شبکه ایمن

اصول سئو چیست ؟ 11 تا از اصلی ترین اصول سئو که باید بدانیم!

هر کاری، خصوصا کار های حرفه ای و پیشرفته، یک سری اصول خاص خودشان را دارند. اصول در تمامی زمینه های این کار ها مهم هستند و توجه به آن ها نه لازم، بلکه واجب است. کار با موتور های جست و جو و سئو سایت هم اصول خاص خودش را دارد و بدون توجه به این اصول، یک جای کار سئوی ما می لنگد. حال این اصول سئو چیست ؟ آیا منظور ما از اصول سئو، کارهایی هستند که ما باید برای سئو سایت انجام بدهیم؟ آیا منظور فاکتور های سئو سایت است؟ در این مقاله قرار است این موضوع را بررسی کنیم و در ادامه نیز به چند مورد از این اصول سئو سایت بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا بدون معطلی به سراغ بررسی اصول اصلی سئو برویم.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

اصول سئو چیست ؟

C

11 تا از مهمترین اصول سئو

آشنایی با انواع خدمات طراحی سایت تابان شهر

مشاهده خدمات اصول سئو چیست ؟

اصول سئو چیست ؟

درست است که سئو سایت یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود، اما دلیل نمی شود که برای خودش یک شاخه جدا نباشد. سئو سایت یکی از تخصصی ترین امور دیجیتال مارکتینگ است که متخصص های خاص خودش را دارد. یک سری اصول خاصی هستند که در سئو سایت مهم هستند و معمولا تمامی سئو کاران متخصص این اصول را می دانند. اینکه بدانیم اصول سئو چیست باعث می شود که برنامه ریزی استراتژی سئو ما بهتر بشود و بتوانیم تمامی پروژه های سئوی خودمان را به بهترین شکل ممکن جلو ببریم و روش های مختلفمان را طبق آن ها سازماندهی کنیم. اما چرا دانستن این اصول مهم است و اصلا این اصول چه مواردی هستند؟

اگر بخواهیم بگوییم اصول سئو چیست باید بگوییم که این اصول، نه روش های سئو کردن سایت هستند، نه فاکتور های سئو هستند. اما این اصول، قرار است به ما بگویند که روی چه مواردی باید سرمایه گذاری کنیم و باید از چه روش هایی برای هر پروژه استفاده کنیم. این اصول، علم ما نسبت به کار سئو است و در واقع در هر پروژه ای باید به آن ها توجه کنیم. ویژگی این اصول این است که در همه جا صدق می کنند و می توانند استراتژی سئو سایت ما را مشخص کنند. در این مقاله به چند مورد از این اصول می پردازیم و آن ها را برای شما شرح می دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید و از این به بعد، با دید بازتری به سراغ سئو سایت ها می رویم.

11 اصول سئو چیست ؟

مخاطب و زمینه کاری شما

اگر می خواهید بدانید همه چیز به چه چیزی بستگی و اصول سئو چیست ، باید به شما بگوییم اصول اولیه برای سئو نوع کسب و کار شماست. اینکه مخاطب اصلی شما کیست باید اولین چیزی باشد که در نظر می گیرید چون این موضوع، در استراتژی سئو شما نیز تاثیر مستقیم دارد. در این بخش، شما باید برای بنا کردن استراتژی سئوی خود، به سوالات زیر پاسخ بدهید:

  1. شما در چه صنعت و کسب و کاری فعالیت می کنید؟
  2. اصلی ترین رقبای شما چه کسانی هستند؟
  3. رقبای شما تمرکز کسب و کار خودشان را در چه مواردی می گذارند؟
  4. رقبای شما چگونه استراتژی های سئوی خودشان را به اجرا در می آورند؟
  5. در چه زمینه هایی در حال رقابت با رقیبتان هستید؟

این سوال ها و سوال های دیگر، می توانند قدم بعدی شما را در تدوین استراتژی سئوی و بخش های دیگر مشخص کنند. این موضوع باعث می شود که شما بفهمید که اصلی ترین تمرکز کار خودتان را باید در چه بخش هایی بگذارید. اینطوری دیگر نیازی نیست که کار های اضافی را انجام بدهید و بودجه های بیهوده مصرف کنید.

جست و جوی کلمه کلیدی

زمانی که شما زمینه کاری خودتان را به خوبی شناختید و مخاطب اصلی خودتان را هم شناختید، باید ببینید که دومین اصول سئو چیست . دومین اصول سئو، دقیقا بر پایه اصول قبلی می باشد و آن هم چیزی جز جست و جو و پیدا کردن کلمه کلیدی نیست. اینکه شما باید بفهمید که دقیقا انگیزه کاربر از ورود به سایت شما چیست و چه کلماتی را جست و جو می کند که به سایت شما برسد. نه تنها اینکه کاربران شما چه چیزی جست و جو می کنند مهم است، اینکه چگونه آن را جست و جو می کنند نیز مهم است. پس جست و جوی کلمه کلیدی یکی از اصلی ترین اصول در استراتژی سئو می باشد. برای این کار، بهتر است بعد از شناخت پرسونای مخاطب، ابزار های جست و جوی کلمه کلیدی را نیز بشناسید.

انگیزه مخاطب

شاید اگر از یکی بپرسید اصول سئو چیست و طرف مقابل خیلی به سئو وارد نباشد، انگیزه مخاطب را جزوی از این اصول به حساب نیاورد. در حالی که انگیزه مخاطب در رابطه با جست و جوی کلمات کلیدی یکی از اصلی ترین اصول سئو محسوب می شود و تحلیل درست از آن، منجر به موفقیت کمپین های سئویی می شود. حال این انگیزه مخاطب چیست؟ User Intent یا انگیزه مخاطب در واقع هدف مخاطب از سرچ کردن یک کلمه کلیدی است و ما باید این موضوع را حداقل در رابطه با کلمات کلیدی خودمان بدانیم. مثلا ما باید بدانیم که اگر کاربر، در موتور جست و جو “طراحی سایت” را جست و جو می کند، به دنبال “خدمات طراحی سایت” است یا به دنبال “یادگیری طراحی سایت می باشد. چون ما باید محتوای خودمان را بر پایه انگیزه مخاطب تدوین کنیم.

در واقع، ما به عنوان صاحب سایت، باید با توجه به دو اصول قبلی، انگیزه مخاطب خودمان را هم حدس بزنیم و سئو سایت خودمان را بر پایه آن پیش ببریم.

آمار ها و گزارشات

هر طور هم بخواهیم حساب کنیم، اگر بخواهیم بدانیم که یکی از اصول سئو چیست ، حتما موضوع آمار و ارقام در این بحث مطرح می شود. سئو سایت، چشم بسته اتفاق نمی افتد و همه چیز بر پایه یک سری اصول خاص است و گاهی این اصول، تنها با آمار و ارقام بدست آمده حاصل می شود. جدا از اینکه ما باید آمار فعالیت کاربران در سایت، آمار سلامت سایت، آمار عملکرد سایت و … را باید داشته باشیم، گزارش دهی این آمار هم مهم است و در واقع کارفرما را از کیفیت کار ما با خبر می شود. اگر ما نتوانیم آمار درستی از سئو سایت خودمان داشته باشیم، از کجا بفهمیم که استراتژی های ما اصولی است و همه چیز دارد خوب پیش می رود؟ اگر هم این موضوع را نتوانیم گزارش کنیم، کارفرما چگونه کارش را با ما ادامه بدهد؟

پس یکی از اصلی ترین اصول سئو را می توان آمار گیری و گزارش دهی آن دانست. حال این گزارش ها می توانند بسته به سلیقه کارفرما باشند و درباره نحوه گزارش سئو سایت هم در مقالات قبلی صحبت کرده بودیم. در رابطه با آمارگیری اما باید از ابزار هایی مانند Google Analytics، Ahrefs، Google Search Console و … استفاده کنیم که هرکدام از آن ها اطلاعات خاصی از عملکرد سایت را به ما می دهند.

سئو موبایل

کاری نداریم که در سال 2010 سئو سایت در چه وضعیتی بود، اما مسلما اگر کسی در آن زمان می پرسید اصول سئو چیست ، هیچکس از سئو موبایل حرفی نمی زد (مگر اینکه طرف آینده نگری خوبی داشت که بعید می دانیم!) و سئو موبایل حتی مطرح هم نبود. اما در سال 2022 نه تنها این موضوع مطرح می شود، بلکه یکی از اصلی ترین اصول سئو سایت رویکرد Mobile-first است که به واسطه آن، نسخه موبایلی سایت اهمیتش از نسخه دسکتاپ آن بیشتر شده است. دلیل آن هم مشخص است، کاربران موتور جست و جو در موبایل ها خیلی بیشتر از کاربران دسکتاپ هستند و ما نیز باید طراحی سایت برای موبایل را در اولویت اول قرار بدهیم. در اصول جدید سئو سایت، ریسپانسیو بودن یک سایت دیگر یک مزیت نیست و بلکه جزو اوج واجبات و اصول سئو تلقی می شود.

البته اینکه سئو موبایل مهم است، اصلا دلیل بر این نیست که نسخه دسکتاپ را نباید در نظر بگیریم، به هر حال هنوز هم درصد جست و جو های دسکتاپ بالاست و هنوز تمام جست و جو ها در موبایل ها انجام نمی شود.

Crawling/Indexing

ما می دانیم که چند مورد از مهمترین اصول سئو چیست که معمولا هم این اصول، مرتبط با کار خودمان است. اما یکی از مهمترین اصول سئو هم هستش که همه آن دست ما نیست و آن هم Crawling یا خزیدن ربات های گوگل است. قبلا هم در مقالات قبلی گفتیم که این خزیدن چیست، ربات های موتور جست و جو که معروف ترین آن هم گوگل بات است، یک سری ربات هستند که در طی دنیای وب سفر می کنند و سایت ها را کرال می کنند و در نهایت در موتور جست و جو آن ها را Index می کنند. به زبان ساده تر، این ربات ها سایت های داخل وب را پیدا می کنند و در صورت نبود هیچ مانعی، آن سایت ها را به فهرست مطالب موتور جست و جو اضافه می کنند.

نقش ما در این میان چیست؟ ما باید سایتمان را به گونه ای طراحی کنیم که برای این ربات ها قابل خواندن باشد. دسترسی ربات ها را به سایتمان نبندیم، سرعت بارگذاری سایتمان بالا باشد، از طریق Search Console نحوه Crawl سایتمان را مانیتور کنیم و خلاصه هر کاری که لازم است بکنیم تا سایت ما توسط این ربات ها کرال بشود و در نهایت، به دیتابیس موتور های جست و جو اضافه شویم.

سئو تکنیکال

شاید اگر در رابطه با سئو مطالعه کرده باشید، وقتی به این بخش از مقاله اصول سئو چیست می رسید تعجب کنید و با خود بگویید که “چرا در رابطه با سئو On-page و Off-page صحبتی به میان نیامد، اما سئو تکنیکال در نظر گرفته شد؟” چون ما در اینجا در رابطه با اصول صحبت می کنیم و قرار نیست روش های سئو کردن سایت را آموزش بدهیم. سئو تکنیکال، به علاوه اینکه یک سری از روش های سئو کردن سایت را در خودش جای می دهد، به خودی خود جزوی از اصول سئو نیز به شمار می رود. چرا؟ چون سئو تکنیکال اموری دارد که در نهایت منجر به سلامت، امنیت و ارتقای تجربه کاربری در سایت می شود. سرعت سایت، کدنویسی سایت، اسکریپت ها، مارک آپ های Schema، کنونیکالیزیشن و … همگی جزو فاکتور های سئو تکنیکال می باشند.

همیشه این را در ذهن داشته باشید که با وجود اینکه سئو تکنیکال به نسبت انواع دیگر سئو کمتر مطرح می شود، اما توجه نکردن به آن می تواند منجر به نابودی سئو سایت ما بشود. در سال 2022، سئو تکنیکال خیلی بیشتر از دیگر انواع سئو مورد قبول موتور های جست و جو می باشد و ما نیز داریم درباره اصولی صحبت می کنیم که کاملا مورد قبول موتور جست و جو است.

محتوا

چرا در اصول سئو چیست ، انقدر دیر به “پادشاه” اشاره کردیم. درست است که محتوا پادشاه است ، اما محتوا یا بر پایه اصول قبلی انجام می شود و یا اولویت آن بعد از یک سری اصولی است که در قسمت های قبلی آن را توضیح دادیم. اما اگر قرار بود در رابطه با فاکتور های سئو سایت صحبت کنیم، مطمئن باشید که اول از همه به محتوا اشاره می کردیم. زمانی کسب و کار و مخاطب ما مشخص شد، تحقیق کلمه کلیدی را انجام دادیم، انگیزه مخاطب ما مشخص شد و به طور کلی هر چیزی که در رابطه با سلامت سایتمان بود هم تضمین شد، دیگر نوبت به محتوا می رسد. محتوا یکی از مهمترین اصول سئو است و کیفیت آن در سئو سایت تاثیر مستقیم دارد.

محتوای ما پیش از هر ویژگی ای که باید به آن اضافه کنیم، باید پاسخ دهنده باشد. محتوای ما باید همان چیزی باشد که مخاطب به دنبال آن است و باید با خواندن آن، مخاطب برای پاسخ به سوالش دیگر سراغ سایت دیگری نرود. محتوای ما باید بدون عیب و ایراد، با لحن مناسب مخاطب، مرتب و جذاب باشد.

Link

اگر سوال این بود که فاکتور های سئو چیست ، لینک را احتمالا در مورد دوم به شما می گفتیم. سوال این است که اصول سئو چیست و دیگر داریم به پایان مقاله نزدیک می شویم و آن را نا بردیم. تعجبی هم ندارد، برخلاف باور عمومی، لینک جزوی از اصول سئو نیست، بلکه صرفا فاکتوری برای اعتبار دهی به سایت ها می باشد و این “اعتبار سایت” است که یکی از مهمترین فاکتور های سئو سایت محسوب می شود. لینکسازی خارجی و داخلی در سایت، یکی از مهمترین اصول سئو سایت به شمار می روند و هیچکس هم منکر آن نیست. اما لینکسازی، باید با روش های درست و دقیق انجام بشود و ما نباید سعی کنیم که با لینکسازی، الگوریتم های موتور های جست و جو را دور بزنیم.

هیچوقت یادتان نرود که لینک ها نشانه اعتبار سایت شما هستند و خود این لینک ها هم باید از منابع معتبر و در موقعیت درست به سایت شما اشاره کنند تا سایت شما به آن اعتباری که می خواهد برسد.

اقدام!

استراتژی عالی داشته باشید، بهترین محتوا را داشته باشید، بهترین لینکسازی را انجام بدهید و سایتتان هم در بهترین حالت ممکن باشد، عامل بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل! بدون شروع فعالیت سایت، سئو سایت نمی تواند تا حد ممکن برای شما حاصل بشود. شاید تصور کنید که سئو سایت، باید قبل از شروع کار سایت انجام بشود در حالی که واقعا اینطوری نیست. اگر می خواهید بدانید که یکی از اصلی ترین اصول سئو سایت چیست ، باید بگوییم که یکی از اصول سئو، فعال بودن سایت است. شما باید مخاطب داشته باشید، باید کارتان در حال انجام شدن باشد و باید دیدی از مخاطب خودتان داشته باشید تا بتوانید استراتژی های جدید نیز برای سئو سایت خودتان تدوین کنید.

پرهیز!

آخرین اصول سئو چیست ؟ انجام ندادن یک سری از کار ها! یکی از مهمترین اصول سئو، رعایت قوانین موتور جست و جو می باشد. استفاده از روش های کلاه سیاه مانند خرید لینک، Keyword Stuffing، سئوی منفی و … با قوانین موتور جست و جو مغایرت دارند و انجام آن ها می تواند آسیب جدی به سئو سایت شما وارد کند. پس این موضوع را حتما به عنوان یکی از اصول سئو در ذهن داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به شما گفتیم که اصول سئو چیست و باز هم این موضوع را تاکید می کنیم که اصول سئو با فاکتور های سئو متفاوت است و اصلا قرار نیست که این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه بگیریم. اصول سئو پایه های سئو را تشکیل می دهند و فاکتور های سئوی سایت، باعث قوی تر شدن سئو سایت ما می شوند. توجه به اصول، خیلی مهمتر از توجه به فاکتور ها می باشد و ما نیز به اشتباه، همیشه در حال توجه کردن به فاکتور ها هستیم. در حالی که شاید با رعایت کردن اصول، نیازی به سرمایه گذاری بالایی روی فاکتور ها نداشته باشیم. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که این اصول، در آینده دور و نزدیک به کمک شما بیایند و راهگشای شما باشند. امیدواریم که از این مقاله هم لذت برده باشید.

منبع:

Searchenginejournal

دیدگاهتان را بنویسید