سئو سایت از آن دسته مباحثی به حساب می آید که هیچوقت اطلاعات مربوط به آن تمام نمی شود. هر روز که می گذرد گوگل و دیگر موتور های جست و جو، الگوریتم های سئوی خودشان را آپدیت می کنند و اتفاقا حق هم دارند! مثلا وقتی در حال حاضر بیشتر مردم دنیا وب سایت های مختلف را با تلفن همراه هوشمندشان چک می کنند، مسلما الگوریتم های سئو بیشتر به سمت سئو موبایل سوق پیدا می کنند. من و شاید شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید شاید در حال حاضر پشت لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خودمان نشسته ایم و با مبحث سئو درگیر هستیم. اما آیا دیگران هم مثل ما هستند؟ خیر. اینجاست که برای وب مستر ها مبحث سئو موبایل مطرح می شود. پس با ما همراه باشید.
میخوای بعدا بخونی ؟
دانلــــــود PDF
فهرست
C
سئو موبایل
C
سئو موبایل چیست؟
C
چرا سئو موبایل مهم است؟
C
آیا سئو موبایل فقط شامل تلفن همراه می شود؟
C
اقدامات اولیه برای سئو موبایل
C
نکات مهمی که در سئو موبایل باید رعایت شوند
سئو موبایل
زمانی که شما ترکیب سئو موبایل را می شنوید اول از همه به چه چیزی فکر می کنید؟ اصلا به نظر شما چه اتفاقی می افتد وقتی در موتور جست و جو در لپ تاپ کلمه ای را سرچ می کنیم یک سایت بالا می آید و در گوشی موبایل سایت دیگر؟ احتمال زیاد اگر در زمینه سئو سایت دستی داشته باشید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که سایت هایی که ریسپانسیو باشند، در نتایج اول نمایش داده می شوند. مسلما جواب شما درست است اما آیا ریسپانسیو بودن یک سایت به تنهایی تضمین کننده سئو موبایل خوب می باشد؟ مسلما خیر. در ادامه بیشتر درمی یابیم که سئو سایت برای موبایل اصلا چیست و به چه مواردی بستگی دارد.
سئو موبایل چیست ؟
سئو کردن برای موبایل به مجموعه اقداماتی گفته می شود که ما برای بهینه سازی سایت بر روی تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها انجام می دهیم. همچنین به علاوه آن، بهینه سازی برای موبایل شامل قابل دسترسی کردن منابع سایت شما برای عنکبوت های مخصوص کارول نسخه موبایلی سایت ها در موتور های جست و جو می باشد. این تعریف مسلما کوتاه، مختصر و ساده است. اما این اقداماتی که باید برای سئو کردن سایت روی موبایل انجام بشوند چندان هم ساده نیستند و به تخصص حداقل در سئو سایت نیاز دارند.
چرا سئو موبایل مهم است ؟
خلاصه بگوییم یا توضیح بیشتر می خواهید؟ اگر قرار باشد خلاصه جواب این سوال را بدهیم، پاسخ این می شود که:
به این دلیل که جست و جو های موبایل به طرز وحشتناکی از جست و جوهای دسکتاپ بیشتر است!
بیشتر اگر بخواهیم برای شما بگوییم پاسخ این است که در واقع، 58 درصد از تمامی سرچ هایی که در گوگل انجام می شود، از طریق گوشی های هوشمند است و فقط 42 درصد از آن ها سرچ های دسکتاپ(کامپیوتر شخصی و لپ تاپ) هستند.
جالب است بدانید که روز به روز این اختلاف درصد بیشتر هم می شود و سرچ های انجام شده توسط گوشی های موبایل چیزی حدود 27.8 میلیارد بیشتر از جست و جو های دسکتاپ هستند. پس دیگر نیازی نیست بیشتر توضیح بدهیم که چرا سئو سایت برای موبایل ، آینده سئو سایت به حساب می آید. دقیقا به همین خاطر هستش که گوگل، تمرکز الگوریتم هایش را دارد روی جست و جوی موبایل متمرکز می کند.
آیا سئو موبایل فقط شامل گوشی تلفن همراه می شود؟
خیلی ها فکر می کنند سئوی موبایل هم شامل سئو رو اسمارت فون ها و هم روی تبلت ها می شود. در حالی که خود گوگل اعلام کرده است که “اگر ما درباره سئو موبایل حرف می زنیم منظورمان اختصاصا دستگاه اسمارت فون است و شامل سئو تبلت نمی شود” . پس سئو کردن روی موبایل به تنهایی کافی نیست و سایت شما باید روی تمامی دستگاه ها بهینه سازی شود. حال چه این دستگاه موبایل و تبلت باشد، چه هرچیزی باشد که در آینده ایلان ماسک قرار است اختراع کند. (مسلما می دانید که بعید هم نیست!)
اقدامات اولیه برای سئو کردن روی موبایل چیست؟
قبل از اینکه وارد آن 12 نکته مهم برای سئو سایت روی موبایل بشویم، باید سه اقدام بدیهی و مهم را که مستقیما رو این موضوع تاثیر می گذارند را به شما بگوییم. این سه مورد دیگر یک المان و نکته کمک کننده محسوب نمی شوند. شما “باید” این کار ها را انجام دهید. اگر این سه کار(خصوصا مورد اول) انجام نشود، ممکن است حتی صفحه مورد نظر سایت شما روی مرورگر های اسمارت فون ها ایندکس نشود و به طور کلی سایت شما نمایش داده نشود. این سه مورد را با هم بررسی خواهیم کرد.
تاثیر طراحی سایت ریسپانسیو روی سئو
این نکته آنقدر بدیهی و مهم است که شاید اصلا نیازی به گفتن آن نبود. اما مگر می شود از مهمترین نکته در سئو سایت برای موبایل گذشت؟ زمانی که شما از طراحی سایت ریسپانسیو استفاده می کنید کد HTML و محتوای سایت شما هیچ تغییری نمی کنند و URL شما هم همانی هست که از قبل بود. منتهی شما به سادگی با استفاده از تگ “meta name=”viewport”” می توانید به مرورگر های دستگاه های مختلف، همان نسخه از صفحه سایتتان را بدهید که مناسب دستگاه مورد استفاده می باشد.
تنظیمات سروینگ پویا برای سئو
سروینگ پویا (Dynamic Servig) به این صورت است که شما به گونه ای سایتتان را طراحی می کنید که با URL یکسان، کد های HTML و CSS متفاوت را برای هر دستگاه نمایش بدهد. برای اینکار شما باید کدی را در هدر سایتتان قرار بدهید که کاربر از هر دستگاهی درخواست را ارسال کرد، کد های محصوص همان دستگاه اجرا بشوند. این موضوع به بات گوگل هم کمک می کند که تشخیص درستی از نسخه های مختلف سایت شما داشته باشد.
استفاده از URL های جداگانه
این موضوع نیاز به توضیح چندانی ندارد. به این صورت که شما یک URL مخصوص برای هرکدام از نسخه های صفحه سایتتان در دستگاه های مختلف تعریف می کنید. به این صورت که هر URL کد های HTML مخصوص به خودش را داشته باشد تا محتوای سایت مناسب دستگاهی که کاربر دارد استفاده می کند نمایش داده شود.
در نظر داشته باشید که شما باید از بین راه های بالا یکی را انتخاب کنید، اما طراحی ریسپانسیو چیزی است که همیشه به طور کلی باید آن را مد نظر قرار دهید.
نکات مهم در سئو موبایل
نکات مهمی که در سئو موبایل باید رعایت شوند
1-فایل های جاوا اسکریپت، CSS و تصویر را بلاک نکنید:
یک سری از توسعه دهندگان سایت برای اینکه سایت روی گوشی های موبایل با سرعت بیشتری لود شود، یک سری از فایل های جاوا اسکریپت، CSS و عکس ها را کاری می کنند که در نسخه موبایل نمایش داده نشود. در حالی که همه فایل های یک صفحه باید در دسترس کراولر های موتور جست و جو قرار بگیرند. به علاوه، این اقدامات نیز باید صورت بگیرد:
- از طریق Google Webmaster tools باید اقدام “Fetch as Google” انجام شود که مطمئن شویم تمامی سی اس اس ها، جاوا اسکریپت ها و عکس ها قابل کراول شدن هستند.
- باید robot.txt را چک کنیم تا مطمئن شویم هیچ صفحه ای از نظر گوگل پنهان نیست.
- باید مطمئن شویم که ری دایرکت به URL های جداگانه در گوشی به خوبی انجام می شود تا صفحه ای که برای اسمارت فون ها طراحی کردیم به درستی نمایش داده شود.
2-محتوا هایی که پخش نمی شوند را بهینه سازی کنیم:
ممکن است در صفحه سایت شما ویدیویی باشد که در دسکتاپ به خوبی پخش می شود، اما در گوشی هرچقدر که کاربر تلاش می کند play نمی شود. برای همین شما باید از HTML5 استفاده کنید که تضمین کنید تمامی ویدئو ها به خوبی روی تمام دستگاه ها مطابقت پیدا کند. همچنین بهتر است از Flash شدن ویدیو هم جلوگیری کنید که محتوای آن به خوبی برای موتور های جست و جو قابل فهم باشد.
3-ریدایرکت های خطا دار را رفع کنید:
با استفاده از Google Webmaster Tool می توانید این ری دایرکت ها را پیدا کنید و برای رفع آن ها اقدامات لازم را انجام دهید. این ارور ها را می توانید در بخش URL Errors پیدا کنید.
4-به ارور های 404 موبایل حواستان باشد:
ممکن است گاهی یک صفحه شما در نسخه دسکتاپ کاملا درست باشد اما در نسخه موبایل با همان URL ارور 404 بدهد. چاره این است که شما آن صفحه را در نسخه موبایلی به یک صفحه مناسب ری دایرکت کنید.
5-سرعت سایتتان را در گوشی بالا ببرید:
برای این کار می توانید از ابزار هایی مثل Google page speed و gtmetrix استفاده کنید و با رفع ارور هایی که آن ها به شما در بخش Mobile نشان می دهند سرعت سایتتان را بهبود ببخشید.
6- از تگ ‘Rel=Alternate Media’ استفاده کنید:
با این کار شما می توانید نقشه URL های سایتتان را برای دسکتاپ و موبایل فعال کنید. شما می توانید این تگ را به نسخه دسکتاپ سایتتان اضافه کنید و نسخه موبایلی آن را برای موتور های جست و جو تعریف کنید. البته برعکس این کار یعنی قرار دادن تگ در نسخه موبایلی پیشنهاد “نمی شود”.
7-متغیر “Vary:User-Agent” را به HTTP هدر اضافه کنید:
اگر از سروینگ پویا استفاده می کنید که بالاتر آن را توضیح دادیم، می توانید این متغیر را در هدر سایتتان قرار دهید که ری دایرکت به نسخه موبایلی سایت به درستی انجام بشود.
8-از ‘Rel-Canonical’ استفاده کنید:
تگ های کنونیکال برای این به کار می روند که صفحه های کپی ساخته نشوند. اگر این تگ را اضافه کنید به گوگل کمک می کنید که نسخه های مختلف سایت شما را جداگانه برای هر دستگاه ایندکس کند. این موضوع باعث می شود که اشتباهی در ایندکس صفحات مختلف سایت شما در گوشی بوجود نیاید.
9-عنوان سئو و توضیحات متا را بهینه کنید:
صفحه گوشی کوچک تر از صفحه دسکتاپ است. پس بهتر است علاوه بر اینکه کلمه کلیدی شما در توضیحات متا و عنوان سئو آورده می شود، متن آن ها به گونه ای باشد که در صفحه نمایشگر گوشی به طور کامل نمایش داده شود.
10-از داده های ساختار یافته استفاده کنید:
اشخاص وقتی چیزی را سرچ می کنند، دوست دارند سایت به سرعت لود بشود و در دسترس قرار بگیرد. پس از داده های کم حجم و محتوای ساختار یافته در صفحه خودتان استفاده کنید تا تاخیری در لود صفحه ایجاد نشود. از این داده های ساختار یافته در بخش Snippet هم می شود استفاده کرد که نرخ کلیک را در صفحه سرچ بالا می برند.
11-از مزیت های جست و جوی محلی استفاده کنید:
گوشی های موبایل قابل حمل هستند و قابلیت GPS و لوکیشن را دارا می باشند. به همین دلیل هم ممکن است مخاطبان شما در نزدیکی شما باشند. حتما تا جایی که می شود اسم کمپانی، آدرس، شماره تلفن و کال تو اکشن های مختلف را در صفحه تان قرار دهید تا مخاطبان به سرعت بعد از سرچ بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.
12-برای سایتتان سایت مپ طراحی کنید:
درست است که این موضوع آخرین مورد است، اما اهمیت آن به اندازه موارد دیگر می باشد. یک سایت مپ برای نسخه موبایل سایت خود طراحی کنید که ایندکس شدن آن را از صفحات دیگر نسخه های سایتتان جدا کنید تا شناسایی آن برای ربات های گوگل آسان تر بشود.
نتیجه گیری
سئو موبایل یکی از موارد مهم سئو سایت می باشد. جدی گرفتن این موضوع می تواند باعث شود که هم مخاطبان سایت شما بیشتر شوند، هم گوگل به عنوان یک سایت معتبر به شما نگاه کند و رتبه بالاتری در موتور های جست و جو دریافت کنید. رعایت کردن تمامی این نکات شاید باعث نشود که شما به سرعت و یک شبه به رتبه اول برسید، اما مسلما سئو کردن سایت برای موبایل می تواند یکی از موارد مهم کمک کننده و تاثیر گذار در رتبه شما باشد. سئو چیزی نیست که بشود از آن سریع نتیجه گرفت، اما نتیجه آن همیشگی و پایدار است. امیدواریم که نکاتی که گفته شد سئو سایت شما را بیش از پیش بهبود بخشیده باشد.
منابع:
Backlinko
Smartinsights