شبکه ایمن

لیست نباید های طراحی سایت در سال 1401

در مقالات قبلی درباره خیلی از باید های طراحی سایت صحبت کردیم. کار هایی که شاید هرچقدر هم که اختلاف نظر در انجام دادن یا انجام ندادن آن ها زیاد بود، باز هم کار هایی بودند که نکات مثبت خودشان را داشتند. اما در این مقاله همه چیز متفاوت است. قرار است به شما بگوییم که در سال آینده چه کار هایی را نباید انجام بدهید. در اینجا لیست نباید های طراحی سایت را برای شما آماده کرده ایم که شاید در درجه اول کمی ساده به نظر برسد، اما کار هاییست که خیلی ها انجام می دهند و می گویند چرا سایتشان موفق نمی شود و به سود دهی نمی رسد. در اینجا 7 مورد اساسی از نباید های طراحی سایت را قرار است بررسی کنیم، ممکن است موارد دیگری هم باشند اما ما می خواهیم آن هایی را بیان کنیم که مطمئنا نباید انجام دهید.در این مقاله همراه ما باشید.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C

لیست نباید های طراحی سایت

C

خلاقیت را فدای ترند های طراحی سایت نکنید!

C

از طراحی های بی ارزش سایت استفاده نکنید!

C

محتوای سایت سردرگم کننده نباشد

C

به سرعت سایتتان بی اهمیت نباشید

C

ترتیب درست نویگیشن را بهم نزنید

C

اطلاعات تماس خود را پنهان نکنید

C

کار کردن روی سایت را متوقف نکنید

لیست نباید های طراحی سایت

لیست نباید های طراحی سایت

اول از همه باید به شما بگوییم که این لیست نباید های طراحی سایت از آن لیست هایی نیست که سر آن اختلاف نظر وجود داشته باشد. تقریبا همه طراحان سایت و کسانی که با سایت کار می کنند می توانند این لیست را تایید کنند. به این خاطر که لیستی که قرار است به شما ارائه دهیم شامل نکاتی است که احتمالا با خواندن آن ها، خودتان هم آن ها را تایید خواهید کرد ولی ممکن است گاهی یادتان برود که باید این موارد را در سایت رعایت کنید. مشکلی هم ندارد اگر تا به امروز این موارد را رعایت نمی کردید. اما از شما خواهش می کنیم که برای اینکه به کسب و کارتان آسیب نزنید و بودجه طراحی سایتتان هدر نرود، این موارد را مو به مو رعایت کنید.

این لیست نباید های طراحی سایت ترتیب دارد. در واقع از بالا به پایین اهمیت آن رفته رفته بیشتر می شود به طوری که مورد اول خیلی سخت گیرانه نیست اما مورد های بعدی کاملا باید رعایت بشوند و می شود گفت اهمیتشان فقط کمی با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله سعی کردیم از مواردی که در آن ها اختلاف نظر وجود دارد پرهیز کنیم و خیلی نخواهیم که قشر خاصی از صاحبان سایت، طراحان و توسعه دهندگان را ناراحت کنیم. مواردی که قرار است بگوییم شاید حتی بدیهی هم باشند، اما ممکن است به یکسری از آن ها آن توجهی که باید نمی شود. از شما خواهش می کنیم که این مقاله را با دقت بخوانید و نکات آن را به ذهن بسپارید و حتما از آن ها استفاده کنید. با ما همراه باشید تا این نباید های طراحی سایت را با یکدیگر موشکافانه بررسی کنیم.

7-خلاقیت را فدای ترند های طراحی سایت نکنید!

بله درست است که ما در مقالات قبلی درباره ترند های سال 1401 صحبت کردیم و گفتیم که سال 1400 به چه شکل طراحی سایت ها انجام می شد. اما این موضوع را هم در نظر داشته باشید که سوار بر ترند بودن به این معنا نیست که خلاقیت را کنار بگذارید یا اینکه بخواهید چشم بسته تمامی ترند ها را بدون اینکه بررسی کنید اصلا به درد کسب و کار شما می خورند یا خیر رعایت کنید. این مورد از لیست نباید های طراحی سایت می گوید که شما باید تیزبین باشید و ببینید که کدام یک از ترند ها به درد شما می خورد، کدام ترند به بخش های دیگر سایت آسیب نمی زند و اینکه آیا استفاده از ترند قرار است ما را شبیه به دیگر سایت ها کند یا اینکه ما همچنان منحصر به فرد بودنمان را حفظ خواهیم کرد؟

بگذارید یک مثال بزنیم. یکی از ترند های اصلی سال گذشته طراحی پارالکس بود که اتفاقا طراحی زیبا و جذابی هم به شمار می رفت. این نوع طراحی اما کمی به سرعت سایت ما آسیب وارد می کند و باعث می شود حجم سایت ما افزایش یابد. آیا زمانی که کسب و کار ما به آن نیازی ندارد حتما باید از آن استفاده کنیم تا به روز باشیم؟ مسلما خیر. این موضوع درباره دیگر ترند ها هم صدق می کند. در کل بخواهیم بگوییم خلاقیت و منحصر به فرد بودن سایت شما خیلی می تواند بهتر از ترند ها باشد و شما را به موفقیت و جذب مخاطب نزدیک کند.

6-از طراحی های بی ارزش سایت استفاده نکنید!

به اولین مورد از مهمترین موارد لیست نباید های طراحی سایت رسیدیم. این را حتما در نظر داشته باشید که سایت شما نمایند و تصویر برند شما در دنیای وب است. یک طراحی ضعیف و بی ارزش برای آن می تواند کل تصویر برند شما را نابود کند و روی تصویر بیرونی آن نیز اثر منفی بگذارد. اگر می خواهید جدی گرفته شوید، طراحی سایت خودتان را جدی بگیرید. اگر نمی توانید یک طراحی سایت اختصاصی خوب داشته باشید، قالب های آماده عالی تهیه کنید. طراحی سایتی که نه مرتبط با کسب و کار شما باشد و نه منظور شما را برساند به هیچ دردی نمی خورد. این مورد را در نظر داشته باشید که هزینه بالاتر اگر به طراحی سایت بهتر ختم می شود، این هزینه را باید پرداخت کنید. دیزاین سایت شما چیزی نیست که به سادگی از کنار آن رد شوید.

5- محتوای سایت سردرگم کننده نباشد

گاهی یک جمله هم می تواند کاری کند که سایت شما به سود دهی برسد و گاهی همان یک جمله می تواند نرخ پرش سایت شما را افزایش دهد و باعث ریزش مخاطب شود. محتوای سایت شما نباید سردرگم کننده باشد و سایت شما باید بداند که هدفش چیست. شاید به سایت هایی سر زده باشید که مثلا فروشگاه اینترنتی هستند اما در آن ها محتوای انگیزشی مشاهده می شود که هیچ ربطی به موضوع کسب و کار ندارد. مجبور نیستیم از هر محتوایی در سایتمان استفاده کنیم. محتوای سایت ما باید به خوبی نوشته شود، سر راست باشد، در راستای هدفمان باشد و قابل فهم باشد. این موضوع یکی از مهمترین موارد لیست نباید های طراحی سایت به حساب می آید که باید آن را رعایت کنید.

4-به سرعت سایتتان بی اهمیت نباشید

چه چیز هایی باعث می شوند که یک سایت سرعت بارگذاری اش پایین بیاید؟ عکس های بهینه نشده و پر حجم، کد های ساختار نیافته و شلوغ، المان های بی استفاده و سنگین و موارد بی شمار دیگر که باید از آن ها پرهیز بشود. همیشه حتما ساید خودتان را با ابزار هایی مانند Google Page Speed و Gtmetrix چک کنید و مطمئن بشوید که سرعت بارگذاری سایتتان بالاست. این موضوع فقط به خاطر سئو سایت شما نیست بلکه ما قبل از اینکه رتبه گوگل را بخواهیم، می خواهیم که کاربر ما در سایت اذیت نشود و تجربه کاربری خوبی داشته باشد. دست کم نگرفتن سرعت سایت یکی از مهمترین مورد لیست نباید های طراحی سایت می باشد که امسال دیگر باید آن را بیشتر بر روی آن تمرکز کنید.

3-ترتیب درست نویگیشن را بهم نزنید

کاربران به یکسری از نویگیشن های خاص عادت کرده اند و اگرنتوانند با ناوبری سایت شما کار کنند به طور کلی بیخیال سایت شما خواهند شد. سعی کنید ناوبری سایت شما کاملا ساده، کاربردی و در عین حال خلاقانه باشد. ترتیب این ناوبری را هم لطفا بهم نزنید و موارد آن را تغییر ندهید. می دانید که ترتیب ناوبری همیشه به این شکل است که اول Homepage است، صفحه درباره ما، خدمات یا محصولات، بلاگ و در آخر صفحه تماس با ما می آید. هیچکس انتظار ندارد که امسال شما این ناوبری را تغییر بدهید و اجزای آن را با یکدیگر جا به جا کنید. بگذارید همینطور که هست بماند که کاربر در سایت شما دچار سردرگمی نشود.

2- اطلاعات تماس خود را پنهان نکنید

واقعا لازم بود این مورد از لیست نباید های طراحی سایت را بگوییم؟ بله لازم بود! به این خاطر که خیلی از سایت ها اطلاعات تماس خودشان را خواسته یا ناخواسته(بیشتر ناخواسته به دلیل استاندارد نبودن طراحی سایت) مخفی می کنند. اصلا کاربر اگر خودش هم هدفش این نباشد که با شما ارتباط برقرار کند، هدف شما باید این باشد که اطلاعات تماس سایت شما همیشه در دسترس مخاطب باشد نه اینکه طراحی سایت به گونه ای باشد که حتی اگر خود کاربر هم بخواهد با شما تماس بگیرد نتواند صفحه تماس با ما را پیدا کند. پس یادتان باشد که به علاوه صفحه تماس با ما، بدون اینکه مزاحم کاربر شوید باید اطلاعات تماس خودتان را درون سایت قرار بدهید. مطمئن باشید اگر کاربر نتواند اطلاعات تماس شما را پیدا کند خیلی عصبانی خواهد شد و سایت شما را دل چرکین ترک خواهد کرد.

1-کار کردن روی سایت را متوقف نکنید

بدیهی ترین، مهمترین و حساس ترین مورد لیست نباید های طراحی سایت همین است. طراحی سایت شما تازه شروع کار است و کار اصلی بعد از آن شروع می شود. مطمئن باشید که به محض اینکه سایت شما طراحی شد، قرار نیست کسی به سایت شما بیاید. حتی شاید تا چند وقت شما هیچ بازدید کننده اورگانیکی نداشته باشید و فقط خودتان و همکارانتان باشید که به سایت سر می زنند. شما باید حتما موارد زیر را بعد از طراحی سایتتان رعایت کنید:

-محتوای سایت را بروزرسانی کنید و تقریبا هر روز این کار را انجام دهید.

-بهینه سازی برای موتور جست و جو یا سئو سایت را همیشه پیگیری کنید و انجام دهید تا سایت شما در گوگل و دیگر موتور های جست و جو رتبه بگیرد تا مخاطبان به شما جذب شوند.

-برای سایت خودتان بخش بلاگ داشته باشید و درباره موضوعات کسب و کارتان محتوا تولید کنید که سایت شما همیشه زنده و فعال باشد.

-برای سایت خود شبکه های اجتماعی بسازید و در آن ها فعالیت کنید.

کلام آخر

خیلی کار ها هستش که در لیست نباید های طراحی سایت می شد آن ها را جا داد. اما یا این کار ها زیر مجموعه مواردی که گفتیم قرار می گرفت و یا اینکه در انجام دادن و ندادن آن ها تردید وجود داشت. در نتیجه تلاش کردیم مهمترین و تقریبا بدیهی ترین موارد را برای شما بازگو کنیم که اگر هم این موارد را می دانستید، دوباره برای شما یادآوری بشود که اگر قسمتی را رعایت نمی کنید، از این به بعد رویکردتان متفاوت باشد. یادمان باشد که سایت ما، نماینده اصلی ما و کسب و کارمان در دنیای وب است پس باید مانند کسب و کارمان از آن هم به خوبی محافظت کنیم. ممنون که در این مقاله هم با ما همراه بودید.

منبع:

Fldtrace

دیدگاهتان را بنویسید