شبکه ایمن

مراحل ایندکس گوگل چیست؟ 3 مرحله تا قرار گرفتن سایت شما در گوگل!

93 درصد از سرچ های دنیا از موتور های جست و جو شروع می شود. بدیهی است که این عدد، عدد کوچکی نیست و خودش اهمیت موتور های جست و جو را نشان می دهد. یک موتور جست و جو هم هست که همه ما آن را می شناسیم و دیگر قدرتمندتر از آن وجود ندارد. پر بازدید ترین دامنه در دنیا یعنی گوگل که سایت ها هرکاری می کنند که در موتور جست و جویش قرار بگیرند. مراحل ایندکس گوگل خیلی طول نمی کشد که انجام بشوند. اگر بعد از چند روز دیدید که سایت شما در موتور جست و جوی گوگل قرار نگرفته است (حتی اگر در صفحه دهم یا نهم هم باشد)، آن موقع است که در یکی از این مراحل احتمالا مشکلی پیش آمده است که از سمت سایت شماست. در این مقاله همراه ما باشید تا این مراحل ایندکس را بررسی کنیم.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

مراحل ایندکس گوگل

C

همه چیز در مورد مراحل ایندکس گوگل

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

مشاهده خدمات پست مهمان معکوس چیست

مراحل ایندکس گوگل

ما تمام امور سئو سایت را انجام می دهیم که سایت ما در موتور جست و جو رتبه بگیرد. قبل از اینکه اصلا بخواهیم به رتبه گرفتن و رقابت با سایت های دیگر فکر کنیم، باید به فکر این باشیم که سایت ما در گوگل ایندکس بشود. سایت ما باید مراحل ایندکس گوگل را طی کند، مشکلی وجود نداشته باشد و همه چیز سر جای خود باشد تا سایت ما تازه در نتایج صفحه SERP قرار بگیرد. بعد از آن است که تازه باید به فکر این باشیم که چگونه رتبه های بالاتر را کسب کنیم. معمولا سایت ها اگر مشکل خاصی در خصوص Index نداشته باشند، در صفحه موتور جست و جوی گوگل ایندکس می شوند. حال اینکه کدام رتبه را دریافت کنند بستگی به سئو سایت دارد که بحث جداگانه ای است که در مقالات قبلی خیلی درباره آن صحبت کرده ایم.

تمام چیزی که در اینجا قرار است درباره آن صحبت کنیم مراحل ایندکس گوگل است. اینکه سایت شما چه فرایندی را طی می کند که در نهایت وارد صفحه موتور جست و جو می شود. فرایندی که نه توسط انسان، بلکه توسط ربات های گوگل انجام می شود که به آن ها Crawler (خزنده)، Spider (عنکبوت) و به طور رسمی و علمی Bot (ربات) می گویند. این ربات ها مثل انسان نمی توانند متوجه تصاویر و المان های دیگر سایت بشوند. تنها چیزی که آن ها قدرت خواندنش را دارند، متون و کد ها هستند. پس اگر در مراحل ایندکس گوگل مشکلی هم پیش بیاید، به این دلیل است که احتمالا یک چیزی باعث شده است که این ربات ها، طبق الگوریتم هایشان، صفحه را مناسب ایندکس تشخیص نداده اند. حال بهتر است اول فرایند ایندکس را تعریف کنیم و بعد به سراغ مراحل آن برویم.

همه چیز در مورد ایندکس گوگل

ایندکس گوگل چیست؟

قبل از اینکه وارد مراحل ایندکس گوگل بشویم بهتر است برای کسانی که نمی دانند، یک قدم عقب تر برویم و این Google Search Index را برایشان توضیح دهیم. ایندکس گوگل در واقع کل سایت هایی هستند که در موتور جست و جوی گوگل برای کاربران نمایش داده می شوند. حال Indexing یا ایندکس شدن به فرایندی گفته می شود که طی آن یک سایت از فیلتر های موتور جست و جو با موفقیت عبور می کند و وارد صفحه SERP می شود. درست است که گوگل فیلتر های سختگیرانه ای دارد، اما معمولا پس از مدتی بعد از انتشار مطلبی در سایت، می توانید آن را در نتایج موتور جست و جو مشاهده کنید. برای اینکه ببینید که کدام یک از صفحات سایت شما در گوگل Index شده اند یا می توانید Search Console را چک کنید، یا می توانید عبارت زیر را در گوگل تایپ کنید:

Site: yourdomain.com

بدیهی است که جای yourdomain باید دامنه سایت خودتان را قرار بدهید و اگر هم اکستنشنتان .com نیست و چیز دیگری است، باید آن را به جای .com قرار بدهید. به همین راحتی می توانید صفحات سایتتان که در گوگل ایندکس شده است را مشاهده کنید. اگر دیدید صفحه خاصی در گوگل ایندکس نشده است، احتمالا مشکل از آن صفحه می باشد که جلوتر توضیح خواهیم داد که این مشکلات، از کدام نوع می توانند باشند. اما اگر دیدید که کل سایت شما بعد از مدتی هم در گوگل ایندکس نشده است، بهتر است با سئو کار یا طراح سایتتان حتما یک جلسه مهم داشته باشید.

چرا ایندکس گوگل مهم است و چرا دانستن مراحل ایندکس گوگل اهمیت دارد؟

پاسخ این سوال که چرا ایندکس گوگل مهم است کاملا سادست. کاربران اینترنت 93 درصدشان وقتی مرورگر را باز می کنند اول وارد گوگل می شوند. (چون معمولا از گوگل کروم هم استفاده می کنند فقط کافیست مرورگر را باز کنند تا وارد گوگل شوند) پس برای اینکه سایت شما را پیدا کنند باید کلمه کلیدی مرتبط با سایت شما را جست و جو کنند تا به شما برسند. حال این کلمه کلیدی ممکن است خدماتی باشد که کسب و کار شما ارائه می دهد و یا ممکن است خود برند شما باشد. به هر حال شما باید در گوگل ایندکس شده باشید که کاربر شما را پیدا کند و امیدی باشد که تبدیل به مشتری خدمات شما بشود.

اما چرا مراحل ایندکس گوگل مهم است و باید آن ها را بدانیم؟ به این خاطر که اگر این مراحل را ندانیم، یا انتظار خواهیم داشت که به محض انتشار صفحه جدید در سایتمان، صفحه وارد موتور جست و جو بشود و اگر نشود نگران بشویم، یا اگر هم گوگل صفحه ما را ایندکس نکند نمی توانیم بفهمیم که مشکل از کجاست. در نتیجه دانستن مراحل ایندکس گوگل خیلی مهم است. پس بهتر است هرچه سریعتر به سراغ این مراحل برویم.

مراحل ایندکس گوگل در 3 مرحله

فرایند ایندکس گوگل در سه مرحله کراولینگ (Crawling)، ایندکسینگ (Indexing) و رتبه بندی (Ranking) اتفاق می افتد. بیایید این مراحل را یکی یکی بررسی کنیم.

مرحله اول: Crawling

اولین برخورد گوگل در مراحل ایندکس گوگل با سایت شما وقتی است که صفحه سایت شما را کراول می کند. یک کراولر با روش های مختلفی ممکن است سایت شما را پیدا کرده باشد. ممکن است یک لینک در سایت دیگری را دنبال کرده باشد و به سایت شما رسیده باشد یا ممکن است شما آن صفحه را مستقیما در Sitemap خود قرار داده باشید. به هر حال به محض اینکه سایت شما را کراول ببیند، آن را کراول می کند و یعنی کل کد های صفحه را اسکن می کند تا ببیند چه چیزی در آن وجود دارد. این کراولر متون و کد ها را می خواند و در صورتی سایت را کراول نمی کند که شما خودتان با تنظیمات سایت، دسترسی ربات ها را بسته باشید.

هر سایتی هم یک Crawl Budget دارد که در واقع بودجه ای است که گوگل برای کراول شدن سایت شما در نظر می گیرد. هرچقدر سایت شما فعال تر باشد، معمولا کراول باجت بیشتری هم دارید.

مرحله دوم: Indexing

وارد مهمترین مرحله از مراحل ایندکس گوگل شده ایم. زمانی که کراولرها سایت شما را کراول کرده اند و در قدم بعدی می خواهند آن را ایندکس کنند. این مرحله خیلی حساس است و اگر سایت شما نیازمندی های ایندکس را رعایت نکرده باشد، گوگل سایت را ایندکس نمی کند و شما نیز رتبه ای در این موتور جست و جو دریافت نمی کنید. یعنی شما اصلا در رقابت قرار نمی گیرید که اصلا بخواهید رتبه ای هم داشته باشید. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک سایت ایندکس نشود:

Noindex: اگر سایت شما تگ noindex را در HTML خودش داشته باشد، دارد به گوگل می گوید که سایت را ایندکس نکند. در این مورد خود شما هستید که اجازه را به گوگل نمی دهید.

Content: گوگل صفحه ای که محتوای بی ارزش داشته باشد را ایندکس نمی کند. در مقالات قبلی گفتیم که صفحات زیر 300 کلمه یا محتواهای غیر مرتبط ایندکس نمی شوند.

Duplicate Content: صفحه ای که محتوای آن کپی باشد معمولا ایندکس نمی شود. (مگر اینکه اشتباهی رخ بدهد که بعید است!)

Sitemap: ممکن است صفحه مورد نظر شما در سایت مپتان ثبت نشده باشد.

Canonicalization: زمانی که ورژن های مختلفی از سایت شما وجود داشته باشد، گوگل آن ورژنی که تگ non-canonical را گرفته است را ایندکس نمی کند.

اگر هیچکدام از موارد بالا نباشد، مطمئن باشید که گوگل هیچ دشمنی ای با شما ندارد و صفحه سایت شما را ایندکس خواهد کرد. اما اینجاست که دیگر رقابت شروع می شود و وارد مرحله بعدی می شویم.

مرحله سوم: Ranking

آخرین مرحله از مراحل ایندکس گوگل رتبه بندی است. اینجاست که سایت شما این شانس را پیدا می کند که در نتایج قرار بگیرد و ترافیک مورد نظر را دریافت کند. حال چگونه باید در رتبه های بالاتر گوگل قرار بگیریم؟ مقالات سئو سایت را در سایت ما مطالعه کنید تا ببینید چه کار هایی باید برای بهینه سازی صفحات سایت خودتان انجام بدهید که بالاترین رتبه ها را دریافت کنید. اگر از همان اول و در بدو انتشار این نکات را بدانید، ممکن است وقتی مرحله Indexing تمام می شود، بسته به کلمه کلیدی صفحه سایت شما، سایتتان رتبه های اول را دریافت کند. این مرحله، کاملا بستگی به خود شما دارد.

سخن پایانی

دانستن مراحل ایندکس گوگل مسلما برای سئو سایت کافی نیست. صرفا شما با دانستن این مراحل می توانید بفهمید که گوگل چگونه کارش را در رابطه با سایت شما انجام می دهد. باقی موارد به الگوریتم های گوگل و سایت شما بستگی دارد که مسلما گوگل درباره آن ها هیچوقت به طور کامل توضیحاتی ارائه نمی دهد که سایت ها راز های گوگل را کشف کنند. کار یک سئو کار خوب این است که بتواند این موارد را کشف کند و با اطلاعات کافی در رابطه با آن ها صفحات سایت را انتشار دهد. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع:

Webfx

دیدگاهتان را بنویسید