفاوت وب سایت و پورتال را تا الان متوجه شده باشید دیگر احتمالا نباید این سوال در ذهنتان باشد که: “آیا من به یک پورتال نیاز دارم یا یک سایت؟” به این خاطر که ما باید بدانیم که پورتال و وب سایت دو مفهوم کاملا جدا از یکدیگر هستند و برای همین هم استفاده های متفاوتی دارند. مسلما شما اگر یک شرکت، برند، کسب و کار و خلاصه هرچیزی هستید که به تبلیغات نیاز دارید، پورتال هرگز کار شما را به تنهایی راه نمی اندازد و معمولا کار هایی که هدف آن ها بازاریابی است در وب سایت انجام می شود. حال اینکه این بازاریابی چگونه است کاملا به خود شما بستگی دارد.

حال اگر شما یک مرکز آموزشی هستید یا یک سازمان با تعداد زیادی کارمند دارید و می خواهید امور کاری را در سایت خودتان انجام بدهید، وب سایت برای شما مناسب نیست. شما حتما به یک پورتال نیاز دارید که افراد سازمان در آن ثبت نام کنند و به محتوا های خاصی دسترسی داشته باشند و بتوانند آن ها را تغییر بدهند.

سخن پایانی

تفاوت وب سایت و پورتال را متوجه شدیم و حالا می دانیم که طراحی پورتال اصول خاص خودش را دارد و خیلی از برنامه نویس ها هم ممکن است طراحی سایت را بدانند اما درباره طراحی پورتال اطلاعاتی نداشته باشند. همچنین پورتال را نمی شود صرفا با استفاده از CMS ها طراحی کرد و برای طراحی آن ها حتما به افراد حرفه ای نیاز داریم که پورتال هایی بدون ایراد برای ما طراحی کنند. برای طراحی پورتال شما حتما باید به سراغ برنامه نویس های حرفه ای بروید و از آن ها برای طراحی پورتال خودتان کمک بگیرید. ممنون که همراه ما بودید و امیدواریم که مواردی که گفتیم توانسته باشد به خوبی تفاوت وب سایت و پورتال را بیان کند.

دیدگاهتان را بنویسید