گوگل از آن دسته موتور جست و جو های سختگیر است که نمی گذارد هر سایتی در نتایج بالا بماند. گوگل تمام تلاشش این است که همیشه بهترین سایت ها را در نتایج بالا نگه دارد که کاربران موتور جست و جویش را از دست ندهد. برای همین هم هستش که گاهی به جای الگوریتم ها، خودش دست به کار می شود که سایت هایی که از Webmaster Guidelines سرپیچی می کنند را شناسایی و مجازات کند. این کار، Manual Action گوگل است. Manual Action چیست ؟ در این مقاله قرار است نه تنها به این سوال پاسخ بدهیم، بلکه به شما بگوییم که اگر دچار چنین چیزی شدید چه اقداماتی باید انجام بدهید. قبل از هرچیز بگذارید به شما بگوییم که این مسئله خیلی جدی تر از چیزی هست که فکرش را می کنید. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا سایت شما دچار افت رتبه نشود.
میخوای بعدا بخونی ؟
دانلــــــود PDF
فهرست
C Manual Action چیست C نتیجه دریافت Manual Action C روش فهمیدن Manual Action چیست؟ C لیست Manual Action ها
خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول
مشاهده خدمات
Manual Action چیست
پایه و اساس تمامی ابزار های سئو سایت Google Search Console است. ابزاری که خود گوگل برای سایت ها به صورت رایگان قرار داده است که بتوانند در آن موارد مرتبط با Index سایتشان را مشاهده و مدیریت کنند. حال در پاسخ به اینکه Manual Action چیست باید بگوییم که در واقع اقدامی دستی و اختصاصی گوگل در برابر سایت های خطاکار است که خود گوگل هشدار آن را در Google Search Console برای مدیران سایت می فرستد. اینجا دیگر بحث الگوریتم هایی مثل پاندا، هامینگ برد و … نیست و اینجا دیگر خودش گوگل شخصا متوجه خطاکار بودن سایت ما می شود و اقدام مستقیم بر علیه آن انجام می دهد. شاید بهتر باشد بگوییم که Manual Action آن چیزی است که هیچ سئوکاری در سئو سایت نمی خواهد با آن مواجه بشود و اگر بشود، می داند که حتما یک چیزی خیلی در سایت ایراد دارد.
اگر تا به حال درگیر Manual Action گوگل نبوده اید که جا دارد بگوییم: خوش به حالتان! اگر اما درگیر این مسئله شده اید و زود اقدام کردید، نگران نباشید، ما سعی می کنیم که یک سری از راه ها خلاص شدن از این مسئله را در موقعیت های مختلف به شما آموزش بدهیم و بگوییم که چه کار هایی باید برای سایتتان انجام بدهید که درگیر چنین مسئله ای نباشید. البته همچنان جا دارد که تاکید کنیم همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس اگر هنوز درگیر این مسئله نشده اید، این مقاله را به طور کامل بخوانید که هیچوقت هم درگیر آن نشوید. اگر شما بدانید که Manual Action چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد، احتمال اینکه سایت شما از ایندکس گوگل حذف بشود پایین تر می آید و دچار افت رتبه محسوسی هم نخواهید شد. در ادامه همراه ما باشید.
اگر Manual Action دریافت کنیم چه اتفاقی می افتد؟
بیایید مرور دیگری بکنیم بر اینکه Manual Action چیست و دقیقا چه اتفاقی می افتد. Manual Action یک هشدار خطا از طرف گوگل است که به سایت هایی داده می شود که قوانین گوگل را نقض می کنند. این سایت ها معمولا از استراتژی های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند و می خواهند نتایج گوگل را دستکاری کنند. برای اینکه گوگل این سایت ها را پیدا کند، هزاران کارمند از سرتاسر دنیا استخدام کرده است که این موارد را بررسی کند. حال اگر یکی از آن ها یک سایت خاطی پیدا کند، چه بلایی سر آن سایت می آید؟
به محض اینکه سایت مورد نظر این خطای Manual Action را دریافت کند، صفحه مورد نظر آن سایت یا کل صفحات سایت مورد نظر شاهد افت رتبه شدیدی خواهد شد و یا اینکه به طور کلی از نتایج گوگل حذف می شود. تمامی ترافیک های ارگانیک از این سایت گرفته می شود و ممکن است این افت رتبه در طی چند روز یا ناگهانی اتفاق بیفتد.
روش فهمیدن Manual Action چیست؟
برای اینکه بدانید روش فهمیدن Manual Action چیست باید بگوییم که اگر شما درگیر چنین چیزی شدید، از طریق Google Search Console از وجود آن با خبر خواهید شد. ما پیغامی شبیه به این پیغام را دریافت خواهید کرد:
In the report, you will see the type of issues Google was able to detect from your website and the list of pages that are affected. If you have submitted reconsideration requests, you will also be notified here if Google rejected your requests.
اینجاست که دیگر باید به فکر چاره بیفتید و ببینید که چه مواردی در سایت شما مشکل دارد. البته ما قرار نیست همینجا شما را تنها بگذاریم. می خواهیم لیستی از Manual Action ها را به شما معرفی کنیم و روش رویارویی با آن ها را نیز به شما آموزش دهیم. Manual Action ها معمولا به این دلایل بوجود می آیند و روش های رفع مشخصی هم دارند. پس همچنان در ادامه با ما همراه باشید.
لیست Manual Action هایی که با آن ها رو به رو خواهید شد
User-Generated Spam
حال که می دانیم Manual Action چیست باید مراقب وب سایت خودمان باشیم. خصوصا زمانی که وب سایت ما اجازه “محتوای تولید شده توسط کاربران” را می دهد. مثلا اگر وب سایت ما قابلیت فروم یا کامنت بلاگ را دارد ممکن است با بمباران لینک های غیر مرتبط و اسپمی مواجه بشود که همین مورد Manual Action را به همراه دارد.
راه حل:
در گوگل عبارت Site:domain + Query را سرچ کنید که در اینجا Domain همان دامنه شما و Query کلمه کلیدی صفحه مورد نظر شماست. به صفحه مورد نظر بروید و محتواهایی که این مشکل را بوجود آورده اند پاک کنید. البته باز هم اینجا پیشگیری بهتر از درمان است و سعی کنید که روش هایی در سایت خود اعمال کنید که اجازه ارسال این محتوا ها را ندهد. (می توانید از افزونه های Spam Protection وردپرس استفاده کنید)
Spammy Free Host
استفاده از هاست های رایگان می تواند باعث بالا رفتن اسپم در سایت شما بشود و در نتیجه Manual Action را به همراه داشته باشند. اگر می دانید Manual Action چیست دیگر نباید از این نوع هاستینگ ها استفاده کنید و باید هاست خودتان را ارتقا بدهید. اگر حتی سایت خود شما هم از هر اسپمی پاک باشد، چون سرور شما اشتراکی است، اگر در سایت های دیگر اسپم بوجود بیاید گریبان سرور و در نهایت گریبان شما را هم خواهد گرفت.
راه حل:
با مسئول فنی هاست خودتان تماس بگیرید و او را از اینکه Manual Action گوگل را دریافت کرده اید آگاه سازید. اگر اقدامی صورت نگرفت بهتر است که هاستینگ مورد نظر را رها کنید و دنبال شرکت دیگری بگردید.
Structured Data Issue
حالا که می دانیم Manual Action چیست باید از این به بعد حواسمان بیشتر به داده های ساختار یافته جمع باشد. اگر داده های ساختار یافته ما بر ضد Structured Data Guidlines باشد، ممکن است که گوگل Manual Action را ضد سایت ما انجام بدهد.
راه حل:
Structure data markup سایت خودتان را به روز رسانی کنید و سعی کنید که تمامی موارد مرتبط با Structured Data Guidelines را رعایت کنید. برای اینکه مطمئن شوید داده های ساختار یافته شما مشکلی ندارد هم می توانید از Structured Data Testing tool استفاده کنید.
Unnatural Links to your Site
قبلا در رابطه با استراتژی های اشتباه لینکسازی صحبت کرده ایم. حال که می دانیم Manual Action چیست باید بدانیم که اگر لینکسازی خارج از سایت ما غیر طبیعی باشد، حتما این هشدار را درایفت خواهیم کرد. چون در این صورت گوگل خیال می کند که ما می خواهیم با ساخت این لینک ها، رتبه ها را دست کاری کنیم. اموری مانند خرید لینک از PBN ها و تبادل لینک ها ممکن است باعث چنین چیزی بشوند.
راه حل:
وارد Google Search Console بشوید و بخش Link Report را نگاهی بیندازید و ببینید که آیا لینک مشکوکی وجود دارد یا خیر. اگر وجود داشت، یک فایل متنی از آن لینک ها آماده کنید و با استفاده از Disavow tool این لینک ها را دیس اوو کنید.
Unnatural Links from your Site
اینجا دیگر موضوع فرق می کند و بحث لینک هایی که به سایت شما می شود نیست. ایندفعه داریم درباره لینک های داخل سایت شما به سایت های دیگر صحبت می کنیم. اگر شما در سایت خودتان لینک های غیر طبیعی به سایت های دیگر بدهید ممکن است که دچار Manual Action بشوید و گوگل تصور کند که شما در حال فروختن لینک هستید.
راه حل:
اینکه شما لینک به سایت های دیگر بدهید ممکن است جنبه تبلیغاتی داشته باشد. پس بهتر است که تگ “rel=”sponsored”” را به این لینک ها اضافه کنید که به ربات های گوگل بگویید که این لینک جنبه تبلیغاتی دارد و شما مسئول اعتبار آن نیستید.
Thin Content with Little or no Added Value
حال که می دانید Manual Action چیست باید بگوییم که گوگل در برابر محتواهای ضعیف هم سختگیر است و ممکن است این مورد را در برابر آن ها نیز به کار بگیرد. البته محتواهایی که ارزشی اضافه نمی کنند، هر محتوایی نیستند و باید این ویژگی ها را داشته باشند که محتوای بد محسوب شوند:
-محتوا به طور اتوماتیک نوشته شده باشد
-محتوای کپی شده باشد
-یک پست میهمان بی کیفیت باشد
-یک صفحه دروازه باشد که فقط بخواهد کاربر را به صفحه دیگری وارد کند.
سخن پایانی
در این مقاله تلاش شد که ببینیم Manual Action چیست و یک سری از Manual Action ها را نیز به شما معرفی کنیم. این را بدانید که چون Manual Action یک اقدام دستی است، همیشه ممکن است به دلایل دیگری به جز آن هایی که ما گفتیم نیز بوجود بیاید. پس حتما باید مراقب این موارد باشید. امیدواریم که هرگز دچار چنین مشکلی نشوید و گوگل هرگز شخصا دشمن سایت شما نشود. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و از شما خواهش می کنیم همین حالا به سایت خودتان بروید و بیش از قبل مراقب آن باشید تا بتوانید جایگاه خودتان را در موتور جست و جو حفظ کنید.
منبع:
Seo-hacker