شبکه ایمن

الگوریتم های اینست اگرام در سال 2022

هرچیزی که در این دنیا توانسته است به موفقیت هایی برسد، از جمله تکنولوژی ها، از نظم خاصی پیروی می کرده است. شما همیشه ممکن است از یک برنامه، وسیله و … استفاده کرده باشید ممکن است ندانید که آن مفهوم مورد نظر، بر چه پایه و اساسی کار می کند. ممکن است اصلا برایتان مهم هم نباشد، تا وقتی که یک چیز کار می کند، هیچوقت به نوع کارکرد آن توجه نمی شود. اما برای کسانی مثل ما، نوع کار اینستاگرام و الگوریتم های اینستاگرام که دقیقا نوع کارکرد آن را مشخص می کنند، مهم است. پس در این مقاله ما به سراغ الگوریتم های اینستاگرام رفته ایم ولی این را بدانید، این الگوریتم ها اسمی ندارند و کسی هم رسما درباره آن ها صحبت نمی کند. پس قرار نیست آن ها را نام ببریم، قرار است درباره آن ها صحبت کنیم و ببینیم چگونه کار می کنند.

الگوریتم های اینستاگرام

اگر مقالات قبلی ما را خوانده باشید، ما بار ها درباره الگوریتم های گوگل که هرکدام اسمی هم برای خود دارند صحبت کرده ایم. اما اینجا موضوع فرق می کند و جریان مدیریت پیج اینستاگرام با مبحثی مثل سئو سایت، اصلا قابل مقایسه نیست. در مدیریت شبکه های اجتماعی ما باید بدانیم که شبکه های اجتماعی هرچقدر هم الگوریتم های مختلف داشته باشند، بر پایه یک الگوریتم مشخص کار می کنند. الگوریتم های اینستاگرام نیز از این موضوع پیروی می کند و ما برای مدیریت پیج اینستاگرام “باید” این الگوریتم را بدانیم. مگر نگفتیم که در مدیریت شبکه های اجتماعی هیچ شبکه اجتماعی ای الگوریتم خودش را لو نمی دهد؟ پس چرا این موضوع یک “باید” است؟ چون ما به عنوان کسی که می خواهیم مدیریت پیج اینستاگرام انجام بدهیم، تمام تلاشمان را باید بکنیم که الگوریتم های اینستاگرام را متوجه شویم. الگوریتمی که البته، تغییر می کند.

این تغییر کردن الگوریتم اینستاگرام ممکن است خوب و ممکن است بد باشد. خوب از این نظر که همیشه می خواهد برای کاربرانش بهترین محتوا را آماده کند و بد از این نظر که ما مدیران کسب و کار داخل اینستاگرام، مدام باید در حال تغییر در روند کارمان باشیم. ما در این مقاله می خواهیم به “الگوریتم اینستاگرام” در سال 2022 بپردازیم. چون الگوریتم اینستاگرام یکسان نیست و ما نیز ممکن است مجبور شویم سال بعد، درباره الگوریتم سال 2023 صحبت کنیم. در این مقاله نوع کارکرد این الگوریتم، مواردی که روی آن ها تمرکز دارد، موارد تاثیر گذار در آن و هر آنچه لازم است بدانید را به شما می گوییم. پس در این مقاله همراه ما باشید که به یکی از مهمترین مسائل در مدیریت شبکه های اجتماعی، یعنی الگوریتم های اینستاگرام بپردازیم.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

بد نیست که قبل از هر توضیحی با چیستی الگوریتم های اینستاگرام آَشنا بشویم؟ الگوریتم اینستاگرام یک سری قوانین تنظیم شده است که بر پایه یک سری فاکتور ها، محتواهای داخل Feed را رتبه بندی می کند. الگوریتم هر نوع محتوایی را آنالیز می کند، جمع آوری متادیتا می کند، هشتگ ها را بررسی می کند و متراژ های تعامل را نیز محاسبه می کند. حال بر پایه تمامی این اطلاعات، محتواها را بین کاربران پخش می کند و دسترسی آسان تر را برای هر کاربر، به محتوای مورد علاقه اش ایجاد می کند. پس اینطور که معلوم است، الگوریتم اینستاگرام همیشه بر پایه خواسته کاربر عادی اینستاگرام است و بدیهی است که اینستاگرام از شما به عنوان تولید کننده محتوا نیز انتظار دارد که بر پایه الگوریتم هایش پیش بروید.

الگوریتم های اینستاگرام چگونه کار می کنند و روی چه مواردی تاثیر می گذارند؟

الگوریتم های اینستاگرام همیشه آماده به کار هستند، خصوصا زمانی که کاربر اپلیکیشن اینستاگرام را باز می کند، الگوریتم فورا تمامی محتوا ها را بررسی می کند و برای کاربر آن ها را دسته بندی می کند. الگوریتم، تاثیر خودش را روی این موارد می گذارد:

-اولین پستی که به کاربر نمایش داده می شود و در بالای Newsfeeds کاربر قرار می گیرد.

-پست شاخص صفحه Explore که بزرگتر از باقی پست ها نمایش داده می شود.

-ترتیب ریلز، استوری ها، لایو ها و پست ها در Feed

شاید تا به حال تصور می کردید که اینستاگرام بر پایه زمان انتشار پست ها آن ها را نمایش می دهد. خیر، این مورد شاید یکی از اولویت ها باشد، اما مسلما اولویت اول و دوم نیست. نمایش پست ها در اینستاگرام بر پایه این است که کاربر با کدام فالوور و فالویینگ هایش بیشتر تعامل دارد، چقدر آن محتوا به علایق کاربر مرتبط است و در نهایت اینکه در چه زمانی این پست منتشر شده است. باز هم با وجود این، الگوریتم های اینستاگرام با روش های دیگری نیز نمایش محتوا را مشخص می کنند اما در نهایت همه چیز به این سه مورد ختم می شود:

-رابطه شما با فالوور هایتان چگونه است؟ آیا فالوور مورد نظر شما نام شما را در اینستاگرام سرچ می کند؟ آیا شما هم او را فالو می کنید؟ آیا شما در پست های یکدیگر کامنتی می گذارید و یا اینکه با یکدیگر در DM (Direct Message) در تماس هستید؟ آیا در پست هایتان همدیگر را تگ می کنید؟

-ارتباط محتوا و مرتبط بودن آن با علایق کاربر نیز بسیار مهم است. اینستاگرام چیزی را به کاربر نشان می دهد که به علایق او بسیار نزدیک تر است.

-زمان بندی پست های شما هم مهم است. معمولا پست های جدید تر زودتر از قدیمی ها نمایش داده می شوند.

ترتیب پست ها در الگوریتم های اینستاگرام چگونه مشخص می شود؟

یک چیزی که همیشه باید درباره “الگوریتم های اینستاگرام” بدانید این است که اینستاگرام قرار نیست چیزی را به کسی دیکته کند. تا به حال شده که بشنوید کسی از نمایش پست های اینستاگرام شاکی باشد؟ معمولا همیشه مردم دارند می گویند “خدای من! اینستاگرام از کجا می داند که من فلان پیج را دوست دارم که پست های آن را اول به من نشان می دهد؟” و این نشان می دهد اینستاگرام، پست ها را بر پایه علاقه خود کاربر و البته، بر پایه یک سری موارد دیگر مشخص می کند که به آن ها می پردازیم.

فاکتور های رتبه بندی پست های اینستاگرام می توانند به این 4 شکل باشند:

اطلاعات درباره پست: پست مورد نظر چقدر محبوب است؟ چند نفر آن را لایک کرده اند، کامنت گذاشته اند، به اشتراک گذاشته اند یا آن را ذخیره کرده اند؟ چقدر طول کشیده است تا کاربران با آن تعامل برقرار کنند؟

سابقه تعامل شما با انتشار دهنده پست: بیشتر محتواهایی که شما در تب Explore می بینید، جدید هستند. اما بعضی وقت ها هم هست که اینستاگرام محتواهایی را در این صفحه به شما نشان می دهد که شما با صفحه مورد نظر آن تعامل داشته اید (حتی اگر آن را فالو نکرده باشید)

فعالیت شما در پلتفرم اینستاگرام: چگونه پست هایی را لایک می کنید، کامنت می گذارید، به اشتراک می گذارید و ذخیره می کنید؟ اینستاگرام بر پایه همان نوع پست ها نیز به شما محتوا ها را نشان می دهد.

اطلاعات درباره انتشار دهنده محتوا: اگر اکانت مورد نظر، تعاملات بسیاری در هفته های گذشته دریافت کرده باشد، اینستاگرام محتواهای آن را بیشتر به دیگران نشان می دهد.

حال با علم به این موارد، می خواهیم یک سری نکته بر پایه الگوریتم های اینستاگرام به شما آموزش بدهیم.

نکاتی برای کار کردن طبق الگوریتم اینستاگرام

انتشار پست ها در زمان های مناسب

اگر خوب دقت کنید، می بینید که تعامل کاربران در الگوریتم های اینستاگرام نقش مهمی ایفا می کند. پس سعی کنید زمانی پست هایتان را انتشار بدهید که می دانید در آن زمان ها، تعامل با پست های شما بیشتر است. به جای اینکه به دنبال این هم باشید که ببینید چه زمانی برای پست گذاشتن در اینستاگرام مناسب تر است، به فعالیت های قبلی کاربران خودتان و پست های خودتان در بخش Insight نگاه کنید تا ببینید کدام یک از پست های شما تعامل بیشتری را دریافت کرده است و آن پست در چه زمانی انتشار داده شده است. همچنین شما می توانید ساعت تقریبی آنلاین بودن کاربران خودتان را نیز متوجه بشوید.

از Reels استفاده کنید

اینستاگرام مثل اینکه خیلی به موفقیت TikTok حسودی کرده است و برای همین هم ویدیو های Reels را معرفی کرد که شبیه به ویدیو های تیک تاک هستند. جالب است که اتفاقا کار درستی هم کرد، به این خاطر که کاربران به ریلز ها واکنش بهتری نشان می دهند و آن واکنش را به ویدیو های معمولی اینستاگرام نشان نمی دهند. برای اینکه ریلز های خوبی هم بسازید از موارد زیر پیروی کنید:

-ویدیو ها را به صورت عمودی ضبط کنید.

-از ویدیو هایی با رزولوشن پایین استفاده نکنید.

-از فیچر های اضافی مانند موزیک، فیلتر ها، افکت ها دوربین و … استفاده کنید.

-از ویدیوهایی که تگ تیک تاک روی آن ها خورده است استفاده نکنید.

-ریلز های کوتاه و جالب بسازید.

از Reels استفاده کنید

هشتگ استفاده کنید

بحث این نیست که با وجود هشتگ، یک سری کاربران می توانند شما را پیدا کنند. (روی این موضوع حساب نکنید، سرچ هشتگ در ایران خیلی جانیفتاده است) بحث این است که خود الگوریتم های اینستاگرام است که هشتگ ها را می پسندند. زمانی که شما هشتگ خوبی برای پست خوب خودتان بگذارید، اینستاگرام پست شما را به کسانی که آن هشتگ را فالو می کنند یا کلا از نوع محتوای شما خوششان می آید نشان می دهد. لطفا از هشتگ های مرتبط هم استفاده کنید و پست خودتان را هم هشتگ باران نکنید. از هشتگی استفاده کنید که واقعا درباره پست شما صحبت می کند.

هشتگ استفاده کنید

حواستان به Insight باشد!

اگر درباره مخاطبان و پست های خودتان آمار و ارقام درستی داشته باشید، موفقیت شما در رابطه با الگوریتم های اینستاگرام تا حدودی تضمین می شود. شما باید درباره مخاطبان خودتان اطلاعات لازم را کسب کنید و سعی کنید بر پایه آن اطلاعات، پرسونای مخاطب را بدست بیاورید و همین موضوع باعث بهبود رویکرد شما در تولید محتوا بشود. پس یکی از راه های جلب رضایت الگوریتم اینستاگرام این است که شناخت خوبی نسبت به مخاطب خود داشته باشید.

حواستان به Insight باشد!

استیکر های استوری، بالا برندگان تعامل!

تعامل برای اینستاگرام مهم است. گفتیم که چقدر تعامل روی الگوریتم های اینستاگرام تاثیر می گذارد. چگونه تعامل را بالا ببریم؟ امکانی به نام استوری و استیکر های آن می تواند به ما کمک کند. شما می توانید یک استوری خوب بگذارید و در آن هم مثلا یک سوال چهار گزینه ای قرار بدهید. کاربران با پاسخ دادن به این سوال که با استیکر سوال چهار گزینه ای گذاشته شده است، پاسخ می دهند و تعامل برقرار می شود.

موارد دیگری هم هست که در تعامل کاربر با شما تاثیر گذار است که شامل موارد زیر می شود:

-درباره کاربران خودتان تحقیق کنید و ببینید که چه انتظاری از شما دارند؟

-حتما به کامنت ها و دایرکت هایتان پاسخ بدهید. (واقعا این دیگر خیلی بدیهی است!)

-سعی کنید از محتواهای ساخته شده توسط کاربران (عکس هایی که با کسب و کار شما می گذارند) استفاده کنید و آن ها را به مخاطبان دیگر (با اجازه صاحب عکس) نشان بدهید.

پست گذاشتن را متوقف نکنید

بله درست است که ممکن است تولید محتوا و تولید پست سخت باشد. اما شما سعی کنید که حداقل روزی یک پست را داشته باشید. اگر هم نتوانستید، اشکالی ندارد، حداقل روزی را بدون فعالیت یا استوری نگذارید. برای رضایت الگوریتم های اینستاگرام از شما، شما نیاز به تعامل دارید و اگر فعالیت بیشتری داشته باشید، امکان گرفتن آن تعامل از مخاطب نیز بالاتر می رود. سعی کنید که برای پست های خودتان برنامه ریزی داشته باشید و تا حد امکان، پست ها را از قبل آماده کنید که صفحه شما همیشه فعال بماند و استرسی هم به شما وارد نشود.

به قوانین اینستاگرام احترام بگذارید

هرجایی قوانین خودش را دارد و شما هم باید برای جلب رضایت الگوریتم های اینستاگرام ، قوانین اینستاگرام را رعایت کنید. درباره قوانین اینستاگرام در مقالات ثبلی صحبت کرده ایم و برای اینکه ببینید این قوانین کدام اند، می توانید به مقاله ما در همین سایت مراجعه کنید و آن را مطالعه کنید. مطمئن باشید که اگر قوانین اینستاگرام را پیروی کنید، اینستاگرام خودش به پیشرفت شما بسیار کمک می کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به الگوریتم های اینستاگرام بپردازیم و آن ها را تا حد امکان برای شما توضیح بدهیم. یادتان باشد که همیشه الگوریتم اینستاگرام بر پایه رضایت کاربرش کار می کند و شما نیز به عنوان مدیر یک پیج، باید سعی کنید رضایت مخاطب خود را جذب کنید تا تعامل هرچه بیشتر او را بدست بیاورید. موفقیت شما، کاملا به مخاطب و رضایت او از شما بستگی دارد. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که توانسته باشیم در شناخت اینستاگرام به شما کمک کرده باشیم.

منبع:

adespresso

Rate this post

نوشته الگوریتم های اینست اگرام در سال 2022 اولین بار در دیجیتال مارکتینگ تابان. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید