سایت های موسیقی در ایران تقریبا جزو با سابقه ترین انواع سایت ها محسوب می شوند. به این دلیل که معمولا هنرمندان حوزه موسیقی بستری به جز سایت برای عرضه آهنگ های خود نداشتند و خرید آلبوم موسیقی به طور فیزیکی هم در همه جا مقدور نیست. برای همین هم هستش که طراحی سایت موسیقی همیشه جزو انتخاب های طراحان و برنامه نویسان محسوب می شد و حال می خواهیم ویژگی های یک سایت موسیقی خوب را بیان کنیم و ببینیم که در این دنیای پر رقابت، چه سایتی می تواند موفق تر از بقیه عمل کند. در واقع به این خاطر که رقابت در این سایت ها بسیار زیاد است، برای موفقیت سایت موسیقی شما حتما باید یک سری نکات را مو به مو رعایت کنید که کاربران بیشتر برای دریافت موسیقی هایشان به شما رو بیاورند. پس با ما همراه باشید تا این ویژگی ها را برشماریم.
میخوای بعدا بخونی ؟
دانلــــــود PDF
فهرست
C
ویژگی های یک سایت موسیقی خوب
C
اطلاعات تماس در سایت موسیقی
C
وجود لینک های شبکه های اجتماعی در سایت
C
امکان گوش دادن و خریدن در لحظه
C
خبر اجراهای زنده را کجا ببینیم؟ سایت موسیقی خوب شما
C
سایت موسیقی، شما را معرفی می کند
C
ویدیو ها و بلاگ
C
امکان ثبت نام در خبرنامه
C
تصاویر سایت موسیقی خوب
C
لینک دادن به سایت هایی که خبری از شما منتشر میکنند
C
یک سایت موسیقی خوب می داند که مخاطبش کیست
طراحی سایت موسیقی تابان شهر
مشاهده صفحه
ویژگی های یک سایت موسیقی خوب
درواقع طراحی سایت موسیقی چیزی نیست که نشود به موفقیت آن امیدوار بود. به هر حال می دانیم که هنوز هم با وجود شبکه های اجتماعی، بهترین آرشیو برای نگهداری از موزیک ها، دریافت و خرید آن ها، سایت ها می باشند. حال در این زمینه باید ویژگی های یک سایت موسیقی خوب رعایت بشوند که شما بتوانید به دیده شدن بیشتر سایتتان امیدوار تر باشید. طراحی سایت موسیقی کار چندان ساده ای نیست به این دلیل که این سایت ها، المان های دیگری به جز تصویر و متن را در خود جای می دهند و شما باید فضایی را ایجاد بکنید که کاربر بداند که برای موسیقی به اینجا آمده است و قرار نیست که دست خالی بیرون برود. برای همین هم رعایت “نکات سایت موسیقی خوب” همیشه از اوج واجبات است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.
در مقالات قبلی هم درباره حوزه های طراحی سایت صحبت کردیم و هم به ویژگی های چند نوع از سایت ها در زمینه های مختلف اشاره کردیم که هرکدام باید یک سری موارد را رعایت کنند. موارد تکنیکی در بیشتر این سایت ها مشترک می باشد. مثلا اینکه سایت شما ریسپانسیو باشد برای همه نوع سایت ها صدق می کند یا اینکه سرعت بالای بارگذاری برای همه سایت ها واجب است و باید آن را رعایت کنند. اما در محتوای این سایت و نوع ارائه محتوا همه چیز متفاوت است. شاید یک سری اشتراکاتی داشته باشند، اما در کل مثلا ویژگی های یک سایت موسیقی خوب با ویژگی های یک سایت پزشکی خوب از نظر محتوایی زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت است و به طور کلی هدف این سایت ها با یکدیگر فرق می کند. (احتمالا نیاز به گفتن نیست اما می خواهیم موضوع روشن شود)
وقت آن رسیده است به سراغ این ویژگی ها برویم.
اطلاعات تماس در سایت موسیقی
واضح است که بودن اطلاعات تماس در تمامی سایت ها لازم است اما معمولا دیده شده است که این اطلاعات تماس در سایت های موسیقی چندان واضح نیستند و مخاطب آن حس نزدیکی به سایت را دریافت نمی کند. شما باید اطلاعات تماستان همیشه در دسترس باشد تا هواداران و یا مسئولان و تهیه کنندگان موسیقی بتوانند از طریق سایت با شما در ارتباط باشند. شما باید مطمئن شوید که آن ها یک آدرس ایمیل درست از شما مشاهده می کنند و یا راه های دیگری برای ارتباط با شما دارند. همیشه هم پیام های خودتان را چک کنید و اگر شد به آن ها پاسخ بدهید. مطمئن باشید که این موضوع حس خوبی در مخاطب سایت شما ایجاد می کند و ممکن است که یک مخاطب سایت، تبدیل به یک طرفدار بشود.
لینک های شبکه های اجتماعی در سایت موسیقی شما هستند؟
کاربران هر روز فرصت نمی کنند به سایت شما سر بزنند و از اخبار آهنگ ها و آلبوم هایتان با خبر شوند. اما مسلما هر روز گوشی موبایل هوشمند در دست در حال چک کردن وال یا Feed شبکه های اجتماعیشان هستند. پس حتما لینک های شبکه های اجتماعیتان را در سایت قرار بدهید تا مخاطب بتواند بیشتر از شما با خبر باشد. لطفا این لینک ها را هم صرفا خیلی کوچک در فوتر سایت قرار ندهید و در جاهای دیگر نیز که مخاطب می بیند هم روی آن ها مانور بدهید. در واقع این امکان را به مخاطب بدهید که هرکجا که هست و در هر موقعیتی از شما با خبر باشد.
یکی از ویژگی های یک سایت موسیقی خوب : امکان گوش دادن و خریدن در لحظه
بله! مسلما یکی از ویژگی های یک سایت موسیقی خوب این است که کاربر بتواند از طریق سایت موسیقی های شما را خریداری کند. اما فکر نمی کند کاربر باید بداند که دارد چه چیزی را می خرد؟ کاربر قرار است که پولی پرداخت بکند و به طور کلی دلیل اصلی ای که او اینجاست این است که می خواهد موسیقی گوش بکند و بخرد. پس امکان پخش موسیقی را در سایت خود قرار دهید تا کاربر بتواند وارد لینک آهنگ شما بشود و آهنگ را گوش کند. مطمئنا کار شما خوب است و مطمئنا با شنیدن کار زیبای شما کاربر می خواهد که موسیقی را خریداری کند. (می دانیم که موسیقی کالای مصرفی نیست پس نگران نباشید که کاربران اگر از موسیقی خوششان بیاید با یک بار گوش دادن راضی می شوند)
خبر اجراهای زنده را کجا ببینیم؟ سایت موسیقی خوب شما
یکی از ویژگی های یک سایت موسیقی خوب این است که امکانی برایش فراهم شود که زمان بندی اجرا های زنده در آن قرار داده شود. احتمالا طرفداران شما دوست دارند که اجرای شما را ببینند و حسابی هم برای آن هیجان زده هستند. اما شما باید مطمئن شوید که طرفدارانتان از اجرای زنده شما با خبر خواهند شد و می توانند حتی رزروشان را هم در سایتتان انجام دهند.
ویژگی های یک سایت موسیقی خوب : شما را معرفی می کند
باید مطمئن شوید که در سایتتان یک بیوگرافی کامل از شما وجود دارد. هم برای اینکه طرفدارانتان بیشتر شما را بشناسند و هم اینکه مخاطبان جدید بیشتر با سبک کار شما آشنا بشوند. پس یکی از ویژگی های یک سایت موسیقی خوب این است که بیوگرافی آرتیست را در خود داشته باشد. این بخش مانند همان درباره ما سایت های شرکتی عمل می کند اما حتی می شود گفت از آن هم واجب تر است. شاید اگر بخواهید با یک شرکتی کار کنید سشناخت اعضا و آرمان های آن ها چندان برایتان مد نظر نباشد، اما وقتی طرفدار یک موسیقیدان هستید، دانستن بیوگرافی او برایتان مهم است و انتظار هم می رود که در سایت آرتیست این بیوگرافی باشد.
ویدیو ها و بلاگ
بلاگ پست کنید، ویدیو بگذارید، از حال خودتان طرفداران را با خبر کنید، یکی از اعضای گروه موسیقیتان کار جالبی انجام داده است؟ آن را بیان کنید، از طرفدارانتان تشکر کنید و هر محتوایی که فکر می کنید جالب است طرفداران شما بدانند. طرفداران می خواهند که درباره شما بدانند و سایت شما منبعی برای آن ها به حساب می آید که شما با پست های متنی یا ویدیو می توانید با آن ها بیشتر در ارتباط باشید.
در یک سایت موسیقی خوب ، می شود در خبرنامه ثبت نام کرد!
یکی از ویژگی های یک سایت موسیقی خوب این است که کاربران بتوانند در سایت ثبت نام کنند. حال با این ثبت نام چه اتفاقاتی می افتد؟ یکی از آن ها این است که شما می توانید ایمیل کاربران خودتان را داشته باشید تا بتوانید به راحتی با آن ها در ارتباط باشید. می دانید که شبکه های اجتماعی می آیند و می روند اما ایمیل همیشه هست. برای همین هم هستش که شما می توانید کاربران را در خبرنامه خود عضو کنید تا طرفداران ارتباطشان در هر شرایطی با شما برقرار بماند.
واضح ترین مورد ویژگی های یک سایت موسیقی خوب : تصاویر!
تصاویر با کیفیت و خوب از ویژگی های یک سایت موسیقی خوب محسوب می شوند. می دانید که امروزه موسیقی فقط صوت نیست و تصویر هم در آن نقش مهمی ایفا می کند. حتما مطمئن شوید که یک عکاس خوب برای تصاویر سایتتان استخدام می کنید تا از اجرا های شما، لحظات ضبط، پشت صحنه ها و … برای سایت عکس های خوبی بگیرد. تصاویر یکی دیگر از راه های ارتباطی شما با طرفدارانتان است و مطمئن باشید طرفداران به خوبی از آن ها استقبال خواهند کرد.
جایی خبری از شما منتشر کرده؟ به آن در سایت لینک بدهید!
آیا سایت خبری خاصی درباره شما صحبت کرده است؟ با سایت یا رسانه ای مصاحبه داشته اید؟ در جایی چیزی درباره شما گفته اند؟ یکی از ویژگی های یک سایت موسیقی خوب این است که تمام این خبر ها را معکس کند و به آن ها لینک بدهد. نه تنها این موضوع باعث شگفتی طرفدارانتان می شود، بلکه به خاطر لینک ها، موتور های جست و جو نیز رتبه بیشتری به شما خواهند داد.
یک سایت موسیقی خوب می داند که مخاطبش کیست
یکی از ویژگی های یک سایت موسیقی خوب این است که حتما ابزار های آماری از جمله Google Analytics روی آن نصب شده باشد. این ابزار ها می توانند رفتار کاربران در سایت شما را ارزیابی کنند و یک دید وسیعی از فعالیت نه تنها سایت، بلکه فعالیت هنری شما نیز به شما بدهند. به این صورت شما می توانید متوجه شوید که مخاطب دقیقا دنبال چه چیزی می گردد و سلیقه او را بیشتر مورد ارزیابی قرار خواهید داد.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم تا جایی که می توانیم ویژگی های یک سایت موسیقی خوب را برای شما بیان کنیم. در نظر داشته باشید که این موارد اگر رعایت بشوند، تضمین کننده موفقیت شما نیستند، اما حداقل اینکه این خبر خوب را به شما می دهند که سایت خوبی دارید و این سایت می تواند واسطه جذب مخاطب بیشتر شما نیز بشود. پس از هنرمندان عزیز خواهش می کنیم که در دنیای امروز طراحی سایت را بیشتر جدی بگیرند و حتی بیشتر از قبل روی آن تمرکز کنند. ممنون که در این مقاله هم همراه ما بودید.
منبع:
Audiotheme