شبکه ایمن

افزایش قیمت روغن صنعتی

بعضی از شرکت‌های داخلی تولیدکننده روغن موتور، محصولات خود را به بازار عرضه نمی‌کنند، همین عامل باعث افزایش ۵۰ درصدی قیمت روغن صنعتی شده است. به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارد که در بر قیمت نهایی روانکارهای صنعتی تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به مسائل مربوط به افزایش قیمت روغن صنعتی می‌پردازیم. تا انتهای مطلب با ما باشید.

عوامل مؤثر بر افزایش قیمت روغن صنعتی

در ایران، فاکتورهای مختلفی می‌تواند در افزایش قیمت روانکار صنعتی نقش داشته باشد. از جمله قیمت افزودنی‌ها، قیمت ارز، نوسانات قیمت نفت جهانی و غیره.

یک وب‌سایت خارجی فاکتورهای مؤثر بر افزایش قیمت روغن صنعتی را ذکر کرده است. برای دیدن یک عوامل موثر بر قیمت روغن صنعتی را بررسی کرده است وارد صفحه آن شوید.

قیمت افزودنی‌ها و مواد پایه

وضعیت تهیه و طراحی انواع روغن موتور در کشور شرایط ثابت و مناسبی دارد، اما عرضه آن به بازار چالش‌برانگیز شده است. با توجه به اینکه افزودنی‌های مورد نیاز برای تولید این روغن وارداتی هستند و تخصیص ارز مورد نیاز روانکار برای تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو شده است، این موضوع در بازار چالش جدی ایجاد کرده است و تولیدکنندگان را بر این موضوع وادار کرده است که برای افزایش قیمت روغن درخواست دهند.

پرفروش‌ترین برندهای صنعتی از دیدگاه کاربران را در صفحه آن می‌توانید ببینید.

گرانی ارز

بخش عمده از محصولات این شرکت‌های تولیدکننده، شامل انواع متنوع روغن موتور است که برای استفاده در انواع خودروی دیزلی و بنزینی طراحی و تهیه می‌شوند؛ تعیین محدوده قیمت این محصولات و تصویب آن در حوزه اختیارات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان است. روش تعیین نرخ روغن صنعتی به این صورت است که سازمان حمایت و شرکت‌های تولیدکننده، هر دو قیمتی را پیشنهاد می‌دهند و برای شورای رقابت ارسال می‌کنند و در نهایت سازمان مذکور، طبق قوانین و ضوابط مشخص، قیمت را تعیین و ابلاغ می‌کند.

تا سال‌های اخیر، ارز مورد نیاز واردات محصولات و روانکارهای صنعتی با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومان خریداری می‌شد؛ اما بعدها این امتیاز از شرکت‌های تولیدکننده روغن صنعتی گرفته شد. در نهایت بالا رفتن سراسری قیمت ارز و افزایش فشار تحریم‌ها سبب شد تا مواد وارداتی برای پایه ترکیبات این روغن‌ها، با چندین برابر قیمت به دست شرکت‌های تولیدکننده برسد.

نوسانات قیمت نفت

قیمت نفت و مشتقات نفتی به صورت روزانه تعیین می‌شود و تمامی معاملات آن بر جریانات مربوط به افزایش قیمت روغن صنعتی مؤثر است. قیمت نفت در تلاش است تا رشد کند، اما نگرانی‌های مربوط به تقاضا، سود را پایین نگه می‌دارد. تقاضای ضمنی نفت در هفته‌های اخیر و تقطیر آن نسبت به هفته گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. کاهش تقاضا به طور کلی باعث افزایش قیمت آن می‌شود و همین عامل می‌تواند فاکتور تأثیرگذاری برای درخواست افزایش قیمت روغن صنعتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید