شبکه ایمن

آموزش سئو به زبان ساده برای هر کسی و با هر تخصصی!

یک سری مفاهیم هستند که از آن دسته مفاهیمی نیستند که شما هر روز درباره آن ها بشنوید. نه اینکه فکر کنید این مفاهیم مهم نیستند، بلکه این مفاهیم از آن دسته مفاهیمی نیستند که ما هر روز با آن ها سر و کار داشته باشیم. حال باز همین مفاهیم هم به یک سری زیر مجموعه های مهم تقسیم بندی می شوند که در صورتی درباره آن ها می شنوید که دیگر واقعا سر و کارتان به آن ها افتاده است. ما اینجا آموزش سئو به زبان ساده را برای شما آماده کرده ایم. یکی از آن دسته مفاهیمی که شما به هر دلیلی ممکن است به سراغ آن آمده باشید. شاید شما صاحب یک سایت هستید، یک دیجیتال مارکتر تازه کار هستید، کسی هستید که کلمه “سئو” به تازگی به گوشتان خورده است و ممکن مخاطب این مقاله هر کسی باشد که به دنبال “زبان ساده” است. پس همراه ما باشید.

میخوای بعدا بخونی ؟

دانلــــــود PDF

فهرست

C آموزش سئو به زبان ساده C تعریف سئو در آموزش سئو به زبان ساده C

نقش کلمه کلیدی در سئو سایت

C

انواع سئو سایت در آموزش سئو به زبان ساده

خدمات سئو سایت تابان شهر + ضمانت صفحه اول

مشاهده خدمات آموزش سئو به زبان ساده و آسان

آموزش سئو به زبان ساده

در این مقاله، برعکس دیگر مقاله هایمان در رابطه با سئو سایت ، قرار نیست صحبت های تخصصی انجام بدهیم. در این مقاله می خواهیم آموزش سئو به زبان ساده را انجام بدهیم و در واقع این مقاله را یک نقطه صفر برای شما در نظر بگیریم. بعد از خواندن این مقاله، پیشنهاد ما به شما این است که دیگر مقاله های مربوط به سئو سایت را در سایت ما مطالعه کنید. اما قبل از خواندن این مقاله، فعلا به سراغ آن ها نروید تا اول از همه به صورت ریشه ای با این مفهوم آشنا بشویم و علم خودمان را پایه ریزی کنیم. در ضمن، این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر یک سئو کار معمولی یا حرفه ای باشید، این مقاله شاید برای شما حوصله سر بر باشد اما این مقاله می تواند به مرور دانسته های قبلی شما نیز کمک کند.

در این مقاله می خواهیم سئو سایت را تعریف کنیم، درباره انواع آن صحبت کنیم، نیمه روشن و خاکستری و تاریک آن را مورد بررسی قرار دهیم، در خلال آن ها یک سری روش های درست حسابی سئو سایت را معرفی کنیم، کمی در رابطه با کلمه کلید صحبت کنیم و هر آنچه لازم است که برای شروع کار بدانید را توضیح دهیم. مطمئن باشید که آموزش سئو به زبان ساده که ما برای شما آماده کرده ایم، کاملا مناسب مبتدیان در این زمینه می باشد و تنها کافیست که یک سری اطلاعات پیش زمینه ای در رابطه وب سایت و دیجیتال مارکتینگ داشته باشید که آن ها نیز با جست و جو هم بدست می آیند. همین که شما ایده ای در رابطه با کنترل یک سایت داشته باشید و کمی از بازاریابی مطلع باشید، کافیست. در ادامه همراه ما باشید تا وارد سئو بشویم.

تعریف سئو در آموزش سئو به زبان ساده چیست؟

قبل از هر چیز باید در آموزش سئو به زبان ساده ، چیستی و ماهیت سئو را شرح بدهیم و آن را به طور کامل بشناسیم. اس ای او (SEO) که در گویش فارسی به آن سئو می گویند مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور های جست و جو یا بهتر است بگوییم بهینه سازی “برای” موتور های جست و جو می باشد. در واقع سئو سایت، به مجموعه اموری گفته می شود که ما به عنوان یک وب مستر (Web Master) برای بهینه کردن سایت خودمان و آماده سازی آن برای نمایش در موتور های جست و جویی مانند Google انجام می دهیم. مسلما تمرکز ما نیز همیشه روی گوگل است به این خاطر که اولا محبوب ترین دامنه وب در کل دنیا می باشد و دوم اینکه پادشاه موتور های جست و جوی جهان است و با اختلاف، بهترین می باشد.
در واقع سئو کردن یک سایت، یک عمل خاص نیست، در یک زمان کوتاه انجام نمی شود و مجموعه ای از کار هاست که در کنار یکدیگر، باعث می شوند که اول از همه سایت ما در نتایج موتور جست و جو نمایش داده شود و سپس در مراحل بعدی، باعث می شوند که سایت ما در نتایج “بالا” و صفحات اول موتور جست و جو قرار بگیرند. حالا این امور شامل چه اموری می شوند؟ راستش را بخواهید آنقدر زیاد و گسترده هستند که باید اول از همه با انواع سئو آشنا بشوید تا بتوانیم هرکدام از آن ها را در قسمت مرتبط با خودشان نام ببریم. (هرچند که باز هم هرچقدر هم نام ببریم، امور سئو نه تنها بسیار زیاد هستند، بلکه روز به روز هم به فاکتور های آن ها اضافه می شود)
اما قبل از هرچیز، باید با نقش “عبارت کلیدی” در سئو سایت آشنا بشویم.

نقش کلمه کلیدی در سئو سایت چیست؟

حال که قرار است اینجا “آموزش سئو به زبان ساده” را داشته باشیم، بد نیست که درباره مهمترین و کلیدی ترین فاکتور در سئو صحبت کنیم. Keyword یا کلمه کلیدی که به آن عبارت کلیدی هم گفته می شود (چون مسلما بیشتر اوقات محدود به 1 کلمه نیست) در واقع آن عبارت یا Query ای هستش که کاربر در نوار Search تایپ می کند و آن را جست و جو می کند. بعد از جست و جوی این عبارت، صفحه SERP (Search Engine Result Page) باز می شود که همان صفحه نتایج جست و جو می باشد که سایت ها در آن دسته بندی شده اند و با کلیک روی Title های آبی رنگ آن ها می توانید وارد سایت های مورد نظر بشوید. بدیهی است که سایت هایی که در اولین نتایج نمایش داده می شوند، شانس بازدید بیشتری دارند و آن جایگاه را مدیون سئو هستند.
عبارت کلیدی در سئو آنقدری نقشش مهم است که معمولا شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو، بر پایه آن ها همه چیز را پیش می برند و هزینه این خدمات نیز بر پایه این کلمات کلیدی تعیین می شود. یک سئو کار قبل از شروع امور سئو، باید کلمه کلیدی ای که می خواهد بیشترین سرمایه گذاری را روی آن انجام دهد، بداند. یک سئو کار باید متوجه شود که عبارت کلیدی مورد نظر چه درجه سختی (Keyword Difficulty یا KD) ای دارد و میزان سرچ (Search Volume یا SV) آن چقدر است. حال بر پایه این اطلاعات، عبارت کلیدی سایت مورد نظر انتخاب می شود و تمرکز روی آن عبارت کلیدی مهم می رود. معمولا این عبارت، مهمترین خدمت کسب و کار مورد نظر است که مردم با جست و جوی آن، می خواهند سایت هایی را که این خدمات را می دهند پیدا کنند.

انواع سئو سایت در آموزش سئو به زبان ساده

در اینجا می خواهیم سه زیر شاخه اصلی سئو سایت را بررسی کنیم و درباره آن ها در آموزش سئو به زبان ساده صحبت کنیم. این زیر شاخه ها شامل سئو آن پیج، سئو آف پیج و سئو تکنیکال می شوند. در ادامه به تعریف هرکدام از این انواع سئو می پردازیم و امور اصلی آن ها را برای شما شرح می دهیم.

سئو آن پیج

On-Page SEO یا سئو آن پیج که اگر بخواهیم آن را به فارسی ترجمه کنیم می شود “سئو روی صفحه”، به مجموع امور سئو سایتی می گویند که روی خود صفحه سایت انجام می شوند و مربوط به امور محتوایی و بخش رابط کاربری سایت می شوند. این اعمال، شاید جزو ساده ترین و عمومی ترین امور سئو سایت (البته نسبت به دیگر انواع امور) به حساب بیایند و معمولا کسانی که هنوز کامل وارد دنیای سئو نشده اند، این امور را اصلی ترین امور سئو سایت می دانند و برای توضیح کار های سئو، معمولا از این دسته امور نام می برند.
در آموزش سئو به زبان ساده می خواهیم یک سری از این امور را برای شما نام ببریم که البته خیلی جزئی وارد آن ها نمی شویم و برای اطلاعات بیشتر، شما می توانید مقاله های دیگر ما را در این رابطه مطالعه کنید. امور سئو آن پیج شامل بهینه سازی محتوا، لینکسازی داخلی، بهینه سازی محتوای بصری (عکس ها و ویدیو ها)، بهینه سازی نویگیشن سایت، منظم سازی Heading ها Subheading ها (تیتر ها و زیر تیتر ها)، مدیریت تکرار کلمه کلیدی، بهینه سازی رابط کاربری و … می شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مرتبط با سئو آن پیج را در سایت ما مطالعه کنید.

سئو آف پیج

در آموزش سئو به زبان ساده باید بگوییم Off-Page SEO یا سئو آف پیج که معنی آن تقریبا می شود “سئو خارج از سایت”، به اموری گفته می شود که در خارج از سایت ما انجام می شوند اما به هدف بهینه سازی سایت ما و صفحات آن در موتور جست و جو انجام می شوند. سئو آف پیج را می توان حساس ترین، پر ریسک ترین و البته یکی از موثر ترین انواع سئو سایت دانست.
امور مرتبط با سئو آف پیج شامل لینکسازی خارجی، بلاگ نویسی مهمان، رپورتاژ نویسی و هر نوع کاری می شود که در خارج از سایت ما انجام می شوند، اما تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم روی سئو سایت ما دارند. برای اطلاعات بیشتر درباره سئو آف پیج می توانید مطلب مربوطه آن را در سایت ما مطالعه کنید.

سئو تکنیکال

Technical SEO یا سئو تکنیکال که در زبان فارسی “سئو فنی” معنی می گیرد، به آن دسته از امور سئو سایت می گویند که شامل موارد فنی، توسعه سایت و موارد مرتبط با تجربه کاربری می شود. این امور سئو سایت، امروزه در سال 2022 اهمیت بیشتری هم پیدا کردند که در آموزش صفر تا صد سئو رایگان درباره آن بسیار صحبت کرده ایم.
در آموزش سئو به زبان ساده امور سئو تکنیکال شامل مواردی مانند Core Web Vitals، بهینه سازی سرعت سایت، امنیت سایت، بهینه سازی های مرتبط با سرور و پایگاه داده، بهینه سازی کد های سایت و … می شود.

نیمه های تاریک، روشن و خاکستری سئو

هر چیزی در دنیا، هر شغلی در دنیا و هر مفهومی در دنیا می تواند هم منفی و هم مثبت باشد و گاهی هم ممکن است که چیزی مابین هر دوی آن ها باشد. سئو سایت هم همین است و برای همین ما سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری را داریم. بد نیست که برای آشنایی با سئو این مفاهیم را بهتر بشناسید. همیشه یادتان باشد که یک سئو کار خوب، هم نیمه تاریک را به خوبی می شناسد و هم نیمه روشن ولی همیشه تلاش می کند که سمت نیمه روشن آن باشد.
سئو کلاه سفید: روشن ترین نیمه سئو سایت که اگر بخواهیم در آموزش سئو به زبان ساده آن را تعریف کنیم، شامل تمامی امور سئو سایتی می شود که گوگل و دیگر موتور های جست و جو آن ها را تایید و حمایت می کنند. به بار نشستن این نوع از سئو طول می کشد اما اثری پایدار و همیشگی دارد و کم خطر ترین روش های سئو در این نوع از سئو می باشند.
سئو کلاه سیاه: تاریک ترین نیمه سئو، سئو کلاه سیاه است که تمامی امور غیر قانونی سئو را شامل می شوند. اموری مانند خرید لینک، اسپم لینک، دور زدن الگوریتم ها، تکرار بی رویه کلمه کلیدی و دیگر امور ناشایستی که اگر گوگل متوجه آن ها بشود، جریمه های سختی در انتظار سایت شما از جمله بن شدن همیشگی از موتور جست و جو، می باشد.
سئو کلاه خاکستری: این روش ها سیاهی و بد بودن روش های کلاه سیاه را ندارند اما گوگل و دیگر موتور های جست و جو، هرگز درباره درست یا غلط بودن این روش ها صحبتی نمی کنند. اموری مانند رپورتاژ، تبادل لینک به صورت طبیعی، بلاگ نویسی مهمان و از این دست اموری که بد نیستند اما گوگل هم آن ها را تایید نکرده، در این دسته قرار می گیرند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که آموزش سئو به زبان ساده را برای شما شرح بدهیم و مسلما، این مواردی که ما گفتیم، تنها نقطه شروع سئو هستند و اگر کلی گویی هایمان درباره روش ها را حساب نکنیم، به 1% سئو نیز اشاره نکردیم. سئو سایت، دنیای بسیار گسترده و وسیعی دارد که هرچقدر درباره آن یاد بگیرید باز هم کم است و مطلب همیشه برای یادگیری هست. سئو سایت، شامل الگوریتم ها و آپدیت های گوگل می شود، روش های بهینه سازی بنیادی زیادی دارد، اسرار بسیاری در آن نهفته است و خلاصه هر آن چیزی که یک مفهوم تخصصی لازم دارد را در خود جای داده است. برای آشنایی بیشتر، می توانید مقاله های دیگر سایت ما را در این رابطه مطالعه کنید. ممنون که در این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم که آموزش سئو به زبان ساده را به خوبی انجام داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید